سران 29 کشور جهان که در مجمعی به نام «یک کمربند، یک جاده» شرکت کرده اند،قرار است برای گسترش توسعه و تجارت ارتباط بین آسیا، آفریقا، جنوب امریکا و اروپا تصمیم گیری کنند.
به گزارش خبرآنلاین در هفته گذشته اجلاسی در چین در راستای طرح «یک کمبرند یک جاده» برگزار شد که به عبارتی بررسی راهکارهایی برای بازگشایی مجدد جاده ابریشم بوده است. اگرچه در این اجلاس سران کشورهای آسیایی حضور داشتند، اما از ایران هیاتی برای این اجلاس نرفت. فریدون وردی نژاد، سفیر اسبق ایران در چین در گفت و گو با خبرآنلاین در همین خصوص گفت:« معمولا نشست هایی که به این صورت در چین دنبال می شود، پیش از اینکه به دنبال اهداف اقتصادی، حل و فصل مسئله جاده ابریشم و تامین پروژه باشد، بیشتر به دنبال این است که نتایج سیاسی و قدرت سیاسی چین را به کشورهای دیگر ثابت کنند. »
وی افزود:«جایگاه ایران در جاده ابریشم با توجه به بیش از 60 کشوری که چینی ها برای عضویت در جاده ابریشم یا طرح« یک کمربند یک جاده» در نظر گرفتند،جایگاهی اصلی و اساسی است؛یا دست کم اگر ما 10 الی 20 کشور را محوریت قرار بدیم ایران حتما جزو این کشورها است. اما هنوز ما و چینی ها نتواسنتیم به یک نقطه مشترکی از میزان حضور، سهم و همکاری در این جاده برسیم.»
وردی نژاد بیان کرد:«دلیل این اتفاق هم این است که اگرچه چینی ها جاده ابریشم را به عنوان یک چشم انداز و با نگاه کلی می بینند،ولی هنوز نتوانسته اند آن را تبدیل به یک برنامه و مهم تر از آن پروژه های مختلف و متعدد کنند. لذا بین ایران و چین نتیجه گیری روشن و قطعی بوجود نیامده و هنوز سوال های متعددی وجود دارد.»
وی عنوان کرد:«ما اساس ایده «یک کمربند یک جاده» و تقویت جاده ابریشم را در که زمینه مسائل ترانزیتی، اجرای پروژه ها و متصل کردن کشورهای آسیای میانه به شرق آسیا و به اروپاست، مثبت ارزیابی می کنیم.»
وردی نژاد ادامه داد:«فکر می کنیم که موقعیت ایران به نحوی است که از طرف هیچ کشوریدر این جریان قابل نادیده گرفته شدن نیست و از سویی از نظر موقعیت ترانزیتی ، هم توانایی خدمات فنی و مهندسی کشور و امنابعی که ایران در اختیار دارد، قطعا نقش خواهد داشت.»
وی خاطر نشان کرد:«هنوز نمی توان این اجلاس را به عنوان یک اجلاس جهانی ارزیابی کرد؛بلکه بیشتر یک اجلاس منطقه ای بوده ویک مانور قدرتی و آسیایی است.»