مدیرعامل شرکت عسل رایحه خوانسار در نشستی با خبرنگاران با اشاره به سابقه فعالیت سه نسل خانواده اش در تولید عسل، از دریافت گواهی های معتبر داخلی و بین المللی که کیفیت عسل های تولیدی این مجموعه را تایید می کنند، خبر داد و با تشریح جایگاه عسل ایران در جهان، ابراز امیدواری کرد که عرضه این محصول طبق شاخص های کیفی روز بتواند جایگاه اصلی خود را به عنوان یک محصول ممتاز در قفسهها پیدا کند.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، روح الله جواهری تولید کننده عسل در جمع خبرنگاران به تشریح فعالیت شرکت عسل رایحه خوانسار با تمرکز بر تولید عسل های ارگانیک پرداخت و گفت: از سال 1382، تولید عسل ارگانیک را آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۴ اولین گواهی عسل ارگانیک ایران را دریافت کردیم و سپس، موفق به کسب گواهی ارگانیک آمریکا از شرکت باسک سوئیس شدیم که این گواهیها درنتیجه بازرسیهای بسیار سختگیرانه و بررسی های دقیق آزمایشگاهی صادر می شوند و در ارتقای اعتبار ما در بازارهای صادراتی تاثیرگذار بوده اند.
جواهری، عسل ارگانیک را فاقد هرگونه سموم شیمیایی عنوان کرد و افزود: فرآیند کسب عنوان عسل ارگانیک، نیازمند دقت بسیار بالایی است و زنبورستانها در مناطق کوهستانی و وحشی ازجمله در غرب استان اصفهان، مرز اصفهان و لرستان، مستقر میشوند. زنبورها در این مناطق دسترسی به محصولات کشاورزی که ممکن است سمپاشی شده باشند، ندارند. ضمن آنکه تأییدیههایی از جهاد کشاورزی منطقه مبنی بر عدم سمپاشی، آزمایش خاک و آب منطقه، و حتی بررسی سختگیرانه برای عسلی مانند عسل کنار یا بهارنارنج که باغهای بدون سموم شیمیایی برای آنها باید دریافت شود.
او درباره تفاوت اساسی عسل طبیعی مبتنی بر تغذیه با شهد گل و گیاه و عسل مبتنی بر تغذیه با شکر، توضیح داد: در عسلی که زنبور با شکر تغذیه شده باشد، کیفیت، عطر و طعم مطلوب را ندارد و از نظر اقتصادی نیز برای زنبوردار هزینه دارد. اما زنبورداری که با تکیه بر تجربه، زنبور را به دشتهای پربار هدایت میکند، زنبور از شهد رایگان تغذیه کرده و محصولی با عطر و طعم عالی به دست میآید، با قیمتی بسیار بالاتر عرضه می شود.
مدیرعامل عسل رایحه خوانسار به تغییر رویکرد در تستهای آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: صرفاً ساکاروز معیار نیست. شاخصهای مهمی که کیفیت و سلامت عسل را تعیین میکنند عبارتند از: هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) شاخص اصلی حرارتدهی به عسل. حد مجاز آن ۴۰ است، اما با حرارتدهی غیرمجاز میتواند به ۲۰۰، ۸۰۰ یا بالای ۱۰۰۰ برسد. دیاستاز، نشاندهنده تازگی عسل است که معمولاً تا دو یا سه سال فعال باقی میماند و پس از آن افت میکند.استاندارد رطوبت مطلوب ۲۰ درصد است و بالاتر از آن احتمال فساد و ترش شدن عسل وجود دارد.
جواهری افزود: در استاندارد، اگرچه ساکاروز بالای ۵ درصد توصیه نمیشود، اما در عسلهایی مانند کُنار یا سدر ایرانی که در خلیج فارس پرطرفدار است، به دلیل ماهیت گیاهیاش، ساکاروز تا ۷ یا ۸ درصد نیز قابل قبول است و باید در کنار سایر آیتمها سنجیده شود.
جواهری با اذعان به نقش حیاتی زنبور عسل در گردهافشانی در زمین و تأثیر حضور زنبورها در مزارع آفتابگردان و پر شدن دانهها، بیان کرد: امسال به دلیل خشکسالی، برداشت عسل به شدت کاهش یافته و قیمتها رو به افزایش است.
او به کیفیت و نقش ملکه زنبور در کندو اشاره کرد و گفت: ملکه های آلمانی از مرغوبیت بالایی برخوردارند و ما نیز واردات ملکه زنبور عسل ازآلمان را داریم.
او به مقوله تنوع محصول و نوآوری در سبد محصولات این شرکت پرداخت و یادآور شد: با استفاده از ارتباطات با اتحادیههای زنبورداری و بهرهگیری از تجربه چندینساله فعالیت مجموعه رایحه، اقدام به خرید عسل از مناطق مختلف کشور از جمله عسل مرکبات، آویشن، چهلگیاه، زرشک و عناب، با شهدهای گوناگون کردهاند. همچنین، برای جلب اعتماد مشتریان، این شرکت در حال پیادهسازی سیستمی است که در آن آنالیز آزمایشگاهی هر پارت بستهبندیشده، دقیقاً زیر بستهبندی درج میشود.
مدیرعامل عسل رایحه خوانسار با توصیه به خرید عسل از منابع معتبر و با سابقه، ادامه داد: مشتری مطمئن باید به قدمت برند اعتماد کند. متأسفانه گاهی یک برند نوپا پس از یک یا دو سال از بازار محو میشود، در حالی که عسل خوانسار با سابقه طولانی، هویت خود را حفظ کرده است. مشتری باتجربه با اولین چشیدن، طعم خاص گل و گیاه را تشخیص میدهد.
او به روشهای سنتی تشخیص عسل اشاره کرد و افزود: عدم جذب سریع روی کاغذ روزنامه به دلیل رطوبت کم، همچنین، حل نشدن سریع در آب سرد از روش های تشخیص است.
جواهری به مشاهده پدیده “شکرک زدن” در عسلهای تقلبی که بیشتر شبیه یخ زدن است در مقابل رسوب طبیعی عسل اصل اشاره کرد و گفت: هرچند اینها تجربیات ظاهری هستند، اما در کنار آنها آزمایشگاه همیشه مرجع نهایی تشخیص اصالت است.
او در صحبت از چالش های صادراتی این محصول، اصلیترین موانع فعلی را تأخیرهای اداری در فرآیند صادرات عنوان کرد و گفت: پس از 10 روز فرایند آمادهسازی محصول، نمونهبرداری توسط دامپزشکی و انتقال آن به آزمایشگاه آغاز میشود که به دلایل به تعطیلی و شرایط آلودگی هوا گاهی تا ۱۰ تا ۱۵ روز منتظر جواب آنالیزها میمانیم. پس از آن، بارگذاری در سامانه و انجام مراحل بازرگانی طول میکشد. همچنین، به دلیل پیچیدگیهای متعدد از جمله تستهای میکروبی، تست باقیمانده سموم ارگانیک، و نیاز به تیم مدیریتی مجزا برای مدیریت مستقیم فروش ارز در آن سوی مرزها، در حال حاضر تمرکز بیشتر بر فروش داخلی است.
او افزود: تنها مشکل فعلی در بازارهای جهانی، عدم هماهنگی بین ارگانهای ایرانی و اروپا است که صادرات به این قاره را متوقف کرده، در حالی که صادرات به آمریکا و کشورهای آسیایی در جریان است.
جواهری به یک نوآوری جدید به منظور پاسخگویی به نیاز بازار صادراتی اشاره کرد و افزود: اخیراً تقاضاهایی برای ترکیب عسل با زعفران داشتیم که آن را عملیاتی کردیم. ما زعفران درجه یک را پودر کرده و با عسل مخلوط میکنیم. این ترکیب طعم بسیار عالی و جذاب ایجاد کرده و علاوه بر صادرات، در سبد محصولات داخلی نیز قرار گرفته است. از تجار دعوت میکنم نمونه ساشه عسل و زعفران ما را تست کنند.
او، کیفیت بسته بندی را از محورهای اصلی سرمایهگذاری شرکت اعلام کرد و گفت: برخلاف اغلب بستهبندیهای معمولی و فاقد هویت در بازار، بستهبندی عسل باید حس یک کالای لوکس و با ارزش را به مصرفکننده منتقل کند. ما برای هر نوع عسل، بستهبندی شخصیسازی شدهای طراحی کردهایم که هویت طعم را منعکس نماید، همچنین علاوه بر شیشه، بستهبندیهای مقاوم مانند جعبههای فلزی استاندارد را داریم تا مشتریان بتوانند به راحتی آن را بدون نگرانی از آسیب دیدن محصول به عنوان هدیه حمل کنند.
وی افزود: در بستهبندیهای صادراتی به کشورهای عربی، که کالای لوکس اولویت خرید است، این حس لوکس بودن کاملاً القا شده است. همچنین، در شناسنامه محصولات، هویت شهر خوانسار و منطقه تولید، به طور کامل شرح داده شده تا حس ارزشمندی محصول به مخاطب منتقل شود.
جواهری ادامه داد: بازخوردهای فروشگاههای رده بالا در تهران و اصفهان نسبت به بستهبندی جدید بسیار مثبت بوده و این شرکت رسالت دارد که عسل ایرانی جایگاه اصلی خود را به عنوان یک محصول ممتاز در قفسهها کسب کند.