مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان در نشستی با خبرنگاران از برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری ادبی شعر روح الله در هفدهم خردادماه خبر داد.

مهدی بنکدار با تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و همچنین شهادت آیت الله رئیسی و همراهان، ماموریت اصلی در برگزاری جشنواره شعر روح الله را، ترویج و نشر آثار و تفکرات امام خمینی از طریق آثار و رویدادهای هنری در جامعه بویژه کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

او با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و همراهان اظهار کرد: این افراد به حق شاگردان واقعی مکتب رهبر کبیر انقلاب اسلامی بودند. آیت الله رئیسی در دوران جوانی و در ابتدای انقلاب از حضرت امام حکم داشتند که نشان از اعتماد امام به شخصیت ایشان بود و در عمل نیز شاخصه های مختلف آیت الله رئیسی و دولت خدمتگذار از جمله خدمت به مردم، ظلم ستیزی و رسیدگی به محرومان حاکی از نقش ایشان و همراهان در انقلاب اسلامی است.

مدیرموسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان در ادامه با بیان آنکه رسالت اصلی موسسه در ترویج اندیشه‌ها وسیره امام از طریق برگزاری رویدادهای تخصصی هنری و فرهنگی و تولیداتی در این زمینه است، افزود: هفدهمین جشنواره سراسری ادبی شعر «روح‌الله»، یکی از رویدادهای فرهنگی کشور است که همراه جشنواره‌های دیگر به تناوب سالیانه برگزار می شود و برگزاری آن به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و کرونا، با دو سال وقفه مواجه شده بود.

بنکدار با اشاره به استقبال بسیار خوب از فراخوان این جشنواره به عنوان یک جشنواره موضوعی و تخصصی، از ارسال یکهزارو170 اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد و افزود: کل آثار رسیده به این جشنواره که 40درصد آن مربوط به دیگر استانهای کشور است، در یک مرحله غربالگری شده و در نهایت داوران 20 اثر برگزیده و شایسته تقدیر را انتخاب نمودند.

بنکدار در معرفی هیئت داوران جشنواره از استادعبدالجبار کاکایی به عنوان رئیس هیئت داوران، سعید بیابانکی، عباس شاهزیدی(معروف به استاد خروش)، دکترخان احمدی و معتمدی نام برد و توضیح داد: برگزاری کارگاه‌های هنری، ادبی با حضور اساتید مطرح در نگارستان امام خمینی اصفهان و تعدادی از شهرستان‌های استان، برپایی نشست‌های ادبی در نگارستان و تجلیل از شاعرانی که در زمینه ترویج اندیشه‌های امام آثار خلق کرده‌اند، از برنامه‌های جنبی در طول برگزاری این رویداد فرهنگی و ادبی خواهد بود.

او با بیان آنکه الهام از اندیشه و سیره عملی امام(ره) در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، موضوعات مقاومت و اقتدار ملی، رسیدگی به محرومان، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مباحث عرفانی و اخلاقی در اشعار رسیده به جشنواره سراسری ادبی شعر «روح‌الله» مدنظر بوده است، افزود: منتخبی از این آثار در قالب کتاب پس از جشنواره منتشر می شود. همچنین، از اثر جدید استاد بدرالسماء در اختتامیه جشنواره رونمایی و از آثار برگزیده با اهدای ترکیبی از جوایز نقدی و غیرنقدی تقدیر می شود.

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان با اعلام آنکه موسسه در ایام ارتحال امام خمینی(ره) برنامه های متعدد و متنوعی اجرا می کند، از برگزاری نمایشگاه نگارگری استاد بدرالسماء هنرمند نامی و رونمایی اثر جدید خبر داد و افزود: در اختتامیه جشنواره در روز هفدهم خردادماه از اساتید بنام و پیشکسوت شعر اصفهان، سید علی اصغر صائب کاشانی و عباسعلی مرشدپور نیز تجلیل می شود.

بنکدار در ادامه یادآور شد: افتتاح نمایشگاه و آثار هنری شامل نقاشی، خط و نگارگری نگارستان در شاهین شهرو برپایی نمایشگاه عکس در شهرهای مختلف استان در روز 14خردادماه را شاهد هستیم. همچنین، بازدیدهای روزانه 2هزار دانشجو در این فصل تحصیلی از نمایشگاه و نگارستان امام خمینی را پذیرا بوده ایم و در زمینه محتوای آثار هنری و اندیشه ها و وصیت نامه امام خمینی با همراهی اساتید توضیحاتی ارائه شد.

در ادامه، دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره سراسری ادبی شعر «روح‌الله» با بیان اینکه حدود یک هزار و 170 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، اظهار کرد: 503 شاعر آثار خود را در قالب کلاسیک، شعر سپید، نیمایی و کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از این تعداد 69 اثر به مرحله دوم راه یافتند و40 اثر انتخاب شد. ضمن آنکه 64 اثر در بخش کودک و نوجوان به مرحله داوری راه یافتند.

سیداکبر هاشمی توضیح داد: در اختتامیه جشنواره ۱۰ اثر به عنوان برگزیده و ۱۰ اثر نیز شایسته تقدیر معرفی می شود، دو اثر از 10 اثر برگزیده مربوط به بخش کودک و نوجوان است که برای نخستین بار شاهد برقراری این بخش در جشنواره بودیم.

او با بیان آنکه تمامی آثارشعرا برای مرحله داوری با کد مشخص شده بود، افزود: آثار برگزیده به استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قم، خراسان رضوی، گلستان و فارس و کشور افغانستان اختصاص دارد.

در این جلسه از پوستر هفدهمین جشنواره سراسری ادبی «شعر روح‌الله» با حضور خبرنگاران استان اصفهان رونمایی شد.

هفدهمین جشنواره سراسری ادبی «شعر روح‌الله» هفدهم خرداد جاری در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.