اینجا مکانی است که عرضه و تقاضا پاسخ می دهد پنج قاره، ۱۸۵ کشور، ۸۵۰ خریدار برتر شناخته شده، ۱۰۰۰۰ غرفه دار، ۲۳ هزار بازدیدکننده مدعو، ۵۰ هزار بازدید کننده خصوصی، ۱۱۵ هزار بازدید کننده تجاری، ۱۷۰ هزار متر مربع فضا و ۶.۷ میلیارد یورو گردش مالی. این نمایشگاه هر ساله  از تاریخ ۶ الی ۱۰ مارچ ( ۱۵ الی ۱۹اسفند ماه ) در برلین آلمان  برگزار می گردد تا همگان شاهد رقابتی داغ، جذاب و سالم میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در صنعت گردشگری باشند.

این نمایشگاه در چند بخش مهم برگزار می گردد:


۱. سفرهای ماجراجویانه و گردشگری مسئولیت پذیر:

سفرهای ماجراجویانه و ورزشی به شکل فزاینده ای بین عموم مردم در حال رواج می باشد. این نوع از سفر ها بخشی هایی از صنعت گردشگری را تشکیل می دهند که با قدرت در حال رشد می باشند. در نمایشگاه آی تی بی برلین گرایش های جدید مورد توجه ویژه قرار می گیرند از جمله جنبه های دوستدارانه محیط زیست و گردشگری مسئولیت پذیر. 
در این نگرش تمرکز بر روی سفرهایی است که تجربه طبیعت و مکاشفه درونی فرهنگ کشور میزبان را آسان می سازد و همزمان مشارکت در حفظ محیط زیست و سلامت جامعه را همراه دارد. این نگرش در نمایشگاه برلین مقوله "سفرهای ماجراجویانه و گردشگری مسئولیت پذیر" را به مبحثی بین المللی در خصوص گردشگری پایدار تبدیل کرده است.


۲. سفرهای تجاری:

مدیران سفر و رویدادها می باید به سرعت و به شکلی موثر در برابر شرایط در حال تغییر اقتصاد و فن آوری عکس العمل نشان دهند. به همین دلیل ما سمینارهای یکروزه سفرهای تجاری نمایشگاه آی تی بی برلین را پیشنهاد می کنیم: سه روز آشنایی با آخرین دانش ها در خصوص راه ها و روش ها به همراه یک دوره درمورد راه حل های عملی و سریع الاجرا.
اجازه دهید کار روزانه شما از این جلسات آموزشی فشرده به شکل قابل توجهی بهرمند شود. نگاهی به برنامه هیجان انگیز و محصولات و خدمات عرضه شده در سمینار های یک روزه سفر های تجاری نمایشگاه آی تی بی برلین بیاندازید.
دانش خود را در کارگاه ها و سخنرانی های عملگرایانه افزایش دهید. کارشناسان شناخته شده از مثال های واقعی برای ایجاد بینش بهتر و ارایه نکته های ارزشمند استفاده می کنند. روزهای موضوع گرایانه ویژه به مهمترین زمینه های فعالیت اختصاص یافته است:


- سمینار یکروزه سفرهای تجاری نمایشگاه آی تی بی برلین با موضوع نمایشگاه

- کارگاه عملی یکروزه سفرهای تجاری نمایشگاه آی تی بی برلین

 - سمینار یکروزه سفرهای تجاری نمایشگاه آی تی بی برلین با موضوع راه ها و روش ها

 - سمینار یکروزه سفرهای تجاری نمایشگاه آی تی بی برلین ویژه متخصصان جوان


۳. دنیای سفر های الکترونیکی:

دنیای سفر های الکترونیکی در محوطه فن آوری سفر نمایشگاه آی تی بی برلین قرار دارد- بخش مرکزی سالن ۶.۱ ، محوطه ای انحصارا به بازاریابی دیجیتال، رسانه های جمعی و خدمات سفر همراه تخصیص یافته است.
شرکت های شناخته شده و تازه کار های جاه طلب آخرین نوآوری های خود را عرضه می کنند. کارشناسان پیشرفت های مهم از دنیای اپلیکیشن ها، پایگاه های اینترنتی همراه، شبکه های اجتماعی و بلاگ ها را به نمایش در می آورند. دریابید که چگونه می توانید به شیوه ای موثر فن آوری های برخط را در بازاریابی و کانال های توزیع خود به کار بندید و چگونه مشتریان خود را به سفیران کالا و خدمات خود بدل سازید.

صحنه سفر الکترونیکی، آزمایشگاه سفر الکترونیکی، سالن سفر الکترونیکیچه به دنبال بازدید از عرضه های انجام شده بر روی استیج سفرهای الکترونیکی باشید، یا بخواهید از کارگاه ها در آزمایشگاه سفر الکترونیکی دیدن کنید یا با مشتریان، وبلاگنویسان، یا کارشناسان در سالن سفر الکترونیکی ملاقات کنید ، دانش فنی جامع موجود مزیت قاطعی در انجام تجارت الکترونیکی در اختیار شما قرار می دهد.


۴. جوایز کتاب آی تی بی:

از سفر های فرهنگی و ماجراجویانه تا تعطیلات کنار دریا و انجام پیاده روی حرفه ای تا مسافرت های تجاری یا شهری: هر سال در بخش جایزه کتاب نمایشگاه آی تی بی یک داور مستقل جوایزی را به آثار برجسته ادبی یا کار های روزنامه نگاری در حوزه سفر و گردشگری اعطا می کند. جوایز مقاصد که همیشه به یک مقصد خاص اختصاص می یابد در مقدمه این بخش قرار دارد.



۵. گردشگری فرهنگی:

فرهنگ به شکل فزاینده ای در میان تعداد بیشتری از مردم به هنگام انتخاب مقاصد گردشگری اهمیت یافته است. کشورها، شهرها و مناطق توجه بیشری را به پیشنهادات فرهنگیشان معطوف می کنند.

گردشگری فرهنگی به شکل برجسته ای در افزایش بهره برداری از ظرفیت های گردشگری در دوره های کم رونق و بی رونق تاثیر دارد. در نمایشگاه آی تی بی برلین گردشگری فرهنگی دارای یک مکان دائمی در سالن فرهنگ می باشد.



۶. آموزش و استخدام در گردشگری (مرکز حرفه):

سالن ۱۱.۱ در نمایشگاه آی تی بی به طور کامل به مقوله کار و حرفه در صنعت گردشگری اختصاص دارد. دانشگاه های آلمانی و بین المللی، دانشکده های علوم کاربردی، آکادمی های فنی و حرفه ای، موسسات علمی و دیگر عرضه کنندگان خدمات پیشنهادات خود در این زمینه را در بخش مرکز حرفه ارائه می کنند.


۷. مطالعه و آموزش:

تمام افراد علاقمند می توانند در مورد فرصت های مطالعه و آموزش اطلاعات کسب کنند و به این شبکه بپیوندند. امتیازات غرفه داران: دسترسی به دانشجویان دارای ظرفیت، افزایش اعتبار در میان شرکت های گردشگری و ارتقای مشخصات حرفه ای در فضای آموزش بین المللی بسیار رقابتی.


۸. تکنولوژی سفر:

راه حل های فن آورانه مفید به طور روز افزون در حال تبدیل شدن به یک عامل مهم و موثر در مدل های تجاری صنعت گردشگری می باشند. در بخش فن آوری سفر، نمایشگاه آی تی بی برلین چهار سالن را به عرضه کنندگانی که سیستم های توزیع جهانی، پایگاه های اطلاعاتی تور گردانی، سیستم های رزرواسیون، نرم افزار های آژانس های مسافرتی و برنامه های محاسباتی خود را ارایه می کنند اختصاص می دهد. تمرکز اصلی در سالن ۵.۱ بر روی نرم افزار های ویژه تور گردانان و آژانس های مسافرتی است. در سالن ۸.۱ و ۱۰.۱ تمر کز بر روی عرضه کنندگان تکنولوژی ویژه صنعت هتلداری می باشد. 

آخرین پیشرفت ها در همایش حرفه ای تکنولوژی سفر با عنوان فوکوس ویت مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. محوطه رسانه های جمعی، داده های بزرگ و خدمات مسافرتی همراه در بخش مسافرت الکترونیکی در سالن ۶.۱ قرار دارند.


*تورهای تکنولوژی سفر، همراه با راهنما:

 بعد از موفقیت تورهای تکنولوژی سفر، آی تی بی تورهای ۶۰ دقیقه ای در بین سالن های تکنولوژی سفر را نیز برگزار کرده است.

 این تورهای همراه با راهنما توسط کارشناسان موسسه Tourismuszukunft – Institut für eTourismus سازمان داده شده است. شرکت در این تور ها برای بازدیدکنندگان تجاری آی تی بی، غرفه داران و رسانه های معتبر رایگان می باشد. ۳ نوع تور متفاوت برای تورگردانان، مقاصد و صنعت مهمانداری وجود دارد.



۹. سفر جوانان و اسکان اقتصادی:

جوانان خواهان کشف دنیا هستند. طبق مستندات کنفدراسیون سفر وایس (WYSE Travel) در گزارش شماره ۳ نیو هورایزن( New Horizons) آنها به مکان های دورتر سفر می کنند، اقامت طولانی تری دارند، پول بیشتری خرج می کنند و بیش از گذشته با جهان اطراف خود مرتبط هستند. رشد پیشبینی شده در این بخش – ۵۹ درصد در ده سال آینده – یک پیام روشن دارد: آینده به سفر جوانان تعلق دارد.

انتظار می رود صنعت گردشگری در آمد بیشتری از گردشگران جوان بدست آورد تا بخش سفر های تجاری. انتظار می رود هتل های ویژه گردشگران کوله به پشت و اقامت گاه های طراحی شده برای بودجه های کم در کنار خوابگاه های ویژه جوانان و پورتال های اینترنتی و سازمان های مرتبط پیشنهادات و راه و روش های خود را در رابطه با این گروه های هدف جذاب در نمایشگاه آی تی بی ارایه کنند.

حضور ایران در نمایشگاه ITB

کشور ایران در سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی در این نمایشگاه حضور یافته است، اماامسالبا تغییر سیاست ها برای نخستین بار در فضایی به وسعت ۱۶۰۰ متر و باحضور  ۳۷ غرفه  از بخش خصوصی و ۸ غرفه  از استانها در این نمایشگاه  حضور دارد. غرفه ایران بانمای برخوردار از طراحی بسیار زیبا که بیانگر تاریخ کهن و جاذبه های متنوع گردشگری طوری است که طرفداران بسیار زیادی در بین اروپاییان دارد در سالن شماره ۷ که به نام ایران نیز نامگذاری شده است در معرض دید بازدیدکنندگان است که البته نباید از بخش های مهمی همچون معرفی نماد های سنتی ایران از جمله ی لباس، غذا، موسیقی، صنایع دستی و بسیاری دیگر از هنرهای ستودنی ایرانیان در این نمایشگاه غافل بود.

بخش خصوصی ایران نیز با وجود هزینه های بالاوبدون حمایت مالی از سوی دولت در سال های اخیر با حضوری مستمر و بازاریابی گسترده با معرفی توانمندی ها، جاذبه ها، اماکن اقامتی بوم گردی و ظرفیت‌های تازه گردشگری ایران توانسته اندمشتریان زیادی جذب و مسافران خارجی را راهی ایران کنند./