گروه بازرگانی-حسین قلع ریز: مهدی حاج کاظمیان باکوله باری از تجربه مدیریت دولتی و خصوصی در عرصه تجارت ،روزهای یکشنبه در طبقه اول اتاق اصفهان به ارایه خدمات مشاوره به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی می پردازد.وی بیش از 15 سال معاون بازرگانی خارجی استان بوده، عضویت در هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت پلی اکریل،رایزن بازرگانی ایران در کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی را نیز در سابقه فعالیت اجرایی خود دارد.وی همچنین عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان است .حاج کاظمیان در گفتگو با دینای اقتصاد خواستار تشکیل سریع شرکت های بازار یابی بین المللی برای واحدهای تولیدی استان اصفهان شد.
اقتصاد بازار: در گفتگوی قبلی که با ویژه نامه دنیای اقتصاد استان اصفهان داشتید بر تشکیل شرکت های مدیریت صادرات تاکید کردید در شرایط کنونی به نظر شما این شرکتها چگونه می تواند تشکیل شود؟
اگر بخواهیم یک بررسی در نحوه بازاریابی شرکت های بین المللی انجام دهیم، متوجه می شویم شرکت های بازاریابی و تخصصی زیر مجموعه این شرکتها فعالیت می کنند.ممکن است در یک رشته چند نوع شرکت بازاریابی وجود داشته باشد به عنوان مثال در صنایع غذایی نمی توان برای کل این مجموعه یک شرکت بازاریابی تشکیل داد ولی به صورت بخش بخش می توان این شرکت ها را ایجاد کرد.تولید کنندگان محصولات لبنی می توانند یک شرکت تخصصی بازاریابی لبنی تشکیل دهند و سایر محصولات کشاورزی نیز به صورت گروهی می توانند این شرکت را تشکیل دهند.
اقتصاد بازار: یعنی در گام نخست باید گروه بندی کالایی صورت گیرد ؟
در استان اصفهان باید مشخص شود چه محصولات کشاورزی یا هر بخش دیگر تولید می شود و کدامیک از این محصولات قابلیت صادرات دارد. یعنی اینکه چه محصولاتی می تواند مجوز استاندارد کشورهای هدف را بدست آورد.به عنوان مثال صنایع دستی استان اصفهان مزیت صادراتی دارد ولی شرکت صادراتی تخصصی برای صنایع دستی نداریم که اصناف تولید کننده صنایع دستی استان را جمع کند و برای آنها بازاریابی کند.یک تولید کننده صنایع دستی به تنهایی نمی تواند بازاریابی محصولات خود را در سایر کشورها انجام دهد ولی شرکت تخصصی بازاریابی می تواند این کار را انجام دهد.این گروه بندی باید به تمام بخش های تولیدی تسری پیدا کند.
اقتصاد بازار: روند تشکیل این شرکت بازاریابی به عنوان مثال برای بخش صنایع دستی به چه نحوی است؟اتحادیه تولید کنندگان صنایع دستی استان چه نقشی می تواند در این راستا ایفا کند ؟
اتحادیه ها و تشکل های صنفی نمی توانند فعالیت های اقتصادی انجام دهند ولی با حمایت از تشکیل این قبیل شرکت های بازاریابی می توانند اعضا را تشویق به حضور در این شرکتها کنند.به عنوان مثال در اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان برای اولین بار در کشور با تشکیل شرکتی به نام صفاسیب همین هدف را دنبال کرد.
اقتصاد بازار: آیا این شرکت موفق بود ؟
به دلیل اینکه این شرکت توان مالی نداشت موفقیتی چندانی را کسب نکرد.یکی از وظایف اتاق بازرگانی حمایت از این شرکت های بازاریابی است زیرا این شرکتها به تنهایی نمی توانند خود را اداره کنند زیرا هزینه های آنان بالاست.
اقتصاد بازار: اتاق چگونه از این شرکتها می تواند حمایت کند؟
به عنوان مثال تولید کنندگان محصولات گلخانه ای در استان به صورت پراکنده و کوچک بسیارند .اتاق بازرگانی می تواند با تشویق آنان به تشکیل شرکت بازاریابی و دعوت از این شرکتها جهت حضور در هیات های اعزامی خارجی و همچنین مذاکره با هیات های تجاری خارجی به ایران ،آنان را در عرصه بازار یابی بین المللی حمایت کند .اتاق می تواند از این شرکت های به صورت مالی و معنوی حمایت کند.این حمایت برای مدتی می تواند آنان برای بازاریابی بین المللی تقویت کند.یکی از دیگر فعالیت های اتاق می تواند حمایت از حمل و نقل هوایی باشد.شرکت های بازاریابی که بازارجدیدی را بدست می آورند اتاق بخشی از هزینه حمل و هوایی بر اساس بارنامه به صورت تخفیف از طریق کارگوترمینال اصفهان پرداخت کند .این حمایت مالی علاوه بر اینکه صادرات استان را تقویت می کند به توانمند شدن شرکت های بازاریابی نیز کمک می کند.
اقتصاد بازار: یکی از وظایف شرکت بازاریابی صادراتی را حضور در نمایشگاه های تخصصی برشمردید ،چرا؟
اگر یک واحد تولیدی بخواهد در یک نمایشگاه شرکت کند حداقل باید 20 میلیون تومان هزینه کند و شاید بتواند به سختی سالانه در یک نمایشگاه حضور پیدا کند ولی شرکت بازاریابی می تواند در تمامی نمایشگاه های تخصصی شرکت کند و برای همه اعضای خود بازاریابی کند.ایجاد بازار جدید در نمایشگاه و هیات های تجاری است.
اقتصاد بازار: این شرکتهای بازاریابی می تواند رکود تولید را برطرف کند؟
صنایع استان اصفهان در وضعیت رکود قرار دارند و یکی از راه های برون رفت از رکود، صادرات محصولات انان است که این مهم با تشکیل شرکت های بازاریابی ممکن می شود زیرا هزینه های بازاریابی و مطالعه بازار برای یک واحد تولیدی بالاست. در حال حاضر که رکود فروش آهن در بازارهای داخل داریم شرکت های بازاریابی باید بازار جدیدی برای تولیدات فولادی در خارج پیدا کنند. شرکت های فولادسازی اصفهان می توانند با تشکیل یک شرکت بازاریابی ، محصولات خود را تحت عنوان یک برند به سایر کشورها بفروشند. صنایع استان اصفهان برای بقا راهی جز صادرات ندارند و باید زنجیره از تولید تا صادرات به درستی متصل شود. مثال دیگر اینکه کشور ژاپن عمده گوشت خود را از آمریکا وارد می کند.یک شرکت بازاریابی ایرانی می تواند استاندارد گوشت ژاپن را بدست آورد و با برنامه ریزی تولید ،بازار این محصولات را طی یک فرایند از امریکا بگیرد .
اقتصاد بازار: آیاتجربه تشکیل این شرکتها در کشوری همسان و شبیه ایران وجود دارد؟
بله در ترکیه اتحادیه های صادراتی تخصصی در هر بخش تشکیل شده است. این اتحادیه به اعضای خود نحوه قیمت گذاری بر محصولات در مزاینده ها و مناقصه ها را به صورت حرفه ای اعلام می کند تا درخواست کننده خارجی از واحد تولیدی که قیمت کمتر و کیفیت مناسبی دارد،خریداری کند و این در حالیست که اتحادیه صادراتی به صورت غیر مستقیم درخواست کننده را به سمت یک شرکت هدایت می کند. پس از موفقیت شرکت مذاکور در تنظیم قرارداد با درخواست کننده ،بقیه شرکت های تولیدی موظف به تولید محصولات مورد نیاز و تحویل به شرکت پیروز در مزایده می شوند .این روند باعث می شود که واحدهای تولیدی ترکیه بتوانند با هم و برای یکدیگر کار کنند.در ترکیه برای شرکت های بازاریابی حق تلقن تعریف کرده است که 30 درصد هزینه تلفن های خارجی از سوی دولت پرداخت می شود . تشکیل این شرکت ها در استان اصفهان می تواند برای سایر استانها الگو باشد همچنان راه اندازی نمایشگاه های بین المللی در اصفهان در سایر استان ها مورد استقبال قرار گرفت .