به گفته فعالان، زمانی که تقاضا وارد بازار سکه میشود، احتمال افزایش قیمتها بیشتر از بازار ارز است؛ چراکه در بازار فلز گرانبهای داخلی عرضه مستقیمی از سوی بازارساز وجود ندارد، ولی در بازار ارز صرافیهای منتخب فعال هستند و به متقاضیان پاسخ میدهند. این در حالی است که به گفته فعالان در روزهای اخیر نوسانگیران تلاش زیادی کرده بودند که با انتشار شایعات مختلف و در فضاهای متفاوت تقاضاهای احتیاطی افراد عادی را به بازار ارز بازگردانند. به گفته فعالان، در روزهای اخیر برخی کانالهای تلگرامی که از خارج کشور مدیریت میشوند، پیرامون یکی از موسسات اعتباری شایعات زیادی را منتشر کردند. آنها به وضوح مخاطبان خود را تشویق میکردند که داراییهای خود را به بازارهایی چون ارز و سکه ببرند. در این بین آنچه جلب توجه میکرد، واکنش بیشتر مخاطبان به جوسازیهای آنها بود. بهعنوان مثال، زمانی که یکی از صفحات اینستاگرامی اقدام به انتشار تصویری از حضور ماموران انتظامی در بازار کرد، بسیاری از مخاطبان عنوان کردند که این تصویر مربوط به ماههای گذشته بوده است و در روزهای فعلی بازار ارز وضعیت خاصی نداشته و وضعیت طبیعی در آن برقرار بوده است. همچنین بعضا کانالها سعی میکنند اخبار سیاسی بینالمللی را بسیار برجسته کنند که به سود ایران نیست و از انتشار اخبار مثبت نیز خودداری میکنند. آنها نه تنها در انتشار اخبار گزینشی عمل میکنند، بلکه بعضا محتوای خبر را نیز به نوعی تنظیم میکنند که انتظارات ارزی مخاطبان را تحتتاثیر قرار دهد. با این حال، آنچه مسلم است بازار در روزهای اخیر توجهی به این اخبار و شایعات نکرده و مسیر طبیعی خود را طی کرده است.
به گفته یکی از فعالان، معاملهگران حرفهای بازار اکنون از یکسو بیشتر از گذشته اخبار را از فیلترهای متفاوت بررسی میکنند و از سوی دیگر سعی میکنند موقعیت خرید و فروش خود را بیشتر بر مبنای عرضه و تقاضای بنیادی تنظیم کنند نه جوسازیهای آنی. آنها باور دارند، نوسانگیران دیگر نمیتوانند با جوسازیها پیرامون اخبار و حتی انتشار گسترده شایعات وضعیت بازار را تحتتاثیر قرار دهند. این عدم تاثیرگذاری را میتوان تحتتاثیر سه متغیر دانست. بهنظر میرسد مداخله بازارساز و ثبات وضعیت عرضه موجب شده است که نوسانگیران نتوانند با تقاضای محدود قیمتها را در جهت افزایشی قرار دهند و پس از آن با معاملات آتی قیمتها را به سطوح بالاتر ببرند تا زمینهساز ورود تقاضای جدید به بازار شوند. در کنار این، زمانی که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، بسیاری از کانالهای خبری بیرونی تاکید بر خرید دلار میکردند و مرتب اشاره داشتند که قیمت در حال رسیدن به کف است. با این حال، برخلاف انتظار و صحبتهای آنها، روند کاهش قیمت ادامه پیدا کرد و افرادی که براساس اعتماد به این کانالها وارد بازار شده بودند، در معرض ضرر هنگفتی قرار گرفتند. این ضرر موجب شد اعتماد بسیاری از افراد به این دسته از کانالها کم شود. همچنین عامل سومی که موجب شده است، اثرگذاری کانالهای این چنینی پایین بیاید، به نوع اعلام قیمت آنها بازمیگردد. معاملهگران ارزی بارها با این مساله مواجه شدهاند که این کانالها قیمتهای لحظهای بالاتر از نرخ بازار را به اشتراک میگذارند و قصد دارند از طریق این نوع قیمتزنی وضعیت بازار را تحتتاثیر قرار دهند. در شرایطی که بهنظر میرسد، اعتماد افراد عادی به کانالهای جوسازی ارزی کاهش پیدا کرده است، بازارساز میتواند با تقویت سیستم اطلاعرسانی خود اطمینان به خود را افزایش دهد و از آن برای مدیریت منطقی انتظارات و پیشبرد سیاستهایش استفاده کند.