• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 16 تیر 1404, 11 محرم 1447, Monday 7 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 7208
منتشر شده در پنج شنبه, 19 ارديبهشت 1398 00:26
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
قیمت خودروهای داخلی بین ۳ تا ۲۰ میلیون تومان پایین آمد

کاهش حباب بازار خودرو

توضیحات

پس از چند هفته صعود، منحنی قیمت در بازار خودرو طی این هفته نزولی شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی بین سه تا چهار میلیون تومان برای مدل‌های با داخلی‌سازی بالا و تا مرز ۲۰ میلیون تومان برای مونتاژی‌ها افت کرده است.  

از حدود یک ماه قبل، قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخلی روندی صعودی را در پیش گرفت، تا جایی که کف قیمت از ۵۰ میلیون تومان نیز فراتر رفت. اگرچه فروش فوری خودروسازان در این مدت ادامه داشت و برخی امیدوار بودند به تبع آن، قیمت‌ها پایین بیاید، با این حال منحنی قیمت بالاتر رفت تا در نهایت دولت و نهادهای نظارتی برای کنترل آن وارد عمل شوند. به زعم آنها، سایت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو عامل انفجار قیمتی اخیر بوده و به نوعی قیمت‌سازی می‌کردند. از همین رو به دستور پلیس فتا، سایت‌های موردنظر قیمت خودروها را حذف کردند تا به این واسطه از التهاب بازار کاسته شود.

هرچند طی هفته جاری و پس از این اقدام پلیس فتا، قیمت‌ها در بازار نزولی شده است، با این حال اینکه افت قیمت در نتیجه ممنوعیت درج قیمت بوده، محل تردید است. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار، قیمت خودرو به‌صورت کاذب بالا رفته بود و چونخرید و فروش چندانی صورت نمی‌گرفت، منحنی قیمت رو به نزول رفت. به‌نظر می‌رسد حتی اگر تاثیر حذف قیمت خودرو از سایت‌ها را نیز بر بازار بپذیریم، نمی‌توان به پایداری و درازمدت بودن این اثربخشی امیدی داشت. بازار خودرو مدت‌هاست حبابی شده و این حباب تحت‌تاثیر عوامل مختلف گاهی بزرگ و گاهی نیز کوچک می‌شود و هیچ بعید نیست چندی دیگر باز هم منحنی قیمت رو به صعود رود.

به نظر می‌رسد مانور زیاد روی تاثیر ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌ها، سبب می‌شود ریشه‌های اصلی رشد قیمت خودرومغفول مانده و چندی دیگر با انفجار قیمتی جدیدی در بازار مواجه شویم. بر کسی پوشیده نیست که رشد قیمت خودرو تحت‌تاثیر عواملی مانند تورم انتظاری کاهش تولید و هجوم نقدینگی به بازار خودرو، اتفاق افتاده و بنابراین اگر قرار بر کنترل قیمت‌ها است، باید فکری به حال این مولفه‌ها کرد. در این بین، مهمترین موضوع به بخش تولید مربوط می‌شود، چه آنکه تا وقتی تولید رونق نگیرد، عرضه با تقاضا متناسب نخواهد شد و در نتیجه، قیمت‌ها به صعود ادامه خواهند داد. در حال حاضر اوضاع تولید خودروسازانداخلی چندان مناسب نیست و آمارهای فروردین نشان می‌دهد آنها با افتی قابل‌توجه در مقایسه با اسفند ۹۷ و همچنین فروردین سال گذشته مواجه شده‌اند. کمبود قطعات که از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد سرچشمه می‌گیرد، تولید را به محاق برده و اگرچه گاهی گفته می‌شود تیراژ خودروسازان بالا رفته است، با این حال نباید فراموش کرد بخشی از تولیدات روزانه شرکت‌های خودروساز، ناقص بوده و قابل‌عرضه به بازار نیست.

در چنین شرایطی که تولید ضعیف و سخت شده است، نمی‌توان انتظار عرضه مناسب به بازار را داشت و به تبع آن، قیمت از ناحیه نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، بالا می‌رود. بنابراین جلوگیری از افزایش قیمت و نزولی کردن قیمت‌ها، با اقداماتی پلیسی و ضربتی امکان‌پذیر نیست و باید به سراغ عوامل اصلی رفت و آنها را اصلاح کرد. بدون تردید اگر تولید خودروسازان رونق بگیرد و دولت نیز نیز دست از سرکوب قیمت و تحمیل نرخ‌های دستوری به خودروسازان بردارد، می‌توان به بازگشت آرامشی نسبتا پایدار به بازار امیدوار بود.

افت قیمت خودروهای داخلی

سری به بازار بزنیم و ببینیم منحنی قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری چه مسیری را در پیش گرفته است. فعالان بازار تاکید می‌کنند که قیمت‌ها در هفته جاری حداقل سه میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته‌اند. به‌عنوان مثال، سراتو با افتی ۲۰ میلیون تومانی مواجه شده و قیمت ۳۲۵ میلیون تومان برای آن پیشنهاد می‌شود. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز با توجه به افت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۳۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو مرز ۴۰۰ میلیون تومان را طی هفته‌های گذشته رد کرده بود. در بین دیگر مونتاژی‌ها، چانگان نیز کاهش قیمت داشته و در حال حاضر با ۲۰۹ میلیون تومان قابل‌خرید است. دانگ فنگ مونتاژی ایران خودرو نیز ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر در هفته جاری افت قیمت داشته است.

اما در بین خودروهای تولید داخل، پراید ۱۱۱ که ۵۶ میلیون تومان را نیز رد کرده بود، این هفته حدود سه میلیون تومان افت و به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. پراید ۱۳۲ نیز با همین حدود عقب‌نشینی، در حال حاضر ۵۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و برای وانت پراید هم باید ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. از بازار تیبا هم خبر می‌رسد این خودرو حدود سه میلیون تومان افت قیمت داشته و در حال حاضر محصولی ۵۴ میلیون تومانی است. ساینا هم ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته مخصوص مدل دنده‌ای آن است.

در بین مدل‌های پژو نیز این هفته شاهد افت قیمت بودیم؛ به‌نحوی‌که در حال حاضر مدل ۴۰۵ جی ال ایکس قیمتی برابر با ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. برای خرید مدل SLX پژو ۴۰۵ نیز باید ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. همچنین پژو ۴۰۵ دوگانه سوز نیز با ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل‌خرید است. هر سه این خودروها چیزی حدود سه میلیون تومان طی هفته جاری کاهش قیمت داشته‌اند. پژو پارس نیز در حال حاضر با توجه به کاهش قیمتی که داشته، ۱۰۳ میلیون تومان (در مدل معمولی) قیمت دارد. اما پژو ۲۰۶ نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شد، به‌نحوی‌که تیپ ۲ این خودرو را می‌توان در حال حاضر با ۱۰۱ میلیون تومان خریداری کرد. پژو ۲۰۶ تیپ۵ نیز ۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد کمی افت در این هفته داشته است.

فعالان بازار اما در مورد دنا و رانا نیز از کاهش قیمت می‌گویند. به گفته آنها، دنا قیمتی برابر با ۱۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و برای رانا نیز باید ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. در نهایت اما کاهش قیمت نصیب محصولات رنو نیز شده است، به‌نحوی‌که قیمت ساندرو استپ‌وی در حال حاضر زیر ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارد. به گفته فعالان بازار، استپ‌وی که قیمت آن به ۲۱۰ میلیون تومان نیز رسیده بود، در حال حاضر با ۱۹۰ میلیون تومان قابل‌خرید است. همچنین تندر-۹۰ پلاس و اتومات نیز که ۲۰۵ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران
فشار حداكثري يا آغاز بازي تازه؟
تراژدی راه‏‏‌آهن سریع‌السیر
فراخوان نصب سامانه‌های خورشیدی پشت بامی
بریکس در غیاب سران
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس
«خودرو» در سایه جنگ
تورم در مرز ۴۰درصد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا