اقتصادبازار: بر اساس گفتههای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در آئیننامه جدید تاسیس ایرلاین از همان ابتدا باید برنامهای یا چارتری بودن ایرلاین مشخص شود
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: پروازهای چارتر تنها در قالب تورها مجاز است و با دفاتری که بلیت این پروازها را بهصورت انفرادی بفروشند، برخورد می شود.
به گزارش صدای اقتصاد به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، محمد خداکرمی اظهار کرد: پروازهای چارتر بخشی از فعالیت شرکتهای هواپیمایی است اما این پروازها تنها در قالب تورها قابل انجام است و هیچ شرکتی حق ندارد بلیتهای چارتر را بهصورت انفرادی بفروشد.
وی افزود: بر اساس بند ب مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، اجازه تورهای مسافرتی با مجوز سازمان میراث فرهنگی صادر میشود و مجوز بند پ هم زیارتی است که سازمان حج مجوز آن را صادر می کند.
خداکرمی تصریح کرد: سال گذشته تعدادی شرکت خدمات هواپیمایی به علت فروش بلیتهای شخصی چارتر لغو مجوز شدند.
گفتنی است پیش از این در اسفند ماه سال گذشته، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از اعطای فرصت 6 ماهه به ایرلاینها خبر داد تا بر این اساس، مشخص کنند که میخواهند بر اساس پروازهای برنامهای فعالیت کنند یا اینکه چارتری باشند.
به گفته حمیدرضا جهانگیریان بر اساس آئین نامه جدید، ایرلاینها نمیتوانند بیش از 15 درصد پروازهای خود را چارتر کنند و در غیر این صورت ایرلاین چارتری محسوب میشوند و باید مطابق با آئیننامه این ایرلاینها عمل کنند.
بر اساس گفتههای جهانگیریان در آیئننامه جدید تاسیس ایرلاین از همان ابتدا باید برنامهای یا چارتری بودن ایرلاین مشخص شود و ایرلاینها موجود نیز 6 ماه فرصت دارند تا خود را با این آئین نامه مطابقت دهند.
این درحالی است که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران معتقد است که سود پایین شرکتهای هواپیمایی که بعضا جواب دخل و خرج آنها را نمیدهد، موجب میشود که بسیاری از آنها فروش بلیت ژروازها به قیمت پایین تر و به صورت چارتری را بر فروش برنامهای بلیتها ترجیح دهند.
محمدحسن کرمانی پیش از این در گفتوگو با صدای اقتصاد، اعلام کرد: چارتر کردن هواپیما حداقل این اطمینان را به شرکتهای هواپیمایی میدهد که تمام بلیتهای آنها به فروش رفته است بنابراین ضمانت در فروش مهمترین دلیل انجام این کار از سوی شرکتهای هواپیمایی است.
وی با بیان اینکه دخالت دولت در حوزه قیمتگذاری بلیت هواپیما و آزاد نکردن نرخ بلیتها بسیار مشکلساز است، گفت: دولت درحالی شرکتهای هواپیمایی که کار چارتر انجام میدهند را متخلف مینامد که اگر این شرکتها نتوانند بلیتهای خود را بهصورت برنامهای به فروش برسانند به آنها کمکی نمیشود و هیچ کس پاسخگوی ضرر و زیان شرکتهای هواپیمایی نیست.
فروش بلیتهای اینترنتی
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درمورد فروش بلیت در سایتهای اینترنتی، گفت: خرید بلیت از سایت ها از مقتضیات امروزه است و برخی تمایل دارند بلیت را از طریق اینترنتی خریداری کنند، اما فعالیت سایت های متفرقه به غیر از سایت اصلی شرکت های هواپیمایی در حال حاضر قانونی نیست.
وی با بیان اینکه در طول ایام کم تقاضای سال این سایت ها مشکل زیادی را ایجاد نمی کنند، اظهار کرد: زمانی که تقاضا به زمان اوج میرسد و تقاضا نسبت به عرضه سبقت می گیرد، نقش این سایتها پررنگ تر شده و برخی بلیتها را بالاتر از قیمت مصوب میفروشند.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ایرلاینها موظفند فروش بلیت را یا بهصورت مستقیم از سایت خود یا از طریق دفاتر فروش بلیت و آژانسهایی که مجوز بند الف را دارند انجام دهند.
خداکرمی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ یک از سایتهای متفرقه مجوز نداده است و براساس مکاتبه ای که انجام دادیم، این سایتهای اینترتی باید از سازمان مجوز بگیرند و یا اینکه فیلتر شده و بسته میشوند.
وی درباره اطلاعات درج شده روی بلیت ها نیز اظهار کرد: بلیت ها طبق دستور العمل باید اطلاعات لازم را داشته باشد و معمولا به زبان فارسی و گاهی دو زبانه این اطلاعات درج می شود. اما نوع هواپیما در بلیت نوشته نمی شود چون موضوع از اهمیت سایر عوامل برخوردار نیست و اگر مسافری حساس باشد، می تواند از متصدی سوال کنند.
بر اساس اعلام معاون سازمان هواپیمایی کشوری، کسانی که نسبت به خدمات فروش بلیت یا پروازها شکایتی دارند می توانند به سایت سازمان و بخش شکایتها مراجعه کنند.