وی یادآور شد: تجربه سالهای گذشته و تولیدات تحت لیسانس شرکتها نشان داد وقتی همزمان با تولید، مباحث ارتقای فناوری و تعمیق داخلیسازی دنبال نشود، با کوچکترین تلنگر و تحریمها سرمایهگذاریهای انجامشده بینتیجه میماند. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اکنون انجمن لوازمخانگی به موازات دپارتمان تولیدکنندگان محصولات نهایی در این صنعت، یک دپارتمان قطعهسازی نیز ایجاد کرده که هدف از آن، تبیین جایگاه قطعهسازان در انجمن برای تعمیق ساخت داخل، فراهم کردن بستر مناسب برای بههمرسانی تولیدکنندگان لوازمخانگی و قطعهسازان و ارتقای کیفی قطعهسازی در این صنعت است.
وی توضیح داد: براساس هماهنگی با معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری که به تازگی انجام گرفت، مقرر شده تا قطعهسازان داخلی به برخی صنایع هایتک (High Tech) شناسانده شوند، تا تولید قطعاتی که ساخت آنها در داخل امکانپذیر نیست، در دستور کار قرار گیرد. هاشمی خاطرنشان کرد: میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است که کمترین آن مربوط به تلویزیون با ۳۵ درصد بوده، در اسپلیت یونیت ۴۵ تا ۵۰ درصد، در لباسشویی و یخچال و فریزر ۷۰ تا ۷۵ درصد، در بخاریهای گازی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد و در کولر آبی نیز ۱۰۰ درصد است. دبیرکل انجمن لوازمخانگی یادآور شد: امروز در محصولی نظیر تلویزیون به دلیل انحصاری بودن تولید ماژول در چند شرکت محدود در سراسر جهان، داخلیسازی پایین است و سرمایهگذاری در این قطعه در تیراژهای پایین تولید اقتصادی نیست.
وی همچنین به تیراژ دست کم ۱۰ میلیون دستگاهی به عنوان یک تیراژ اقتصادی برای تولید کمپرسورهای برودتی اشاره کرد که در یخچال و فریزر، یخچالهای صنعتی و چیلرها مورد استفاده قرار میگیرد. هاشمی گفت: سالهای گذشته دو واحد کمپرسورسازی، یکی در قزوین و دیگری در شیراز به دلیل نداشتن شمارگان تولید اقتصادی به زیاندهی رسیدند، در حالی که افزون بر ۳۰۰ میلیون مارک برای آنها سرمایهگذاری شده بود.
صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری
این مقام صنفی اضافه کرد: سالهای گذشته بهطور متوسط صادرات ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلاری لوازمخانگی تحقق یافت و اکنون خط تولید و مونتاژ برخی انواع لوازمخانگی ایرانی در بعضی از کشورها راهاندازی شده و با صادرات قطعات منفصله (CKD)، در این کشورها عملیات تولید و عرضه به بازارهای هدف انجام میشود.
وی تاکید کرد: صادرات منظم و رو بهرشد، نیازمند تامین زیرساختهای لازم و اصلاح برخی قوانین است.
به گفته هاشمی، ایران مزیتهای مختلف نسبی در تامین برخی مواد اولیه نظیر ورقهای فولادی، محصولات پتروشیمی و مقاطع مسی و برنجی دارد، همچنین بهدلیل ارزان بودن انرژی و نیروی کار و موقعیت راهبردی کشورمان، توسعه صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان حتی با وجود رقیب قدرتمند منطقهای امکانپذیر است. به گزارش «ایرنا» بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون امسال تا پایان آبانماه است.
همچنین در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال رشد ۲/ ۲۹ درصدی را نشان میدهد. مطابق این آمارها، در هشت ماه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی توسط کارخانههای داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲/ ۵۸ درصدی دارد. تولید انواع تلویزیون در مدت مزبور با رشد ۵/ ۶۲ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید. کولر آبی با افت ۲/ ۱۱ درصدی در همسنجی با سال گذشته ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه به تولید رسید.