انتخابات اتاق بازرگانی و بازشناسی جایگاه و نقش این نهاد بخش خصوصی در توسعه اقتصادی استان عاملی بود برای گفتگو با نماینده بخش دولتی ناظر بر این نهاد. نهادی که در دوران پس ازتحریم، نقشی کلیدی در مدیریت رویدادها و اتفاقات بزرگ آینده کشوررا بر عهده خواهد داشت.
در گفتگو با محمد مجیری معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به انتخابات اتاق بازرگانی پرداختیم و از لزوم حضور حداکثری فعالان بخش اقتصادی در برگزاری انتخابات پرشور اتاق بازرگانی سخن رفت. جایی که مجیری معتقد است که باید دریک دوره چهار سالهدایره محدود اتاق را گسترش داد
اقتصاد بازار: باتوجه به نزدیکی انتخاب اتاق بازرگانی ضرورت تاسیس این نهادکه فعالان حوزه هاورشته های مختلف راگردهم می آوردچیست
مرور تجربه هاي موفق دررشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه اين نكته مهم را يادآوري مي كند كه سهم شركت هاي دولتي به توليد ناخالص داخلي از 10 درصد فراتر نمي رود. لذا سير كاهنده سهم ارزش افزوده بنگاههاي اقتصادي بخش عمومي به توليد ناخالص داخلي به عنوان شاخصي از ميزان عزم و اراده براي حمايت از بخش خصوصي و در نتيجه بالابردن رشد اقتصادي در كشورها مورد توجه خواهد بود.اين مطلب بيانگر آن است كه تقويت بخش خصوصي از مولفه هاي مهم و راهبردي رشد اقتصادي در كشورها به شمار مي آيد.
یکی از شعارهای مهمی که دکتر حسن روحانی در انتخابات مطرح می کرد بحث تقویت و حمایت از تشکل های مردمی و بخش خصوصی بود. من اعتقاد دارم بخش دولتی زمانی که بخش خصوصی قوی باشد می تواند کمک کننده خوبی باشد. تشکل های مردم نهاد برآیند انسان های توانمندی هستند که می توانند با تشکیل مجموعه های منسجم و هماهنگ،مشکلات بسیاری را از پیش پای دولت بردارند.
اتاق بازرگانی یکی از مهمترین تشکل های مردم نهاد است که بخوبی توانسته وظایف خود را انجام دهد البته قوت و ضعف هایی هم داشته است اما نکته ای که خیلی مهم است اینکه، افرادی که می خواهند در این تشکل خود را عرضه کنند باید افرادی باشند که توان مدیریت و البته فرصت لازم را داشته باشند.بعضی از دوره های اتاق افرادی انتخاب شده اندکه فرصت لازم را برای حل مشکلات فعالین اقتصادی نداشته اند.
این از جمله مشکلاتی است که در اتاق دیده می شود پس برای کار در سطوح بالای اتاق بازرگانی، باید عشق، علاقه ، اعتقاد، ایمان و فعل توانستن در حوزه اقتصاد و حل مشکلات فعالین اقتصادی را داشت و وارد گود میدان شد.
اقتصاد بازار: به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی فضای فعالیت به سمت و سوی برگزاری انتخابات رقابتی و پر شور تبديل شده است دیدگاه شما در این خصوص چیست
در هر انتخاباتی، انتخاب کنندگان بسیار مهم هستند این فرآیند باید به گونه ای باشد که همه افراد برای برگزاری انتخابات مشارکت کنند و این نباشد که یک جمع 20 تا 30 درصدی در انتخابات اتاق ها شرکت داشته باشند. مشارکت در این حد زیاد جالب نیست یعنی ما حاصل اکثریت را نداریم و این نیازمند آسیب شناسی است. باید کارکرد اتاق ها بررسی شود و باید دید که آیا افرادی که نیامده اند رای بدهند اعتراضی به عملکرد اتاق ها دارند. شاید نتوانسته ایم آنها را راضی کنیم. ما بایستی مشارکتی حداکثری را ایجاد کنیم و این فقط با تبلیغات و ارائه دیدگاه های افراد میسر نیست. بلکه باید در یک دوره چهار ساله افراد بتوانند این دایره تقریبا محدود اتاق را بسط بدهند و فضا را بازتر کنند تا دیگران بتوانند خود را عرضه کنند این روزها در اتاق بازرگانی در کمیسیون ها و کمیته های مختلف تعداد افراد خاص محدودی فعال هستند و این یک ضعف برای پارلمان بخش خصوصی است که می خواهد تصمیم گیری کند و در کنار دولت قرار بگیرد. افرادی که می خواهند بیایند باید با تفکر خادم بودن بیایند و باید فضا را برای عرضه دیدگاه های مختلف فراهم کنیم و این مشارکت حداکثری است که می تواند کار ساز باشد.
اقتصاد بازار: به نظرشمانقش اتاق بازرگانی درواگذاری مالکیت اموراقتصادی به مردم ونهادهای خصوصی چیست
تشكل ها از يك سو نماينده بخش خصوصي اند و لذا مي بايست نقطه نظرات و پيشنهادهاي آنان را جمع بندي كرده ، در چارچوب نظام سياستگذاري در اختيار تصميم گيران قرار دهند و از سوي ديگر ، لازم است خدماتي را به زير مجموعه هاي خود ارائه كنند . هم اكنون به دليل آنكه از يك سو احزاب چه از نظر نحوه تشكيل و چه از نظر نحوه فعاليت، تفاوت هاي بسيار اساسي با كشورهايي كه در آن ها نظام هاي حزبي شكل دهنده ساختار سياسي تصميم گيري اند، دارند و از سوي ديگر ، تشكل ها نيز از نقشي حاشيه اي برخوردارند ، رابطه تعريف شده اي بين اين دو گروه برقرار نيست . حتي در وضع موجود فعاليتي به عنوان تبادل اطلاعات بين فعالان اقتصادي و تصميم گيران سياسي ، به منظور آگاهي تصميم گيرندگان از پيامدهاي اقتصادي تصميمات سياسي شكل نگرفته است.
اقتصاد بازار: نحوه برگزاری انتخابات اتاق به چه صورتی است. بحث نظارت بر انتخابات و همچنین تایید صلاحیت افراد متقاضی شرکت در انتخابات چگونه انجام می شود
برای انجام انتخابات انجمن نظارت هیاتی را متشکل از یک نفر نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و مابقی از اعضای خوشنام اتاق بازرگانی انتخاب خواهد کرد و انجمن مذکور به وسیله آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار تاریخ شروع انتخابات و خاتمه آن و شرایط انتخابات را به اطلاع اعضای اتاق های مربوط خواهد رسانید.
البته هر دوره ای که انتخابات بخواهد برگزار شود ابتداطی اطلاعیه اولیه شرایط ثبت نام و شرکت در انتخابات اعلام می شود.افراد برای آماده شدن مقدمات کار برگزیده می شوند و انجمن نظارت تشکیل می شود در حال حاضر انجمن نظارت بر انتخابات هیات نمایندگان اتاق های سراسر کشور تشکیل شده و آقای خسرو تاج قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون توسعه بازرگانی داخلی بعنوان نماینده وزیر انتخاب شده اند و در استان ها نیز این اقدام در حال انجام است.
اقتصاد بازار: فکر می کنید اتاق بازرگانی در عمل توانسته است برنامه ها و انتظارات فعالین بخش خصوصی را برآورده سازد
اصولا معتقدم که باید به اتاق با یک دید تخصصی نگاه کرد و کارکرد اصلی آنها را در نظر گرفت. اصل قضیه حل معضلات و مشکلات فعالین اقتصادی است که بخشی به خاطر وضعیت اقتصادی کشور و شرایط تحریم ها پدید آمده، اما بخش دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که نباید به سمت و سوی سیاسی شدن و جناج بندی شدن حرکت کرد. تجربه نشان داده که وقتی این اتفاق روی می دهد افراد از کار اصلی جدا می شوند. اینکه افراد زیادی رغبت نمی کنند حتی در فرآیند رای گیری حضور فعال یابند وجود همین جناح بندیها است که بر انتخابات سایه می اندازد. چراکه اگراحساس شود اتاقها جایگاهی برای دسته بندی های سیاسی هستند قطعا افراد نقش کمتری برای حضور در تصمیم گیری خواهند داشت واعضای اتاق برای ادامه روند کار اتاق دلسرد می شوند.
اقتصاد بازار: یکی از اتفاقات خوب اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با مدیریت شخص استاندار بود. دیدگاه شما در این خصوص چیست
درشورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصمیمات خوبی گرفته می شود که این تصمیمات جنبه استانی و ملی دارد و برای بهتر شدن فضای کسب و کار و بازگرداندن سرمایه ها به درون استان به جای سرمایه گریزی و در نهایت توسعه اقتصادی استان است . دولت در عمل باید جلوی سرمایه گذار فرش قرمز پهن کند وباید دست کسی که حتی یک نفر اشتغال ایجاد کندرا بوسید اما بنظر می رسد، بروکراسی های روزافزون اداری،سرمایه گذار و یا تولید کننده را به جایی رسانده که از سرمایه گذاری پشیمان می شود. باید این روندها مورد بازبینی و بررسی اساسی قرار گیرد.