در حالی که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان ابلاغ کرده است که مابه التفاوت فروش قطعی را از مردم اخذ نکنند اما خودروسازان به گرفتن مابه التفاوت اصرار دارند و این تنها در مورد ایران خودرو و سایپا اتفاق نیفتاده است بلکه شرکتهای خصوصی مثل کرمان موتور هم از ثبت نامی اردیبهشت ماه خود طلب پول کرده و همچنین خریداران را تهدید کردهاند که اگر پول را با سرعت پرداخت نکنند، تحویل با تأخیر بیشتری مواجه خواهد شد.
برگشت تعرفه واردات خودرو
درباره طرح ساماندهی بازار خودرو که بند اول آن روز گذشته در صحن علنی مجلس تصویب شد محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این طرح دو موضوع مدنظر قرار گرفته است یک، بحث جلوگیری از آلودگی هوا و دوم، تنظیم بازار برای آنکه مردم با شرایط بهتری بتوانند خودرو خریداری کنند.
وی افزود: تعرفه خودروهای وارداتی باید به نرخهای گذشته خود یعنی کمتر از 60 درصد برگردد و برای ایجاد فضای رقابتی نباید تعرفهها را بالا برد. البته تصور نمیکنم که شورای نگهبان با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو موافقت کند. وی با بیان اینکه امروز سایر بندهای طرح ساماندهی بازار خودرو، تصویب خواهد شد، خاطرنشان کرد: در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان، عملکرد خودروسازان و شرایطی که تولید خودرو دارد، مورد بررسی ویژه مجلس قرار خواهد گرفت.
واردات خودرو به صورت محدود باید انجام شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اذعان داشت: اگر واردات خودرو به صورت محدود آزاد شود، خودروسازان دیگر در حق مردم اجحاف نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه خودروسازان بیش از 80 هزار میلیارد تومان بدهی و خسارت زدند، گفت: خودروسازان 30 هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار هستند، 20هزار میلیارد تومان به قطعه سازان، 10 هزار میلیارد تومان زیان انباشت، 10 هزار میلیارد تومان خسارت بابت مجروح شدن که بیمه مرکزی اعلام کرده است و به خاطر مصرف سوخت بالا و کیفیت پایین موتور خودروها ضررهای چند میلیون یورویی به کشور زدند.
خودروسازان تا 5 سال آینده پیش فروش خودرو انجام دادند
منصوری در ادامه به پیش فروشهای غیرقانونی خودروسازان اشاره کرد که بخشی از آن در صحن علنی مجلس هم مطرح شده است.
وی گفت: خودروسازان تا 5 سال آینده خودرو پیش فروش انجام دادند. میزان پیش فروش آنها از یک میلیون دستگاه عبور کرده است و این امر تعهد بیش از 30 هزار میلیارد تومان را برای خودروسازان ایجاد کرده است. حال سؤال مجلس از خودروسازان این است که پولهای گرفته شده از مردم کجا هزینه شده است که حتی پول قطعه سازان پرداخت نشده است.
خودروسازان هیچ کاره هستند
وی گفت: با جرأت میگویم که وضعیت فعلی خودروسازان بدتر و بحرانیتر از مؤسسات مالی غیرمجاز است. در این صنعت مافیای بزرگی وجود دارد که این مافیا به راحتی بازار خودرو را کنترل میکنند و هر گونه که میخواهند جولان میدهند. این مافیا خارج از مدیران خودروسازی است و آنها در قبال مافیا چارهای جز چشم گفتن ندارند. همانگونه که دیدیم در بازار پتروشیمی، آلومینیوم، مس و... شبکه مافیای وجود دارد که برخی از آنها منهدم شده است. لذا در حوزه خودرو هم باید چنین اتفاقی رخ دهد.وی با بیان اینکه خودروسازان هیچ کاره هستند و تنها مافیا در این صنعت مدیریت میکنند، گفت: اگر سروش مدیر عامل سابق سایپا با مافیا خودرو همکاری میکرد در مدت 3 ماه حذف نمیشد.
طرح ساماندهی خودرو اسم قشنگی دارد
در این میان حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر درباره طرح ساماندهی بازار خودرو، گفت:بازار خودرو به سرعت بایستی ساماندهی شود. دهها هزار نفر که خودرو پیش خرید کردند با بدقولی خودروسازان مواجه شدند. ما باید به دنبال راهکارهای باشیم که خودروسازان از پولهایی که به دست آوردند سوءاستفاده نکنند.
وی افزود: طرح ساماندهی بازار خودرو اسم قشنگی دارد اما این طرح تا چه حد میتواند منجر به ساماندهی بازار خودرو شود. به نظر میرسد در شرایطی که صنعت خودرو با مشکل مواجه شده و تولید روند کاهشی دارد واردات خودرو به کمک بازار بیاید.
ساماندهی بازار با چه شرایطی
علیرضا سلیمی نماینده مجلس هم گفت: در اینکه بازار خودرو ساماندهی شود، هیچ شک و شبههای وجود ندارد اما باید دید که ساماندهی بازار با چه شرایطی است. نباید این امر منجر به بیکاری شود. صنعت خودرو با 60 صنعت کشور درگیر است اگر این صنعت با مشکل مواجه شود خیلی از بخشها صدمه جدی میبینند.
افزایش قیمت «صاحبخانه» بازار خودرو شد
چند روزی است که تیترهای بازار خودرو به افزایش قیمت ختم میشود. افزایشی که فعالان بازار خودرو برای آن توقفی نمیبینند و حتی برخیها پیشبینی میکنند که با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضای خرید، قیمتها روند صعودی بیشتری به خود میگیرد. با رشد قیمتها در بازار و کارخانه تغییر مدیران خودروسازی گرهی از مشکلات خریداران خودرو باز نمیکند چرا که معلوم نیست سیاستهای خودروسازان در آینده چه خواهد بود و آیا میخواهند برای احیای تولید کاری انجام دهند یا به گفته فعالان بازار خودرو، خودروسازان در مورد خودروهایی که توان تولید دارند، برنامهریزی کنند تا خطوط تولید متوقف نشود. روز گذشته در برخی از خودروها افزایش قیمت تا یک میلیون تومان اتفاق افتاد و پیشتاز افزایش پژو اتومات بود که قیمت آن به 108 میلیون تومان رسید.