اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای طی گزارشی اعلام کرد که پس از اولین آزمایش موفق ترانزیت جادهای از بندرعباس(ایران) بهتاجیکستان، کریدور قرقیزستان- تاجیکستان- افغانستان- ایران KTAI اکنون برای حمل و نقل بینالمللی تحت کنوانسیون تیر TIR باز است.
بهگزارش خبرگزاری تسنیم، اتحادیه بین المللی حمل و نقل جادهای IRU طی گزارشی اعلام کرد که پس از اولین آزمایش موفق ترانزیت جادهای از بندرعباس (ایران) بهتاجیکستان، کریدور قرقیزستان- تاجیکستان-افغانستان- ایران KTAI اکنون برای حمل و نقل بینالمللی تحت کنوانسیون تیر TIR باز است. این کریدور کوتاهترین مسیر ممکن بین ایران و قرقیزستان را فراهم میکند و تا پنج روز در زمان معمول حمل و نقل جادهای صرفهجویی میکند. این مسیر تجاری جدید منطقه را برای تجارت و توسعه باز میکند و بهحمل و نقل و اپراتورهای ترانزیت این امکان را میدهد که هنگام حمل و نقل کالا از صرفهجویی قابلتوجهی در هزینه و زمان خود بهرهمند شوند. بر اساس این گزارش، عملیات آزمایشی ترانزیت کالا با شروع از بندرعباس، یکی از ۱۰۰ بندر بزرگ جهان، شروع شد و با عبور از افغانستان، جاییکه مقامات افغان منتظر استقبال از این کاروان بودند، با موفقیت انجام شد. کامیونهای TIR سفر خود را در سراسر افغانستان ادامه داده و با سرعت خود را بهمقصد نهایی رساندند و با خیال راحت به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان رسیدند.
بر اساس گزارشهای بانک جهانی، جمعیت کل این چهار کشور که در طول این کریدور قرار گرفتهاند، بیش از ۱۲۸ میلیون نفر است و مجموع تولید ناخالص داخلی آنها نزدیک بهنیم تریلیون دلار است. راهاندازی کریدور KTAI برای ورود بهبازارهای در حال رشد طراحی شده است. با توجه بهنقطه شروع مسیر یعنی بندرعباس، معاملهگران و اپراتورهای حمل و نقل نیز میتوانند از مزایای استفاده از ترابری چندگانه و دیجیتال TIR در طول این کریدور استفاده کنند و جریان تجارت را بهینه کرده و رشد اقتصادی در منطقه را بهبود بخشند.