میزان مطالبات شهرداری اصفهان از دولت چقدر بوده و برای وصول آن چه اقداماتی انجام شده است؟

شهرداری اصفهان برای وصول مطالبات مستقیماً مکاتباتی را انجام داده، همچنین از طریق سازمان همیاری شهرداری‌ها در تهران، پیگیری‌هایی انجام شده است. دولت برای پرداخت یارانه بلیت مترو و اتوبوس باید به تعهدات خود عمل کند، در حال حاضر میزان مطالبات اتوبوسرانی اصفهان از دولت در سال‌های ۸۹ تا ۹۸ افزون بر سه هزار میلیارد ریال بابت یارانه بلیت (ماده ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها و ماده دو آئین نامه اجرایی آن) است البته دولت در زمینه‌های دیگر کمک‌هایی را انجام داده که از جمله آنها انعقاد تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه برای استفاده از تسهیلات کم‌بهره جهت بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس است.

 

از مجموع ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده، چه تعداد وارد اصفهان شده، مابقی اتوبوس‌ها با توجه به نیاز افزایش ناوگان آیا برنامه‌ای برای خرید اتوبوس در سال جاری دارید؟

اتفاق بسیار بزرگی که افتاد این بود که خوشبختانه شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری کشور توانست از دولت برای خرید اتوبوس و تقویت BRT، اوراق مشارکت دریافت کند. شهرداری اصفهان باید از ۳۰ درصد اوراق مشارکت برای اقدامات زیرساختی و ۷۰ درصد آن را برای خرید اتوبوس هزینه می‌کرد. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته با یکی از کارخانجات ساخت اتوبوس وارد مذاکره شده و ابتدا برای خرید ۷۰ اتوبوس برنامه ریزی و در ادامه ۳۰ دستگاه دیگر نیز خریداری کردیم. در حال حاضر ۷۰ دستگاه از اتوبوس‌ها وارد پارکینگ‌های اتوبوسرانی شده، اما هنوز به ناوگان اضافه نشده زیرا ظرفیت مسافران مشخص نیست، هرچقدر ظرفیت مسافر بالا برود این اتوبوس‌ها یکی یکی وارد ناوگان می‌شود. از سوی دیگر با نهایی شدن قراردادهای بازسازی اتوبوس‌ها، تعدادی از اتوبوس‌ها برای بازسازی از خطوط خارج می شده و این اتوبوس‌ها به عنوان پشتیبان به چرخه سرویس‌دهی اضافه خواهد شد. با توجه به تعهدی که به دولت داده ایم تا پایان شهریور حداقل باید ۳۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های شهر را بازسازی کنیم، از این رو قراردادی را با شرکت‌های سازنده اتوبوس منعقد خواهیم کرد و امیدواریم از آخر اردیبهشت فرایند بازسازی را آغاز کنیم.

در حال حاضر چه اقداماتی در اتوبوس‌های شهر برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شده است؟

در مرحله نخست نشانه گذاری و خط کشی نزدیک به ۲۰۰ ایستگاه پُرتردد اتوبوس انجام شد و نسبت به نصب بنر و بروشورهای آموزشی در ایستگاه‌ها و اتوبوس‌های شهر اقدام شد. تذکرات لازم به مسافران اتوبوس داده شد که اگر قصد استفاده از از ناوگان حمل و نقل عمومی را دارند، حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنند. با توجه به لغو طرح زوج و فرد خودروها، بازرسی‌های محسوس و نامحسوس بعضی از خطوط اتوبوسرانی را انجام دادیم تا در صورت نیاز تزریق اتوبوس به خطوط پُر مسافر را انجام دهیم. با اقدامات انجام شده، خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر شلوغی یا ازدحام در اتوبوس‌های شهر اعلام نشده است.

مواردی از ابتلای رانندگان اتوبوس به کرونا گزارش شده است؟

در ایام آغاز شیوع ویروس کرونا، پنج نفر از رانندگان اتوبوس به این بیماری مبتلا شدند، اما خوشبختانه در حال حاضر تمامی آنها در سلامت کامل هستند و هیچ مورد جدیدی از ابتلا گزارش نشده است. پس از اعلام فعالیت کسب و کارهای کم ریسک برای رانندگان، تجهیزات کامل اعم از ماسک، دستکش، کاور برای جداسازی کابین راننده با مسافر و… فراهم شد

 

با توجه به شرایط به وجود آمده، آیا امکان پرداخت کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی وجود دارد؟

با پیگیری‌های انجام شده امکان پرداخت کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی با استفاده از بارکد خوان QR در اصفهان فراهم شده و تا چند روز آینده اجرایی می‌شود. هدف از راه‌اندازی بارکد خوان QR برای تاکسی‌های شهر، مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تأمین ایمنی بیشتر رانندگان و شهروندان است. کیف پول الکترونیک به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد و همشهریان می‌توانند کرایه تاکسی را با آپ مربوط پرداخت کنند.

 

چه میزان خسارت از زمان تعطیل شدن خط یک متروی اصفهان به لحاظ نیروی انسانی و مالی وارد شده است؟

با شیوع ویروس کرونا ضدعفونی رام‌ها و ایستگاه‌های مترو انجام شد، اما با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تعداد مسافران آن از ۱۰۰ هزار نفر در روز به حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نفر کاهش یافت و به همین دلیل باتوجه به شرایط ایجاد شده تصمیم بر تعطیلی فعالیت مترو گرفتیم. در حال حاضر نیز این آمادگی وجود دارد که در صورت افزایش تعداد مسافران خطوط موازی اتوبوس با مترو، فعالیت این وسیله نقلیه پاک و ارزان را از سر بگیریم، البته فعالیت دوباره مترو در گرو تصمیم ستاد مقابله با کرونا در استان است.