پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 9214
منتشر شده در یکشنبه, 07 مهر 1398 09:03
تعداد دیدگاه: 0

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده کریدور راه‌آهن کشور را برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی کردیم. محمد حسن طالبیان در نشست خبری نشست‌های جاده ابریشم با تشکر از روحیه سخاوتمندانه مسوولان استان همدان برای پذیرفتن این میزبانی اظهار کرد: باید از هر دریچه‌ای برای معرفی ایران و ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری آن استفاده شود. وی افزود: در پنجمین اجلاس جهانی جاده ابریشم تلاش کردیم که میزبانی دوره ششم به ایران و همدان که جایگاه ویژه‌ای در کشور و جاده ابریشم دارد برسد. معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: با توجه به میزبانی همدان از ششمین اجلاس جهانی جاده ابریشم فرصت مناسبی است تا میراث این شهر در سه حوزه طبیعی، فرهنگی و ناملموس معرفی شود.  

طالبیان با بیان اینکه این خواست و موضوع مطالبه جدی مردم و مسوولان است، گفت: پرونده‌ای که برای ثبت جهانی می‌فرستیم نباید منفی باشد. وی تاکید کرد: ایران برای ثبت آثار خود در فهرست جهانی یک سهمیه در سال دارد و نباید پرونده‌ای برای ثبت جهانی برود که برگشت بخورد. معاون وزیر میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در سال ۲۰۲۰ ایران به‌دنبال ثبت جهانی یک میراث صنعتی یعنی کریدور راه‌آهن است، تاکید کرد: پرونده کاروانسراهای کشور نیز در حال تهیه برای ثبت جهانی است و دو کاروانسرا از همدان جز این فهرست قرار دارد. طالبیان با اشاره به این پرونده ثبت کاروانسراها یک پرونده زنجیره‌ای است گفت: پرونده قنات‌های کشور را ثبت جهانی کردیم تا به ۳۵ هزار قنات زنده کشور توجه شود. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سالی ۲۵ درصد عرصه به پرونده‌های زنجیره‌ای از جمله ثبت جهانی قنات می‌توان اضافه کرد: قنات قاسم‌آباد هم بررسی می‌شود تا اگر شرایط ایده‌الی داشت به این زنجیره بپیوندد. طالبیان تاکید کرد: قول می‌دهیم با هماهنگی شهرداری همدان دفتری در این خصوص ایجاد کنیم که با حضور متخصصان فهرست آثار ملی را که قابلیت ثبت جهانی دارند فراهم کنند تا راه ثبت جهانی شدن آنها تسهیل شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو نیز با اعلام اینکه آثار فرهنگی ۱۶ کشور در این اجلاس بررسی می‌شود، گفت: میزبانی همدان امتیاز ویژه‌ای برای ثبت جهانی آثار فرهنگی‌اش ندارد. جنگ فنگ نیز در این نشست اظهار کرد: همدان در چهارراه فرهنگی جاده ابریشم قرار دارد و همین مساله بر اهمیت این شهر در دنیا می‌افزاید. وی افزود: جاده ابریشم بستری است برای آشتی دولت‌ها و گفت‌وگوی بین فرهنگی و این نکته برای یونسکو مهم است که نقش همدان در ترویج اهداف راه ابریشم چیست. معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با اشاره به اینکه میزبانی همدان از این اجلاس امتیاز ویژه‌ای برای این شهر در ثبت جهانی آثار فرهنگی و طبیعی‌اش ندارد گفت: همه ۱۶ کشور عضو امتیاز برابری دارند و آثار همه ۱۶ کشور بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون ایران ۲۴ اثر طبیعی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده و ۵۷ اثر دیگر در فهرست موقت قرار دارد. فنگ تاکید کرد: میراث جهانی و آثار ثبت شده در فهرست جهانی باید ارزش منحصر به فرد جهانی داشته باشند و ثبت و حفظ آن برای همه جهان اهمیت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایران نه‌تنها برای مردمان این سرزمین، بلکه برای جامعه جهانی ارزش دارد، گفت: ایران از نظر اقدامات حفاظتی از آثار فرهنگی استانداردهای بالایی دارد. معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو تصریح کرد: زمانی که به اسناد بالادستی در سازمان ملل می‌نگریم، می‌بینیم که تاکید بسیاری روی حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی شده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید