اقتصاد بازار: ضرورت برندسازی و صادرات صنعت سنگ، بازاریابی ضعیف در سنگ، وجود 20 تشکل سنگی در کشور، تاکید بر تشکیل اتحادیه صادراتی سنگ در اصفهان، پیاده سازی اقتصادمقاومتی از طریق صنعت سنگ و ... از جمله موضوعاتی مطرح شده در همایش رویکرد صادرات محور صنعت سنگ بود.
رئیس کانون کارفرمایی سنگ ایران در این همایش که به بهانه برپایی دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان برگزار شده بود، گفت: متاسفانه صنعت سنگ با گرایش تولید برای بازار داخل سیاستگذاری شده و این نگاه موجب شده تا از حداقل ظرفیتها در حوزه صادرات بهرهبرداری نکنیم در نتیجه موضوع رونق یا رکود ساختوساز ساختمان و طرح های عمرانی در صنعت سنگ بسیار تأثیرگذار بوده است.
محسن غیاثوند با انتقاد بر اینکه در تولیدات حوزه معدنی، فراوری، بازرگانی و فروش هنوز به استانداردهای جهانی دست نیافته ایم، تصریح کرد: با این شرایط صنعت سنگ نمیتواند به جایگاه اصلی خود دست یابد و هنوز واحدهای فراوری در بازاریابی شرایط لازم را ندارند.
وی با بیان اینکه در دنیا تا بازار فروش پیدا نشود، تولید انجام نخواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع در ایران برعکس است و در حالیکه در استخراج و فراوری سنگ وضعیت مناسبی داریم، در بازرگانی با مشکل مواجه بوده و بی سوادیم.
به گفته غیاثوند، باید باید نگاه صادراتی را در کشور تقویت کرد اما با روش های سنتی تولید نمی توان در بازارهای جهانی سنگ جایگاه خاصی کسب کنیم.
دبیر انجمن سنگ ایران نیز با اشاره به اینکه بیش از 20 تشکل در بخش معدن، فراوری و صادرات سنگ کشور فعالند، گفت: متاسفانه این تشکل ها متفرق هستند در حالیکه باید فرهنگ کار جمعی را در این صنعت توسعه دهیم.
احمد شریفی با بیان اینکه در سال این صنعت سه نمایشگاه در اصفهان، محلات و تهران برگزار می کند که این مورد انتقاد مسئولان وزارتخانه قرار گرفته است، افزود: اگر اجماع حاصل شود میتوان هر سه سال یک بار این سه نمایشگاه را با کیفیت تر در یکی از استان ها برگزار کرد و با تجمیع پتانسیلهای موجود در کشور مصرف کنندگان داخلی و خارجی را به نمایشگاه دعوت و به آنها خدمات با کیفیتتری ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت معادن کشور 2.7 میلیون تن است، گفت: میزان تولید سنگ در سال 93 حدود 16.7 میلیون تن بوده که حجم آن در سال 94 به 11 میلیون تن کاهش یافت.
شریفی با تاکید بر اینکه صنعت سنگ در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد به راهکارهای برطرف کردن معضلات این صنعت اشاره کرد و گفت: برداشتن فشارهای مالی و ضد حمایتی سازمانهای مرتبط در استانها از معادن درباره جرائم دیرکرد، عدم ارائه سهمیه سوخت و بارنامه، کاهش قیمت حقوق دولتی، موافقت با تأسیس معادن بدون درنظر گرفتن حقوق دولتی و شناسایی واحدهای فراوری با پتانسیل صادراتی و پشتیبانی مالی از آنها و به روزرسانی ماشین آلات بخش معدن با تسهیلات از صندوق بیمه معادن از راهکارهای رفع معضلات صنعت سنگ کشور است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در این همایش یکی از مؤلفه های اساسی اقتصاد مقاومتی، درون زا بودن یعنی استفاده از ظرفیت های داخلی کشور و برون گرا بودن یعنی دارای قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی، تبیین شده است.
به گفته رسول محققیان، اقتصاد مقاومتی، مردم بنیاد و برگرفته از سرمایه بخش خصوصی و اقتصاد غیردولتی است.
وی تاکید کرد: با این تعاریف، صنعت سنگ و دیگر صنایعی که دارای ظرفیت های صادراتی هستند، می توانند بخش مهمی از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش کشیده و با تکیه بر مزایای نسبی و رقابتی خود، بازوهای صادراتی کشور را بیش از پیش تقویت کرده و سهم و جایگاه خود در بازارهای جهانی را ارتقا دهند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به اینکه سنگ می تواند نقش مهمی در صادرات داشته باشد، گفت: اگر بخواهیم در شرایطی که نفت هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارد به سمت صادرات غیرنفتی حرکت کنیم باید صنعت سنگ را در اولویت قرار دهیم.
سیدعبدالوهاب سهلآبادی افزود: در این شرایط باید دید چه برنامهریزی برای جایگزینی سنگ و نفت داشتهایم و آیا قدرت قانونی در سطح پروانه برای مذاکره با خارجیها داریم و آیا عمر کوتاه پروانه بهره برداری معادن اجازه ورود معدن دار برای صادرات را می دهد.
وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه کشور وارد رکود شدید اقتصادی شده با این وجود مالیات ها افزایش یافته است، گفت: قرار است در سال جاری 30 درصد میزان مالیات اصفهان افزایش یابد.
سهل آبادی با اشاره به اینکه از مجموع سهم 45 صدم درصدی صادرات ایران در دنیا، 38 صدم درصد آن در حوزه نفت و گاز است، گفت: با وجودی که سهم صادرات ما تنها 8 صدم درصد است بازهم برای کارخاتجات پروانه صادر می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه امروز اهالی صنعت سنگ باید با هم هماهنگ وارد عرصه صادرات شوند، تصریح کرد: اگر بخواهیم صادرکننده باشیم نباید اجازه دهیم دلالان و کشوری همچون امارات با نرخ های پایین، صادرات ما را از بین ببرند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه 1400 معدن سنگ تزئینی در کشور وجود دارد، گفت: از ظرفیت 27 میلیون تن استخراج سنگ از معادن، حدود 14 میلیون تن سنگ استخراج می شود همچنین 6 هزار واحد سنگبری کشور قابلیت برش حدود 160 میلیون مترمربع سنگ را در سال دارند.
اسرافیل احمدیه افزود: حدود 24 معدن سنگ تزیینی در استان اصفهان وجود دارد که سالانه هفت میلیون تن سنگ از این معادن استخراج میشود.
وی با انتقاد بر اینکه در بحث صادرات سنگ متاسفانه عقب مانده ایم، گفت: متاسفانه تنها حدود 5 درصد بازارهای دنیا را در اختیار داریم.
به گفته وی، باید صنعت سنگ را به عنوان یک برآیند از اکتشاف تا صادرات در نظر بگیریم و اگر این فرآیند در صنعت سنگ با هم مرتبط باشند موفق خواهیم شد.
احمدیه با اشاره به اینکه در صنعت سنگ دنیا جایگاهی نداریم و باید با برندسازی در جهت افزایش صادرات تلاش کنیم، گفت: ذخیره قطعی سنگ های تزئینی کشور 2.3 میلیارد تن است اما می توان در بخش اکتشاف عملکرد بهتری داشته باشیم در این راستا باید معادن خود را به سیستم های مدرن دنیا تجهیز کنیم.
به گفته احمدیه در بحث سنگ باید تفکر صادراتی داشته باشیم و اگر برنامه ریزی نکنیم از بازارهای جهانی عقب خواهیم ماند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمائی سنگبری های اصفهان با بیان اینکه پیش از این نیاز بازار داخل به خصوص بعد از دوران جنگ تحمیلی مانع از صادرات سنگ می شد، ادامه داد: متاسفانه پروانههای ساخت طی سال ۹۴ در شهرداری اصفهان حدود یکسوم کاهش داشته که موجب بحران صنعت سنگ شده است.
به اعتقاد رضا احمدی با پتانسیلهایی صنعت سنگ کشور، با توجه به برداشته شدن تحریمها، راهی جز صادرات نیست.
وی با تاکید بر اینکه برای رفتن به سوی صادرات نیازمند برداشتن موانع صادراتی همچون اصلاح قوانین دست و پاگیر صادرات و گمرک، و ایجاد تشکلهای صادراتی و همچنین ایجاد انجمن صادرکنندگان سنگ در اصفهان و همچنین ایجاد بازارچههای مرزی تخصصی، تخصیص تسهیلات مالی توسط دولت و بانک ها و نوسازی و بازسازی این صنعت با توجه به منابع غنی سنگهای تزئینی در کشور هستیم.
نماینده انجمن صنفی معدن داران اصفهان نیز در این همایش، با اشاره به اینکه زمانی که بهره بردار معدن امنیت شغلی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ندارد و نمیتواند معدن خود را اداره کند، چگونه میتوان انتظار این را داشت که سرمایه گذار خارجی را وارد کشور کند.
به گفته سلطانی، تا زمانی که امنیت شغلی در کشور وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری مناسبی در کشور صورت نمی گیرد./