با توجه به نامگذاری سازمان جهانی گردشگری برای سال آینده که روستاها و توسعه گردشگری آنها را مدنظر قرار داده است، اکنون فعالان تاسیسات گردشگری در روستاها فرصت مناسبی را برای بیان چالشهای این حوزه- روستاگردی- پیدا کردهاند. از همین رو یکی از مشکلات آنها ناشناخته ماندن روستاها و همچنین تمرکز افراد و رسانهها تنها به یک منطقه خاص توریستی است که موجب شده توزیع جغرافیایی مسافر در مقاصد گردشگری کشور متوازن نباشد. همین امر موجب شده تا درآمد حاصل از گردشگری نیز ناعادلانه شود زیرا هر چه حضور گردشگر در یک منطقه بیشتر باشد درآمد فعالان بازار توریسم آن منطقه نیز افزایش خواهد یافت. همچنین فعالان این حوزه برای رونق بازار گردشگری روستایی راهکارهای قابل اجرایی نیز در دست دارند.
مهدی ابراهیمزاده یکی از فعالان حوزه بومگردی گفت: از نامگذاری سازمان جهانی گردشگری برای سال پیش رو که «توسعه گردشگری روستایی است» استقبال میکنیم اما درخصوص بومگردیها نکته پر اهمیتی که وجود دارد این است که درحال حاضر طبق پروتکلهای اعلام شده از سوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی صاحبان این نوع از اقامتگاه تنها میتوانند۵۰ درصد ظرفیت بومگردی خود را در اختیار گردشگران قرار دهند. اما به علت اینکه روستانشینان استرس ابتلا یه کووید-۱۹ و شیوع بیشترکرونا را دارند تمایل چندانی به ورود توریستها به روستا را ندارند. بر همین اساس نیز برخی از صاحبان بومگردیها بهمنظور رعایت حفظ حقوق جامعه محلی و آزار ندادن ساکنان روستاها از زمان شروع کرونا اغلب مواقع پذیرش مسافر نداشتهاند. با توجه به اینکه اکثر ساکنان جامعه محلی روستاها افراد مسن هستند بنابراین استرس آنها بهمنظور ابتلا به کرونا کاملا منطقی است. وی افزود: از زمان آغاز شیوع ویروس کووید-۱۹ تا کنون بارها مسوولان مختلف مردم را تشویق به سفر نرفتن کردهاند در صورتی که با چنین کاری تنها موجب از بین رفتن مشاغل وابسته به حضور گردشگر در کشور میشوند و با توجه به اینکه تعداد مشاغلی که بهصورت مستقیم و غیر مستقیم با بازار گردشگری در ارتباط هستند کم نیست، بنابراین با بیکاری افراد بیشماری در کشور مواجه خواهیم شد. درحالیکه باید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بهجای لغو سفر از راهکارهای بهتری استفاده شود. بهطور مثال اجازه ورود و خروج توریست به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند، داده نشود. زیرا با ورود توریستهایی که ناقل کرونا هستند به شهرهایی که از نظر میزان ابتلا به کرونا در وضعیت سفید قرار دارند آنها نیز از این وضعیت خارج خواهند شد. همچنین با تبلیغات گسترده درخصوص اصول بهداشتی حین سفر باید پروتکلهای بهداشتی را به گردشگران آموزش دهند. همچنین میتوانند برای کنترل بیماری در ورودی روستاها با استفاده از تبسنج توریستهایی که قصد ورود به آن روستا را دارند چک کنند. اجرایی کردن چنین راهکارهایی موجب میشود که توریستها درخصوص رعایت اصول بهداشتی توسط روستانشینان نیز اعتماد لازم را کسب کنند. در نتیجه با افزایش سفر به این مناطق مواجه خواهیم بود که همین امر نیز موجب رونق اقتصاد گردشگری روستایی نیز خواهد شد.
ابراهیمزاده گفت: یکی از مهمترین دلایلی که موجب میشود گردشگران روستاها را بهعنوان مقصد نهایی سفرهای خود انتخاب کنند تراکم کم ساکنان است که در چنین مناطقی حاکم است. زیرا با شیوع ویروس کرونا افراد از قرارگیری در مکانهای پر جمعیت اجتناب میکنند. اما یکی از مشکلات اساسی که صاحبان اقامتگاههای بومگردی و ساکنان روستاها درخصوص بازار گردشگری با آن مواجه هستند نگاه اشتباه مردم و حتی رسانهها به سفر است. زیرا گردشگران، بهخصوص توریستهایی که پایتخت نشینان هستند باید بدانند که سفر صرفا شمال نیست و این موضوع با تبلیغات درست و معرفی روستاها قابل برطرف شدن است. زیرا با چنین راهکاری میتوان موجب توزیع عادلانه سفر در کل مقاصد گردشگری حاضر در کشور شد که در واقع همین توزیع سفر در کشور توزیع عادلانه درآمد حاصل از گردشگری را نیز ایجاد میکند.