رشد گردشگری در تمامی مناطق جهان منجر به تقویت توانبخشی برنامه توسعه پایدار در این بازار شده است. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بهتازگی آمار سفر طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد که براساس آن میزان گردشگران بینالمللی در سفر به کشورها و مناطق مختلف جهان بین ماههای ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹ با توجه به عملکرد ناهمگون در مناطق جهان از رشد ۳/ ۴ درصدی برخوردار بوده است. براساس آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری نرخ رشد صنعت گردشگری همچنان از نرخ رشد اقتصاد جهانی پیشی گرفته است و این امر نشانگر پتانسیل بالا برای استفاده از فرصت سفر و تفریح در سراسر جهان بهمنظور دستیابی به توسعه پایدار است. در ۹ ماه نخست ۲۰۱۹ مقاصد گردشگری جهان پذیرای ۱/ ۱ میلیارد نفر گردشگر بینالمللی بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۳ میلیون نفری همراه بوده است که منجر به رشد ۴ درصدی در سال جاری شده است.
زولاب پولولیکاشویلی دبیر سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد: «با توجه به برگزاری اجلاس اقلیم سازمان ملل متحد در مادرید با حضور رهبران کشورهای مختلف جهان در جهت یافتن راهحلهای مشخص برای تغییرات گسترده و وضعیت اضطراری اقلیمی، انتشار آخرین آمار گردشگری نشاندهنده قدرت روبهرشد گردشگری است.»
میزان درآمد گردشگری در سال ۲۰۱۸ رقمی معادل ۷/ ۱ هزار میلیارد دلار بوده است که بر اساس آن بازار گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان بهلحاظ درآمدزایی بعد از صنعت سوخت با ۴/ ۲ هزار میلیارد دلار و صنعت مواد شیمیایی با ۲/ ۲ هزار میلیارد دلار درآمد به شمار میآید که با توجه به عملکرد اقتصادهای پیشرفته در حوزه گردشگری و پس از سالها رشد پایدار این بازار شکاف خود با بازار خودرو را کاهش داد و بالاتر از آن قرار گرفت. بازار گردشگری جهانی حدود ۲۹ درصد از صادرات خدمات جهان و ۷ درصد از کل صادرات کالا و خدمات جهان را به خود اختصاص داده است و در برخی مناطق این نسبتها از میانگین جهانی فراتر رفته است. در خاورمیانه و آفریقا سهم بازار گردشگری بیش از ۵۰ درصد از صادرات خدمات و حدود ۹ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. رشد بازار گردشگری و در نتیجه توسعه و رشد اقتصادی کشورها نشانگر اهمیت صنعت گردشگری در سیاستهای صادرات ملی در جهت گسترش درآمدها، کاهش کسری تجاری و اطمینان از توسعه پایدار در طولانیمدت است.
براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری در ۹ ماه نخست ۲۰۱۹ خاورمیانه با ۹ درصد رشد از بیشترین میزان رشد در ورود جذب گردشگران بینالمللی در این منطقه برخوردار بوده است و پس از آن آسیا و اقیانوسیه و آفریقا هر کدام با ۵ درصد رشد، اروپا با ۳ درصد و آمریکا با ۲ درصد رشد در ردههای بعدی رشد جهانی در بازار گردشگری قرار گرفتند.
سرعت رشد گردشگری بینالمللی اروپا با ۳ درصد رشد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹ نسبت به رشد ۵درصدی در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است که این امر نشانگر کاهش تقاضا در فصل تابستان در پربازدیدترین منطقه جهان است. اگرچه مقاصد گردشگری در حوزه مدیترانهای با رشد ۵ درصدی و اروپای مرکزی با رشد ۴ درصدی همراه بوده است؛ اما میانگین ورود گردشگران خارجی به مناطق اروپای شمالی و غربی کاهش یافته و تنها با یک درصد رشد همراه بوده است.
آسیا و اقیانوسیه نیز رشد کندتری نسبت به سال گذشته داشته اما همچنان از بالاترین میانگین جهانی با رشد ۵ درصدی برخوردار است که این امر بهدلیل رشد ۸ درصدی ورود گردشگران بینالمللی به آسیای جنوبی است و پس از آن آسیای جنوب شرقی با ۶ درصد رشد و آسیای شمال شرقی با ۵ درصد رشد سهم بسزایی در میزان رشد ورود گردشگران بینالمللی در این منطقه داشتهاند. همچنین منطقه اقیانوسیه نیز در ۹ ماه نخست ۲۰۱۹ با رشد ۳ درصدی همراه بوده است. براساس دادههایی که از آفریقا در دسترس است پس از دو سال رشد قدرتمند این منطقه با آمار دورقمی از رشد ۵ درصدی برخوردار بوده که میزان رشد در آفریقای شمالی در ورود گردشگران بینالمللی حدود ۱۰ درصد است در حالیکه کشورهای صحرای جنوب آفریقا به دلایل گستردهای همچون خطرات بهداشتی و امنیتی تنها با یک درصد رشد همراه بوده است.
افزایش رشد ۲ درصدی گردشگران بینالمللی در منطقه آمریکا نمایانگر شرایط ناهمگون منطقهای است.فرانسه با ۱۰ درصد رشد در ورود توریست برای دومین سال متوالی مقام اول سرعت جذب گردشگر در بین سایر مقاصد توریستی در جهان را کسب کرد که نشاندهنده افزایش تقاضای گردشگران خارجی به این کشور است. اسپانیا با نزدیک به ۱۰ درصد رشد، ایتالیا با ۹ درصد رشد و هلند با ۷ درصد رشد از بیشترین میزان رشد ورود گردشگران بینالمللی در کشور خود برخوردار بودهاند. همچنین انگلیس و روسیه هر کدام با ۳ درصد و ۲ درصد رشد، در ورود گردشگران بینالمللی با افزایش همراه بودند. ۱۰ درآمد برتر جهان تا سپتامبر ۲۰۱۹ شاهد دریافت نتایج متفاوتی در درآمدهای گردشگری بینالمللی بودند. در حالی که استرالیا با ۹ درصد رشد، ژاپن با ۸ درصد رشد و ایتالیا با ۷ درصد رشد بالاترین میزان رشد درآمدی در حوزه گردشگری جهان را نشان میدهند، چین، انگلیس و آمریکا با کاهش درآمدی همراه بوده است. مقاصد گردشگری در مدیترانه در تمام حوزههای اروپایی، خاورمیانه و آفریقای شمالی بهلحاظ درآمد از بیشترین قدرت برخوردار بودند.
باتوجه به میزان هزینه گردشگران بینالمللی در سفرهای خود گردشگران ایالاتمتحده آمریکا با توجه به برخورداری از یک دلار قدرتمند با ۶ درصد رشد پرهزینهترین گردشگران بینالمللی بهشمار میروند. چین بهعنوان بهترین بازار مبدأ گردشگری جهان در نیمه اول امسال با رشد ۱۴ درصدی سفرهای چینی شاهد سفرهای خارجی به کشورهای دیگر بوده است؛ اما میزان هزینه سفرهای بینالمللی آنان بهدلیل تنشهای این کشور با آمریکا و کاهش ارزش پول ملی آن، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است. چینیها در تعداد سفرهای جهانی رتبه برتر را نسبت به سایر توریستهای کشورهای مختلف دارند.
براساس گزارشهای «دنیایاقتصاد» بازدارندههای سفرهای تفریحی در جهان همچون رکود اقتصاد جهانی، تنشهای تجاری جهان، افزایش چالشهای ژئوپلیتیک و عدم قطعیت طولانیمدت در مورد برگزیت منجر به سرعت رشد متوسطتری در تابستان (ژوئن تا سپتامبر) در نیمکره شمالی شده است. فروپاشی توماس کوک، قدیمیترین شرکت خدمات گردشگری جهان و برخی خطوط هوایی کوچک اروپایی با توجه به تلاش سایر ارائهدهندگان خدمات مسافرتی در جهت جذب گردشگران و جبران حداقلی کاهش گردشگران برخی از بخشهای گردشگری را مختل کرده است. شکست شرکت توماس کوک (فعال در انگلیس) در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹ باعث شد ۶۰۰ هزار مسافر در سراسر جهان از جمله ۱۵۰هزار انگلیسی در هتلها و محل اقامت خود و نیز در فرودگاهها بلاتکلیف شوند. براساس دادههای ارائه شده توسط فناوریهای مابرین ۳۸ کشور تحتتاثیر قرار گرفتند.