روی کاغذ مردم ایران بنزین را لیتری ‌هزارتومان می‌خرند و اما در واقعیت برای هر لیتر ٣‌هزار تومان هزینه می‌کنند. بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس با اشاره به این موضوع گفته است که صنعت خودروی کشور بیش از حد تاوان سوءمدیریت و عدم توان رقابت را پس می‌دهد.
پارسایی با بیان این‌که مردم چندین دهه است که بار خودروهای داخلی را به دوش می‌کشند، به این امید که این خودروها با صنایع خودروسازی دنیا رقابت کند، تأکید کرده است: متاسفانه صنعت خودروسازی کشور به سمت و سوی رقابت نرفته و از صنعت خودروسازی خارجی بسیار عقب است و از لحاظ ایمنی خودرو، میزان سوخت و حتی طراحی خودرو از دنیا عقب است. او معتقد است؛ مردم بهای بنزین را به واسطه عدم کیفیت خودروهایشان بیشتر می‌پردازند.
این درحالی است که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو اگرچه ضعف خودروسازان داخلی را رد نمی‌کنند اما معتقدند که این قیاس، قیاس کارشناسی‌شده نیست و مبنای فنی ندارد.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید که اگر حرف آقای پارسایی را مبنا قرار دهیم، با توجه به این‌که در کشور ما روزانه بین ٣,٥ تا ٤ لیتر بنزین مصرف می‌شود، این به این معناست که در کشورهای مورد بحث ایشان روزانه بین یک تا یک‌ونیم لیتر بنزین مصرف می‌شود که این قابل قبول نیست.
کاظم محمدی‌نیکخواه هم به «شهروند» می‌گوید: قیاس ما با کشورهای توسعه‌یافته اشتباه است؛ چراکه سایه تحریم‌ها و جنگ تحمیلی مدت‌ها بر سر خودروسازی کشور ما بوده است.


سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ چه می‌گوید؟
پارسایی با اشاره به مطرح‌بودن پرونده تعرفه خودروهای وارداتی در کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی گفته است: یکی از مباحث حساس کنونی در جامعه بحث خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی است که البته درحال حاضر پرونده خودروهای وارداتی در کمیسیون اصل ٩٠ مجلس مطرح است.
او ادامه داد: عده‌ای ساز گرانی قیمت بنزین را سر دادند، به این بهانه که بنزین در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به فلان قیمت فروخته می‌شود، اما در ایران‌ هزارتومان فروخته می‌شود، لذا قیمت سوخت باید افزایش یابد، اما مسئولان این سر موضوع را درنظر نگرفتند که صنایع خودروسازی کشور نتوانسته مصرف سوخت خود را همانند دنیا کاهش دهد یا خودروهای هیبریدی بسازد که نیازی به مصرف سوخت نداشته باشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که مصرف سوخت خودروهای ایرانی تقریبا سه‌برابر خودروهای جهانی استاندارد است، یادآور شد: صنایع خودروسازی کشور در این رقابت عقب مانده‌اند و در واقع درحال حاضر مردم کشور بنزین را لیتری ٣‌هزار تومان می‌خرند؛ یعنی با این مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی بنزین را‌ هزارتومان نمی‌خرند.
او با اشاره به این‌که دولت تعرفه خودروهای وارداتی که مصرف سوخت کمی دارند را همانند خودروهای هیبریدی بشدت و به صورت تصاعدی افزایش داده است، افزود: ما با قید دو فوریت خواستار لغو این مصوبه هستیم و از دولت می‌خواهیم که منطقی بر این تعرفه حاکم باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که صنعت خودروی کشور بیش از حد تاوان سوءمدیریت و عدم توان رقابت را پس می‌دهد، ادامه داد: اگر فضا بسته باشد و صنعت خودروسازی کشور به صورت انحصاری در دست دو خودروساز باشد و فضای بازار خودرو رقابتی نباشد، طبیعی است که این خودروسازان درصدد تغییرات و سنجش ذائقه مشتریان نباشند.


هیچ کشوری از دنیا خودرو را پیش‌فروش نمی‌کند
سخنگوی فراکسیون امید با تأکید بر این‌که در هیچ کشوری از دنیا خودرو را پیش‌فروش نمی‌کنند، اظهار داشت: در کشورهای مختلف دنیا خودرو را به صورت شرایطی در اختیار شهروندان قرار می‌دهند، اما صنایع خودروسازی کشور سایت خود را باز کرده و پیش‌فروش می‌کنند و از چند روز پیش سایت خود را بسته‌اند و می‌گویند ظرفیت نداریم، لذا دوگانگی بین صنعت خودروی کشور و حق و حقوق شهروندان وجود دارد.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که از وزیر صنعت درخواست شده که تعرفه خودروهای وارداتی تعدیل شود، تصریح کرد: براساس تفاهمات قبلی مقرر شده بود که تعرفه خودروهای وارداتی سالانه کاهش یابد تا صنعت خودرویی کشور خود را به استانداردهای جهانی برسد، لذا ما طرح دو فوریت برای لغو مصوبه افزایش سرسام‌آور تعرفه واردات خودرو به صحن علنی ارایه می‌کنیم.


یک مشکل و‌ هزار علت
مردم ایران، روزانه ٩٠‌میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این موضوعی است که فربد زاوه در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره کرده و می‌گوید: یکی از عوامل مصرف سوخت بالای کشور فاصله با استانداردهای جهانی است. نمی‌توان این موضوع را تنها عامل دانست و براساس آن نتیجه‌گیری کرد.
زاوه ادامه می‌دهد: برای مثال وقتی‌ هزار متر از سطح دریا بالاتر می‌رویم توان موتور ٢٥‌درصد افت کرده و مصرف سوخت آن افزایش پیدا می‌کند. از طرفی تقاضای سفر در ایران به علت دیوان‌سالاری و بروکراسی بسیار بالاست. اگر اداره‌ها به دور کاری روی می‌آورند، چقدر از مصرف بنزین کشور کاسته می‌شود؟
زاوه می‌گوید ما بین ٢٠ تا ٥٠‌درصد بیشتر از استاندارد سوخت مصرف می‌کنیم اما این مازاد مصرف فقط معطوف به خودروها نیست. اگر همین امروز همه پراید‌ها را با ارزان‌ترین خودروی هیبريدی که بین ١٧ تا ٢٥‌هزار دلار قیمت دارد، عوض کنیم، آیا تعداد سفر در کشور ما پایین می‌آید؟ خیر
او ترافیک مدیریت نشده را یکی دیگر از عوامل دانسته و می‌گوید: ساعت‌ها در ترافیک می‌مانیم و سوختی که با قیمت ارزان تهیه می‌کنیم، هدر می‌رود.


اقتصاد ما بیمار است
در صنعت خودروسازی زودتر از کره شروع کردیم. کاظم محمدی نیکخواه به «شهروند» می‌گوید: وقفه‌های ناخواسته در صنعت کشور ما موجب شد با این‌که زودتر از کره آغاز کرده‌ایم، امروز این‌جا بایستیم.
این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: سوخت در ایران ارزان است اما متناسب با سطح درآمد مردم نیست. مشکل اصلی اقتصاد بیمار کشور ماست. نمی‌توانیم خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم.
نیکخواه با اشاره به این‌که قیمت بنزین در آمریکا یک دلار و ٤٥ سنت است می‌گوید: داشته‌های کشور ما همین است و نمی‌توان بیشتر از این انتظار داشت. از طرفی قیمت یک بطری آب معدنی با یک لیتر بنزین برابری می‌کند و از طرف دیگر همین نرخ کنونی با توجه به قدرت خرید مردم، نرخ گرانی محسوب می‌شود و همه اینها یعنی مشکل کشور ما ریشه‌دار از این تحلیل‌هاست. ما فقط از افغانستان و هند برتریم.