باید دید که آینده دلار به کدام سو می‌رود و بورس نسبت به آنچه واکنشی را نشان خواهد داد. به نظر می‌رسد در حال حاضر بورس در انتظار رفع ابهامات از جمله چشم‌انداز نرخ دلار و همینطور نرخ بهره است، از سوی دیگر همچنان وجود ریسک‌های داخلی مثل ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت، بانک مرکزی و سازمان بورس وجود دارد. از این‌ رو مشخص نیست که در ماه‌های آینده بازار سرمایه به کدام سو حرکت کند. البته این موارد در حالی است که دست‌کم هیجانات منفی در هفته‌های اخیر از بازار خارج شده و ریسک یک ریزش سنگین را از بازار گرفته است. در عین حال خیلی از پیش‌بینی‌ها برای ابتدای امسال حکایت از احتمال افزایش قیمت دلار داشت اما تا به اینجا این اتفاق رخ نداد و دلار بعد از یک مقطع کوتاه در مسیر افت قرار گرفت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات بازار سهام همچنان نشان از فرسایشی بودن سنتیمنت معاملات تالار شیشه‌ای دارد. کارشناسان معتقدند در صورتی که همچنان بازار در فاز ابهام درباره اصلاح قانون مالیات و همچنین روند آتی دلار نیمایی قرار داشته باشد، رکود و فرسایش بازار ادامه خواهد یافت. تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم) را در روز دوشنبه، سه هزار و ۵۲میلیارد تومان نشان می‌داد. تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز دوشنبه را هفت میلیارد برگه سهم نشان داد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه بورس از خروج ۱۱۳میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام حق‌تقدم خبر داد. با وجود این، نیمه ابتدایی هفته، تاکنون بورس را در رقابت بازدهی در میان بازارهای دارایی عقب انداخته است. افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت ۰۹/۰درصدی (معادل ۶۸۵واحد) در پله ۷۵۶هزار واحدی باقی ماند، از سوی دیگر بازار همچنان درگیر چالش اصلاح قانون مالیات است و اخبار مثبتی که از بهارستان به گوش می‌رسد را باور نکرده است. حجم و ارزش پایین معاملات در کنار ادامه روند خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه، روایتگر روز معاملاتی فرسایشی برای سهامداران بود. نمی‌توان انتظار تحول معاملات را داشت و به احتمال فراوان، قیمت‌های روی تابلو در محدوده‌های تعادلی قرار گیرند. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک تحلیلگر بازار سرمایه مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بورس را بررسی کرده است.


دلایل نامساعد بودن وضعیت بورس
پیام الیاس‌کردی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: واقعیت این است که بعد از تنش‌های سیاسی روزی را داشتیم که دامنه نوسان باز شد و همان روز از بازار حمایت شد و بازار واکنش مثبت نشان داد اما بعد از آن روز ارزش معاملات‌مان کاهشی بود و شرایط خیلی جالب نبود. او بیان کرد: دلایل این اتفاق هم کاملا واضح است.
یکی از دلایل به نرخ بهره برمی‌گردد. سایه نرخ بهره‌وری بازار سرمایه سنگینی می‌کند و بعد از تنش‌ها قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد. این خبر در وهله اول مثبت بود ولی وقتی قیمت دلار پایین آمد بورس هم همراه با دلار پایین آمد. الیاس‌کردی گفت: مقداری هم بحث ابهاماتی است که در ارتباط با مالیات وجود دارد. هر خبری برای بازار سرمایه یک تبعاتی دارد ولی اینکه هر روز ممکن است یک مصوبه جدید ابلاغ شود هم خودش فضای نااطمینانی ایجاد می‌کند.
مجموع این اتفاقات باعث شده است که حال بازار سرمایه در حال حاضر خوب و مساعد نباشد. به نظر می‌رسد خیلی‌ها تصور می‌کنند بازار دلار ریزشی است اما دلار در یک کانال صعودی قرار دارد و ما در صعودها یکسری اخلال‌هایی داریم.
این کارشناس بورس تصریح کرد: جنس اصلاح دلار هم خیلی یک دفعه‌ای بوده و با مداخلات بانک مرکزی اتفاق افتاده است و باید دید تا کجا ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد دلاری که بازار سرمایه با آن سر و کار دارد دلار نیما است و نرخ دلار نیما در این مدت افزایشی بوده است. البته روند آن بسیار آرام بوده و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک نرخ دلار نیما به ۵۰هزار تومان برسد.