اقتصاد بازار: این روزها خودروهای بیکیفیتی که بازار را قبضه کردهاند موجب شده کمپینهای نخریدن خودرو تشکیل شوند که با واکنشهای متفاوتی نیز همراه بوده است.
این روزها یکی از موضوعات داغ اقتصادی در میان مردم مربوط به موضوع خودرو است و واکنشهای متنوعی در میان اقشار مردم در ارتباط با موضوع خودرو وجود دارد.
نکته مشترک در میان اکثر قریب به اتفاق مردم عدم رضایتمندی از خودروهای تولید داخل در چند سال اخیر است، موضوعی که این روزها خود را در غالب کمپینهای نخریدن خودرو و تحریم خرید خودروهای صفر داخلی به خوبی نشان میدهد.
بسیاری معتقد هستند کیفیت خودروهای داخلی نسبت به قیمتی که برای خرید آنها باید پرداخت بسیار پایین است، عدهای به سطح پایین ایمنی خودروهای داخلی معترض هستند و برخی نیز به عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب توسط خودروسازان اعتراض دارند.
اما نکته مشهود این است که خودروهای داخلی با خودروهای با کیفیت تولید خودروسازان مطرح دنیا فاصله بسیار زیادی دارند و این در حالی است که مردم انتظار دارند در ازای پرداخت مبالغ بالا خودروهایی متناسب با پرداختی خود و با سطح کیفی و ایمنی بالا خریداری کنند.
مردم حق دارند مطالبهگر حقوق خود باشند اما باید توجه داشت راهاندازی این کمپینها در شرایط فعلی نه تنها به تولید داخلی کمکی نمیکند بلکه بیشتر به سود واردکنندگان خودروهای چینی است تا بتوانند خودروهایی که روی دستشان مانده را به فروش برسانند.
با این وجود مردم حق دارند پیگیر مطالبات به حق خود از خودروسازان باشند و خودروسازان نیز وظیفه دارند همانگونه که مبالغ زیادی از مردم دریافت میکنند به همان میزان به خواست مشتریان خود توجه کنند.
و اما وضعیت بازار خودرو در استان اصفهان نیز همانند سایر نقاط کشور چندان تعریفی ندارد و بازار این محصول در سطح استان در رکود است.
*مردم منتظر آینده بازار خودرو هستند
در همین ارتباط رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان با اشاره به وضعیت بازار خودروی اصفهان اظهار کرد: در چند ماه اخیر شاهد کاهش چند درصدی قیمت خودروها بودهایم.
وی ادامه داد: متأسفانه بازار خودرو همچنان در رکود است و مردم منتظر آینده هستند و امیدوارند بازار سر و سامان بیشتری پیدا کند تا خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.
* کجای دنیا علیه تولیدات داخلی کمپین تشکیل میشود؟
در این شرایط رئیس انجمن قطعهسازان اتومبیل استان عنوان کرد: رکود تنها مربوط به صنعت خودرو نیست و امروز در بسیاری از صنایع شاهد مشکلاتی هستیم که منجر به رکود شده است.
وی بیان کرد: این روزها صحبتهای زیادی از کمپین تحریم خرید خودرو در میان است اما این اقدامات شاید تا 10 درصد در کاهش فروش خودرو نقش داشته باشد؛ علت اصلی کاهش خرید اتومبیل در کاهش قدرت خرید مردم است که باعث کاهش فروش محصولات شده است.
احمدی اضافه کرد: کجای دنیا علیه تولیدات داخلی کمپین تشکیل میشود که در کشور ما این کار شکل گرفته است، اگر هم کمپینی تشکیل شده ضد تولیدات خارجی بوده نه اینکه عدهای قصد تخریب تولیدکنندگان داخلی را داشته باشند.
* قیمت خودرو به هیچ عنوان کاهش نمییابد
وی با بیان اینکه به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش ندارد اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینهها به هیچ عنوان شاهد کاهش قیمت خودرو نخواهیم بود و هیچ دلیلی نیز برای کاهش قیمت وجود ندارد زیرا هزینههای تولید افزایش داشته است.
رئیس انجمن قطعهسازان اتومبیل استان اصفهان تأکید کرد: در صورتی که قیمت دلار به میزان واقعی خود برسد بسیاری از مشکلات کاهش مییابد و دیگر مشکلات قیمتگذاری خودرو را نداریم.
وی عنوان کرد: کشورهای مختلف سیاستهای تشویقی زیادی برای صادرات محصولات تولیدی خود اجرایی میسازند و ما نیز برای توسعه صنعت خودرو باید چنین سیاستهایی را پیاده کنیم، اقتصاد کشور ما آزاد نیست، از طرفی به موضوع تولید اهمیت زیادی نمیدهیم و همین موضوعات باعث آسیب به صنعت بزرگ خودرو شده است.
احمدی تصریح کرد: اقتصاد کشور ما به بیماری هلندی مبتلا است، از طرفی متأسفانه منابع در اختیار عدهای است که ضد تولید هستند و تمامی این عوامل باعث انزوای تولید شده است.
وی با بیان اینکه دولتهای مختلف سعی کردهاند با اعمال تعرفه بازار خودرو را کنترل کنند گفت: اگر تعرفهای هم گرفته میشود به جیب خودروسازان نمیرود تا تولید داخلی تقویت شود بلکه دولتها این مبالغ را برای امور مختلف خرج کردهاند.
وی ادامه داد: بازار خودرو در حال جان گرفتن است و امیدواریم وضعیت روز به روز بهتر شود.
* تشکیل کمپین نخریدن خودرو کار صحیحی نیست
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش سطح کیفی خودروهای ساخت داخل شد و گفت: تشکیل کمپین نخریدن خودرو کار صحیحی نیست اما این نیز به معنی این نیست که هر خودروی بیکیفیتی وارد بازار شود و به مردم ارائه شود.
وی افزود: مردم حق دارند خواستار افزایش سطح ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی باشند، اما روش تحریم و تشکیل کمپین برای این کار مناسب نیست زیرا این کار به صنعت و تولید کشور آسیب وارد کرده و به نفع واردکنندگان است.
حمید رضا فولادگر با بیان اینکه نیاز است زمینه رقابت در میان خودروسازان داخلی ایجاد شود عنوان کرد: باید خودروسازان تمرکز بیشتری بر روی ارتقای کیفیت داشته باشند، باید انحصار در صنعت خودروسازی کشور برطرف شود و فضای رقابتی ایجاد شود.
وی تأکید کرد: تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو سازی وجود داشته باشد مشکلات این صنعت نیز پابرجاست.
* با خودروسازان مطرح دنیا فاصله زیادی داریم
فولادگر با اعلام اینکه با خودروسازان مطرح دنیا فاصله زیادی داریم تصریح کرد: ورود خودروسازان خارجی به بازار ایران باید با این شرط انجام شود که تکنولوژیهای به روز توسط این خودروسازان در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد، از طرفی باید تعرفههای واردات خودرو به تدریج کاهش یابد تا شاهد افزایش رقابت در بازار خودرو باشیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:این در حالی است که اختیارات تعرفهگذاری را به دولت دادهایم تا بسته به شرایط اقتصادی کشور تعرفهگذاریها انجام شود و دولت میتواند با اجرای دقیق قانون ارتقای کیفی خودرو شرایط را برای رقابتی شدن فضا آماده کند.
* کیفیت خودروها مدتها است دغدغه بسیاری از مشتریان است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با وضعیت صنعت خودرو تأکید کرد: در صورت افزایش کیفیت خودرو به طور قطع مردم رغبت بیشتری برای خرید خودروهای داخلی خواهند داشت.
سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه کیفیت صنعت خودرو مدتها است دغدغه بسیاری از مشتریان است، گفت: شرکتهای خودروسازی باید توجه بیشتری به دو بعد ایمنی و فنی محصولات داشته باشند.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، نهادهای نظارتی و پلیس راهور باید نظارت بیشتری بر سطح کیفی خودروهای داخلی داشته باشند و افزایش کیفیت محصولات را مورد پیگیری جدی قرار دهند.
* مردم با تشکیل کمپینها به دنبال خواستههای دیرینه خود هستند
وی تأکید کرد: یکی از مشکلات صنعت خودرو کشور به دلیل وابستگی زیاد خودروسازان داخلی به دولت است که باعث شده فضای رقابتی ایجاد نشود، باید با برنامهریزی بخش خصوصی را وارد این صنعت کرد تا فضای رقابتی ایجاد شود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس تأکید کرد: مسئولان و مدیران صنعت خودرو باید از نظر کارشناسان خارج از مجموعه خودروسازی خود استفاده کنند تا خودروسازی کشور از این وضعیت رها شود.
وی با اشاره به کمپین نخریدن خودروی صفر گفت: مردم با تشکیل این کمپینها به دنبال خواستههای دیرینه خود از خودروسازان هستند، مردم به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و همچنین قیمت بالای آنها اعتراض دارند و این در حالی است که خودروسازان به جای افزایش کیفیت و رفع ایرادات اکنون در حال مقابله با مردم هستند و آنها را تهدید به گرانی خودرو می کنند.
موسوی لارگانی در پایان بیان کرد: در صورتی که خودروها کیفیت مناسب نداشته باشند در بلند مدت مشتریان خود را از دست خواهند داد و امیدواریم خودروسازان به این موضوع توجه داشته باشند.
* باید قبول کرد صنعت خودروی کشور وضعیت چندان مطلوبی ندارد
با تمام این تفاسیر باید قبول کرد صنعت خودروی کشور وضعیت چندان مطلوبی ندارد، از طرفی کیفیت و سطح ایمنی پایین محصولات تولیدی و از طرفی قیمتهای بالا و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب، باعث نارضایتی مردم شده و گلایههای زیادی ایجاد کرده است.
شاید مردم اینگونه تصور کرده باشند که باید با تشکیل کمپینهایی نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنند اما باید توجه داشت این اقدام نیز در شرایط فعلی چندان به صلاح تولید و اقتصاد داخلی نیست.
شاید بهتر بود خودروسازان با برنامهریزیهای بهتر دولت، وارد عرصههای رقابتی میشدند و با پاسخگویی به نیاز مشتریان خود، هم نظر مساعد آنها را جلب میکردند و بازار داخلی را به طور کامل احاطه میکردند و هم با صادرات محصولات خود زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم میساختند.
* زمینه حضور پررنگ بخش خصوصی در صنعت خودرو فراهم شود
طبق آمارهای منتشر شده سرانه خودرو در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و این نشان میدهد هنوز جای کار در بازار خودرو بسیار است، خودروسازان باید دانش خود را بروز کنند، مردم اتومبیلهای داخلی مدرن و با طراحی جذاب میخواهند اما متأسفانه میبینیم خودروهایی که چندین سال پیش در کشورهای آسیایی و اروپایی از رده خارج شده همچنان در کشور ما تولید شده و با قیمتهای بالا به فروش میرسند، همین موارد است که دید مردم نسبت به عملکرد خودروسازان داخلی را تا حدودی بدبینانه و مایوسانه کرده است.
صنعت خودروی کشور نیاز به بازنگری دارد، باید زمینه حضور پررنگ بخش خصوصی در این صنعت فراهم شود، بازار رقابتی ایجاد شده و سازمانهای نظارتی با بازرسیهای دقیق و اعمال قوانین سختگیرانهتر در صدد افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی قدم بردارند تا شاهد رشد صنعت خودرو در کشور باشیم.
یکی از راهکارهایی که برای تقویت صنعت خودروسازی کشور از سوی کارشناسان صنعت خودرو ارائه شد، تدوین استراتژی صنعت خودرو بود که در آن، اهدافی برای شرکتهای بزرگ خودروساز مطرح و قرار شد این سند به عنوان یک نقشه راه پیش روی مدیران خودروساز قرار گیرد که متأسفانه راه به جایی نبرد.
*سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتواند نجات بخش صنعت خودرو باشد
البته نقش سیاستهای چارهگشای اقتصاد مقاومتی که همواره مورد توجه مسئولان کشور و به خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است در شکوفایی هرچه بیشتر صنعت خودرو بی بدیل و غیر قابل انکار است، در صورتی که این سیاستها به طور کامل اجرایی شوند به طور قطع کمک زیادی به بهبود وضعیت صنعت خودرو میکنند و از این رو امیدواریم توجه بیشتری به این موضوع شود.
در هر حال صحبت پیرامون خودرو و بازار آن بسیار است و مجال بیان همه آنها نیست، در این گزارش تنها سعی شد به بخشی از مشکلات و انتظارات از بازار خودرو و خودروسازان اشاره شود و راهکارهایی در جهت رفع مشکلات ارائه شود تا شاهد کاهش حواشی این صنعت بزرگ کشور باشیم، صنعتی که اگر شکوفا شود به طور قطع اثرات بسیار مطلوبی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
خودروسازان محترم، این ملت شایسته بهترینها هستند، پس بهتر است به جای دامن زدن به حواشی به دنبال ارتقای سطح کیفی محصولات و کاهش قیمت تمام شده با استفاده از تکنولوژیهای روز باشید تا هم بازار از رکورد خارج شود و مردم بار دیگر با خودرو آشتی کنند و هم زمینه اشتغال جوانان این مرز و بوم بیش از پیش فراهم شود
به طور قطع اگر خودروهای داخلی مناسب و با کیفیت بالا تولید شود هیچ ایرانی با غیرت و وطندوستی به سراغ خرید خودروهای خارجی نخواهد رفت.
منبع: خبرگزاری فارس