اقتصادبازار: «ودنخا» مرکز نمایشگاه های سراسری مسکو، میزبان هفدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های ساختمانی بود. حضور 258 شرکت از 27 کشور و عرضه انواع سنگ های ساختمانی از جمله مرمر، گرانیت و تراورتن در این نمایشگاه، آنرا را به یکی از معتبرترین نمایشگاههای سنگ دنیا مبدل ساخته است.
ایران نیز در چارچوب برنامه شرکت های روسی و ایرانی برای آغاز همکاری در زمینه استخراج، تولید و تجارت سنگ، با حضور 11 شرکت ایرانی و در غرفه ای به مساحت 400 متر مربع تولیدات خود را به نمایش گذاشت تا نخستین تجربه حضور خود را در این عرصه جهانی تجربه کند.

حضور ایران پرقدرت و متنوع است
در مراسم افتتاح این نمایشگاه، سخنان مارینا ترتیاکووا، مدیر نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی ساختمانی روسیه (ایندوستریا کامنیا) مایه مباهات کاروان ایران بود. وی با ارزشمند خواندن حضور شرکت های ایرانی در کنار بزرگترین شرکت های دنیا از روسیه، اروپا و آسیا گفت: اولین حضور ایران در نمایشگاه سنگ های روسیه بسیار پرقدرت و متنوع است و یقینا می تواند توجه شرکت های روسی را به سمت خود جلب نماید. ترتیاکووا، ابراز امیدواری کرد که شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی ساختمانی مسکو با شرکای روسی قرارداد همکاری امضا کنند. وی ادامه داد: بازار سنگ در روسیه، بسیار گسترده است و مشتریان زیادی دارد. با توجه به تنوع تولیدات ایران در این بخش، شرکت های ایرانی می توانند شرکای خوبی برای همکاری در بخش های مختلف در این کشور پیدا کنند.

با تمام قدرت وارد بازار روسیه شوید
محمد سنایی، سفیر ایران در روسیه، نیر در این نمایشگاه حضور یافت. وی به موارد مهمی درباره بازار روسیه، اشاره کرد. به گفته سفیر ایران در روسیه، این کشور به‌طور کلی، به جز در مبادله با ۱۱ کشور (CIS)، در مبادلات تجاری خود با کشورهای دیگر تعرفه ترجیحی ندارد. سنایی تاکید کرد که روسیه در حال امضای تفاهمنامه با کشورهای اوراسیاست که در آن برای ۱۰۰ کالا، تعرفه‌های بسیار پایینی در نظر گرفته است. وی با اشاره به توانمندی ایران در صنعت سنگ، تصریح کرد: در ایران باید پیگیری شود تا کالاهایی مانند سنگ در فهرست کالاهای کشورهای اوراسیا گنجانده و از تعرفه پایین بهره‌مند شوند.
سفیر ایران، رسیدن به این هدف را کار دشواری ندانست و دلیل آن را سطح روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه عنوان کرد. به گفته وی روابط سیاسی امروز ایران و روسیه بسیار خوب است و تمام تفاهمنامه‌های موردنیاز بین دو کشور برای بهبود روابط تجاری امضا شده است. به گفته وی امروز زمان توسعه فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات با روسیه است و بحث تفاهمنامه کریدور سبز گمرکی و آزاد شدن صادرات محصولات غذایی و لبنی و دامی (که تاکنون ممنوع بود) از این نظر، حائز اهمیت است.
سنایی با اشاره به روند رو به رشد تجارت دوجانبه با روسیه، اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال میلادی، مبادلات تجاری روسیه با اتحادیه اروپا و چین ۳۰ درصد کاهش یافته و مبادلات این کشور با ترکیه نیز کاهشی چشمگیر نشان داده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی، حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با ۶۰ درصد افزایش همراه بوده است.
سفیر ایران در روسیه تاکید کردکه ایران نباید به صورت خرد وارد بازار روسیه شود. بلکه باید با تمام قدرت به این بازار بزرگ وارد شود. این اظهارنظر سنایی مهر تاییدی بر نحوه حضور ایران در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو بود. حضوری که به صورت پاویون انجام گردیده تا قدرت و شکوه فعالان ایرانی را به رخ غرفه‌داران و بازدیدکنندگان آن کشور بکشاند.
سفیر ایران به نکته بسیار مهمی نیز اشاره کرد: ساختمان های مسکو، سن پترزبورگ و دیگر شهرهای روسیه، علاقه روس ها به معماری را نشان می دهند و تجربه شرکت های ایران در عرصه تولید و عرضه سنگ های خاص، می تواند در این عرصه بطور گسترده بکار گرفته شود.

انستیتو سنگ ایران ایجاد می شود
احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران نیز که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه در مسکو حضور داشت نیز گفت: برای این که به هدف چشم انداز ۲/۵ میلیارد دلار صادرات سالانه سنگ تا پایان برنامه پنج ساله برسیم، مجموعه ای از اقدامات باید انجام گیرد که نخستین گام حضور تاثیرگذار در بازارهای پر مصرف جهانی از جمله روسیه است و در این میان، شناسایی و نیازسنجی بازارها به نوع و شکل محصولات صنعت سنگ اهمیت خاصی دارد.
شریفی گفت: افزون بر نمایشگاه مسکو، شرکت های ایرانی در سه نمایشگاه بزرگ بین المللی شیامین چین، ورونا ایتالیا و ازمیر ترکیه نیز به صورت فعال و گسترده با اختصاص یک سالن به نام جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند یافت. وی ادامه داد: دومین راهکار تشکیل کنسرسیوم های صادرات سنگ است که با توجه به این موضوع تشکیل پنجاه کنسرسیوم دیگر در این حوزه پیش بینی شده است. وی افزود: ارتقای کیفیت تولیدات داخلی با همکاری انجمن سنگ ایتالیا برای ایجاد انستیتو صنعت سنگ، بر اساس تفاهم نامه امضا شده در حال پیگیری می باشد و قرار است دست اندرکاران این صنعت در چارچوب برنامه های تدوین شده، آموزش های لازم را ببینند.
شریفی همچنین گفت: قیمت تمام شده تولیدات ایرانی موضوع مهم دیگری است که نیاز به بررسی دارد، زیرا که در این عامل به نسبت دیگر رقبا ضعیف هستیم و باید برای کاهش هزینه ها در تمام مراحل اقدامات مهمی انجام گیرد.

حضور ایران پررنگ‌تر از رقباست
رییس اجرایی یوستون، که مسئولیت سازماندهی شرکت‌های ایرانی و هماهنگی با برگزارکنندگان رویداد سنگ روسیه را بر عهده دارد، نیز گفت: خوشبختانه در این دوره از برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ مسکو، حضور پرقدرت ایران باعث بالا رفتن سطح نمایشگاه شد. به گفته محمد رسا، پاویون ایران به صورت واضح و برجسته در نمایشگاه دیده شد. رسا تصریح کرد: علاوه بر ایران، مصر نیز به صورت پاویون در این نمایشگاه شرکت کرد. با این حال، پاویون ایران از نظر ظاهری و طراحی بسیار قدرتمند عمل کرد و شرکت‌های حضور یافته در نمایشگاه سنگ انتخاب‌های مناسبی در محصولات ارائه شده خود داشتند. این محصولات به طور کامل متناسب با بازار روسیه و ذائقه روس‌ها عرضه شد که می‌توان اثربخشی آن را در ماه‌های آینده مشاهده کرد.
در پایان می‌توان گفت که حضور ایران، در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو، موفقیت‌آمیز بوده است. اما نکته بسیار مهم، عملکرد ایران پس از پایان یافتن نمایشگاه است. به گفته محمد رسا، بازاریابی حرفه‌ای و حضور مستمر در بازار روسیه، از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند موفقیت ایران را تثبیت کنند. وی تاکید می کند که صنعت سنگ ایران برای آنکه بتواند سهم قابل‌توجهی از بازار روسیه را به‌دست آورد، باید ۵ تا ۷ سال در بازار روسیه و همچنین نمایشگاه‌های سنگ آن کشور، حضور مستمر داشته باشد. رسا، اضافه می کند: تحلیل من از بازار روسیه آن است که می‌توانیم دو بازار در این کشور داشته باشیم. یکی از آنها «بازار سنگ لوکس» است که شامل مشتریان خاصی می‌شود که به دنبال طراحی‌ها و کیفیت‌های ویژه‌ای هستند. این بازار با آنکه کوچک است اما سودآوری بالایی دارد. در این بازار، رقبای ما ایتالیا و اسپانیا هستند که به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایران فرصت زیادی برای گسترش قلمرو خود دارد. «بازار مردمی سنگ»، بازار دوم ایران است که بازار عمومی و طبقه متوسط این کشور را در بر می گیرد و در بخش جنوب کشور روسیه قرار دارد.
نقل از ماهنامه نوسان