اقتصاد بازار: مدیر عامل قطار شهری اصفهان و حومه گفت: تاکنون یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول قطار شهری اصفهان هزینه شده است، و برای بهرهبرداری کامل به ۷۰۰ میلیارد اعتبار دیگر نیاز دارد.
جواد شعرباف با با اشاره به اینکه ما نمیخواهیم مترو بسازیم تا میراث فرهنگی را تخریب کنیم، افزود: تا کنون و طی ۲ سال گذشته سازمان قطار شهری اصفهان حدود نیم میلیارد تومان برای انجام مطالعات میراث فرهنگی هزینه کرده و این بیانگر میزان دغدغه و توجه مسئولان این پروژه به آثار تاریخی اصفهان است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه هر گونه تصمیمگیری در خصوص اجرای پروژه بزرگ حمل و نقلی در کشور توسط شورای حمل و نقل ترافیک انجام میشود، اضافه کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که اعضای شورای عالی ترافیک توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعیین میشوند و در بین این افراد نمایندهای از میراث فرهنگی حضور ندارد.
وی با بیان اینکه برخی نسبت به اینکه چرا مصوبات شورای عالی ترافیک کشور به امضای میراث فرهنگی نمی رسد، اعتراض دارند، افزود: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که نبود این امضا به دلیل نبود حضور نمایندهای از این سازمان در این شورا است که جایگاهی برای آن تعریف نشده است.
شعرباف با اشاره به اینکه ما دو مصوبه از شورای عالی ترافیک کشور برای اجرا و بهرهبرداری از پروژه مترو اصفهان داریم، ادامه داد: ما به این مصوبات بسنده نمیکنیم و از این رو رسانهها نباید از من به عنوان مجری بخواهند که کار را تعطیل کنم چرا که همین تعطیلیها وضعیت مترو اصفهان را پس از ۱۵ سال به شرایط کنونی رسانده است.
وی با اشاره به اینکه برای دومین بار مسئولیت قطار شهری اصفهان را بر عهده گرفتهام، گفت: تا زمانی که برای من تکلیف جدیدی تعیین نکنند فعالیت خود را ادامه میدهم و کار را تعطیل نمیکنم.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص اینکه هزینه و زمان کافی برای انجام طرح مطالعاتی خط ۲ مترو اصفهان صرف نشده است، افزود: مطالعات احداث مترو در شهر اصفهان زودتر از مابقي كلانشهرها از سال 71 آغاز شده است اما اولين بودجه مترو در سال 79 به مبلغ 10 ميليارد تومان به شهر مشهد اختصاص داده شد.
وي با بيان اينكه مطالعات امكان سنجي مترو اصفهان در سال 74 از سوي شركتي در استراليا انجام شده است، افزود: در سال 80 نيز از سوي نمايندگان مجلس 40 ميليارد تومان به مترو 5 شهر اصفهان، شيراز، تبريز، اهواز و كرج اختصاص يافت.
شعر باف گفت: باید متوجه باشیم که طرح مطالعاتی اجرای خط ۲ مترو اصفهان حدود ۵ سال زمان برده است و توسط مشاورانی از کشور ایران و فرانسه مورد بررسی قرار گرفته و اینگونه نیست که تصمیم در خصوص این خط در یک شب انجام گرفته باشد.
وی با تاکید بر احترام به نظر رئیس جمهور در خصوص جلوگیری از عبور خط ۲ مترو از میدان نقش جهان، با اعلام اینکه ما کارگزار حاکمیت هستیم، ابراز داشت: در این راستا فقط استاندار اصفهان به دغدغه رئیس جمهور در خصوص این پروژه قبل از سفر هیئت دولت به استان اصفهان اشاره داشت و این در حالی است که تاکنون ابلاغیهای در این خصوص ارایه نشده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با اشاره به اينكه بر اساس مطالعات انجام شده 3 خط مترو درون شهري براي اصفهان در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: خط يك مترو از ايستگاه پاسداران در شهرك قدس تا صفه به طول 20 كيلومتر، خط دو مترو از خيابان زينبيه تا خميني شهر به طول 23كيلومتر و خط سه مترو از ميدان آزادي تا نيروگاه اسلامشهر به طول 9.9 كيلومتر در نظر گرفته شده است.
شعرباف با بيان اينكه 5 خط برون شهري براي مترو در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: خط شمالي از ايستگاه قدس تا شاهين شهر، از ايستگاه صفه تا بهارستان ، از بهارستان به مباركه و شهرك علامه مجلسي، از خميني شهر، فلاورجان و فولادشهر، از درچه به نجف آباد خطوط مترو برون شهري اصفهان محسوب مي شود.
وي با اشاره به اينكه عمده فعاليت سازمان قطارشهري در حال حاضر خط يك مترو است، اظهار داشت: احداث تونل خط يك مترو تكميل شده است و در آينده اي نزديك فاز اول خط يك از ايستگاه پاسداران شهرك قدس تا ميدان شهدا به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه در نيمه اول سال آينده ايستگاه تختي نيز تكميل و در اختيار شهروندان قرار مي گيرد، ادامه داد: بهره برداري از خط يك مترو منوط به تكميل دو ايستگاه مركزي ميدان امام حسين(ع) و انقلاب است.
شعرباف با تاكيد بر اينكه احداث مترو يك ابر پروژه است، اضافه كرد: ساختار مالي، فني و مطالعاتي ابرپروژه ها بايد متناسب باشد به طوري كه اجراي پروژه هاي شهري بسيار دشوار است اگر در زيرزمين نيز باشد بسيار مشكل تر خواهد بود.
وي به راه اندازي فاز اول خط يك اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تست هاي واگن هاي مترو بر روي ريل ها در حال انجام است چرا كه در ابتدا لازم است از سوي موسسه استاندارد چين كه شركت سازنده در آن قرار دارد بررسي ها و تست هاي واگن ها انجام شود.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان و حومه با بيان اينكه براي راه اندازي فاز اول نياز به تاييده شركت سازنده داريم، افزود: قرار است ظرف مدت 2 ماه بررسي ها و تست ها واگن ها انجام و سپس اين بررسي ها در چين آناليز شود بنابراين پس از بررسي تاييده راه اندازي صادر مي شود.
شعرباف با بيان اينكه تست واگن ها به صورت شبانه روزي از 2 هفته پيش آغاز شده است، تصريح كرد: تست و ارائه تاييده موقت راه اندازي در شيراز 6 ماه به طول انجاميد اما ما درصدد هستيم زمان تست و ارائه تاييده را در اصفهان كوتاه كنيم.
وي خاطرنشان كرد: خوش بين هستيم كه در اواخر شهريور ماه اين مراحل طي و بتوانيم فاز اول مترو را راه اندازي كنيم.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه براي راه اندازي فاز اول مترو نياز به 5 رام واگن داشتيم، اظهار داشت: از سوي وزارت كشور 2 رام واگن به اصفهان اختصاص داده شد از اين رو با تلاش مديريت استان در شوراي سازمان قطار شهري قرارداد خريد 3 رام واگن ديگر با شركت چيني منعقد شد.
شعرباف با اشاره به اينكه واگن هاي مترو طبق برنامه زمانبندي به اصفهان تحويل داده شده است، ادامه داد: اكنون 3 رام واگن در اختيار داريم و قرار است تا شنبه هفته آينده 2 رام ديگر به بندر شهيد رجايي برسد.
دو راهکار عبور مترو از میدان نقش جهان
شعرباف با بیان اینکه در حال حاضر دو راهکار برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان پیشبینی شده است، گفت: از این رو عبور مترو از زیر میدان نقش جهان و یا تعیین مسیری که میدان نقش جهان را دور بزند در دستور کار قرار دارد که با اعلام نظر نهایی بررسی در یونسکو و میراث فرهنگی نحوه اجرا تعیین خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما برای حمل و نقل مترو می سازیم نه اینکه بر مشکلات شهر بیفزاییم، افزود: باید توجه داشته باشیم بر اساس مطالعات مستمر و مکرر در دانشگاههای ایرانی و خارجی و مراکز تخصصی به این نتیجه رسیدهایم که مترو بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر اصفهان است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با بیان اینکه تاکنون نظرات مشورتی در این مورد عنوان شده است، اضافه کرد: نظر حاکمیتی برای ما حجت است.
وی ادامه داد: چندی پیش طرحی در خصوص عبور مترو از خیابان عبدالرزاق ارایه شد که این طرح اصلا قابل اجرا نیست چون آثار تاریخی زیادی از جمله مسجد جامع اصفهان را تحت الشعاع قرار میدهد.
شعرباف با تاکید بر اینکه ما هیچ اصراری برای عبور خط ۲ مترو از میدان امام (ره) نداریم مگر اینکه خاطر رئیس جمهور و میراث فرهنگی در این موضوع جمع شود، اظهار داشت: بر این اساس از رئیس جمهور درخواست داریم به اصفهان بیاید و مطالعات و شرایط را بررسی کرده و نظر نهایی خود را اعلام کند.
وی با بیان اینکه ما از شرایط زیر زمین خبر نداریم، ابراز داشت: ممکن است در هر پروژهای آن هم در شهر اصفهان زیر زمین اتفاق جدیدی بیفتد و اگر اثری تاریخی در مسیر پروژه باشد در عمق ۱۰ متری است و در عمق ۳۰ تا ۴۰ متری هیچ اثر تاریخی پیدا نمیشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه در مسیر تونل مترو بیشتر موضوع ارتعاشات مطرح است، افزود: بیشتر مشکل مترو در بحث ایستگاهها است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس نظریات ارایه شده از سوی دانشگاه علم و صنعت تونل ایجاد شده در چهارباغ عباسی به بهترین شکل ممکن اجرایی شده است، ادامه داد: تمام مشکل ما در این محدوده ایستگاههای میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب است.
شعرباف با بیان اینکه آثار تاریخی کشف شده در ایستگاه میدان امام حسین (ع) خارج از محدوده ایستگاه است، گفت: پایههای کاخ جهان نما خارج از حوزه ایستگاه مترو و کانال آب نیز در بخش شمال این ایستگاه کشف شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات بر روی کانال آب کشف شده در میدان امام حسین (ع) به مدت ۶ ماه به طول انجامید و در این بازه زمانی فعالیت ایستگاه مترو تعطیل بود، ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود افتتاح ایستگاههای میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب تا ۳ سال آینده به طول میانجامد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول قطار شهری اصفهان هزینه شده است، افزود: مترو اصفهان برای بهرهبرداری کامل به ۷۰۰ میلیارد اعتبار دیگر نیاز دارد.
مترو ۳۰ درصد از جابجایی مسافران را عهده دار میشود
وی با بیان اینکه در صورت تکمیل پروژه مترو اصفهان به طول ۸۰ کیلومتر در شهرستان اصفهان میتوان ۳۰ درصد از بار حمل و نقل عمومی را به این پروژه تخصیص داد، ابراز داشت: البته این اتفاق طی سالهای آینده و در بازه زمانی طولانی اتفاق خواهد افتاد.
شعرباف درخصوص برخورد دستگاه تی بی ام با پایههای سی و سه پل نیز بیان داشت: چنین خبری اصلا صحت ندارد و این اتفاق به صورت انحراف تی بی ام در ضلع جنوبی سی و سه پل و در فاصله ۱۱۰ متری پل اتفاق افتاد است.
وی با بیان اینکه پس از طی ۲۰ متر و پیشرفت متوجه انحراف تی بی ام شدهایم، ادامه داد: این مشکل به دلیل دستکاریهای نرم افزاری اتفاق افتاد که حدود یک سال برنامهریزی برای اصلاح این اشتباه صرف شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر مسیر ایستگاه مترو در ابتدای چهارباغ عباسی در نظر گرفته شده و به دلیل این انحراف ضمن اینکه نمیتوان دستگاه تی بی ام را برگرداند ایستگاه سی و سه پل به ۲۰۰ متر بالاتر در سمت خیابان چهارباغ بالا منتقل شد.
وی در خصوص بهرهبرداری از فاز اول خط یک مترو اصفهان گفت: سالهاست که وعدههای زیادی به مردم در این زمینه داده شده و این در حالی است که در حال حاضر ۳ رام واگن وارد اصفهان شده که در مرحله آزمایش هستند و دو رام دیگر نیز تا ۲۰ مرداد ماه وارد میشود.
شعرباف با اشاره به اینکه آزمایش واگنها در حال حاضر در دستور کار است که در بازه زمانی دو ماهه به پایان میرسد، اضافه کرد: تا زمانی که موسسه چینی، نتایج آزمایش واگنها را تایید نکند ما نیز تحت هیچ شرایط و فشاری حاضر به مسافرگیری از طریق مترو نخواهیم شد.
وی افزود: تمام تلاش خود را برای راه اندازی فاز اول خط یک مترو تا پایان شهریور به کار میبندیم و در صورت تاخیر اجازه نمیدهیم این پروژه تا سال ۹۵ طول بکشد.