روز سه‌شنبه (۶مهر) حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با اشاره به تعلیق چهار شرکت متخلف در فروش بلیت پرواز‌های اربعین گفته بود، چندین دلال فروش بلیت توسط دستگاه‌های نظارتی دستگیر شده‌اند. این خبر که در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، در ادامه از قول خوشخو نوشته بود، اپلیکیشن‌های «آپ، اسنپ، چارتر۷۲۴» مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند. او در این زمینه گفت: بارها به مردم توصیه کرده‌ایم از خرید بلیت اینترنتی از سایت‌های بدون مجوز و غیرمعتبر خودداری کنند. همواره تاکید کرده‌ایم، مردم به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه خرید بلیت انجام دهند. به گفته وی در سایت سازمان هواپیمایی کشوری، بخش سامانه‌ خدمات الکترونیکی، سامانه جدیدی وجود دارد که فهرست همه آژانس‌ها و سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت هواپیما درج شده است.
خوشخو در ادامه با هشدار به مردم گفته است: مردم مطلع باشند که به عنوان مثال اپلیکیشن «آپ» یا اپلیکیشن «اسنپ» مجوز فروش بلیت هواپیما را ندارند، بارها به این‌ دو نرم‌افزار اعلام شده که اگر قصد فروش بلیت هواپیما را دارند باید حتما از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز بگیرند که متاسفانه این کار را انجام نداده‌اند، یا اپلیکیشن و سایت (چارتر۷۲۴‌) مجوزی از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد، اما به عنوان جست‌وجوگر بلیت هواپیما فعال است، در حالی که مجوز فروش ندارد.
به دنبال انتشار این خبر روز سه‌شنبه (۶ مهر) اسنپ‌تریپ در جوابیه‌ای به فارس اعلام کرده که اپلیکیشن‌های اسنپ و آپ مستقلا فروشنده بلیت هواپیما نیستند و تنها به عنوان درگاهی برای انتقال مسافر به اسنپ‌تریپ عمل می‌کنند و نیازی به اخذ مجوز جداگانه برای فروش بلیت هواپیما ندارند. اسنپ‌تریپ در این بیانیه تاکید کرده که این اپلیکیشن با داشتن مالکیت شرکت خدمات زیارتی و مسافرتی هوایی و جهانگردی «دلیجان پرواز» در این‌ سال‌ها با مجوز بند الف در حال فعالیت بوده که اپلیکیشن‌های مذکور نیز از طریق همین مجوز اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است که: اسنپ‌تریپ در کنار این مجوز رسمی و مالکیت ۱۰۰‌درصدی یک آژانس‌هواپیمایی، درخواست خود را برای دریافت مجوز مستقل شرکت «آرا جهان نوین گستر» در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کرده و روند قانونی آن در جریان است، در حال حاضر موافقت اصولی با دریافت این مجوز صادر شده و در مرحله تکمیل مدارک قرار دارد، این موافقت اصولی تا مدت‌زمان مشخص تعیین‌شده از سمت سازمان هواپیمایی کشوری معتبر است.
حالا به نظر می‌رسد نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و در آن سازمان هواپیمایی کشور از دادسرای فرهنگ و رسانه و پلیس فتا درخواست مسدودسازی آپ، روبیکا، تاپ و اسنپ‌تریپ داده در ادامه کشمکش‌های سازمان هواپیمایی کشور براساس خبرگزاری فارس باشد که در آن خبر از دستگیری چند دلال بلیت پروازهای اربعین را داده بود و برخی اپلیکیشن‌های فروش بلیت را بدون مجوز رسمی معرفی کرده بود.
درخواست فیلتر اسنپ‌تریپ، آپ و… توسط سازمان هواپیمایی کشور
در نامه‌ای که سازمان هواپیمایی کشور به دادسرای فرهنگ رسانه و پلیس فتا نوشته شده نشان می‌دهد که این سازمان پیش از این هم درخواست فیلتر این اپلیکشن‌ها را داده، اما موفق به رسیدن به درخواستش نشده است. حال این سازمان در نامه‌ای به تاریخ شش مهر ۱۴۰۰ با معرفی چهار اپلیکیشن آپ، روبیکا، تاپ و اسنپ‌تریپ خواسته است این پلتفرم‌ها به دلیل فروش غیرمجاز بلیت هواپیما مسدود شوند. این اولین‌بار نیست که اپلیکیشن‌های فروش بلیت یا گردشگری تهدید به فیلترینگ می‌شوند. شهریورماه سال ۱۳۹۷ مجموعه شرکت‌های گردشگری و فروش آنلاین بلیت به شکایت سازمان هواپیمایی کشور فیلتر شدند.
همان زمان بود که به دلیل این فیلترهای فله‌ای، وزارت ارتباطات دولت یازدهم و در راس آن سازمان فناوری اطلاعات به فکر جلوگیری از فیلترینگ کسب‌وکارها از طریق نهادهای دولتی و دستگاه اجرایی شد. در همین زمینه کارگروه رفع مشکلات کسب‌وکارهای مجازی تشکیل شد که براساس آن و به درخواست دولت برای جلوگیری از فیلترینگ استارت‌آپ‌ها، درخواست مسدودسازی ابتدا به جای مطرح شدن در مراجع قضایی به این کارگروه بیاید و مشکلات استارت‌آپ‌ها با دستگاه اجرایی در کارگروه رفع شود. طبق گفته امیر ناظمی رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات، به کمک این کارگروه، فیلترینگ شرکت‌های استارت‌آپی به درخواست نهادهای دولتی به شدت کاهش یافت. هرچند این کارگروه با شکایت جواد جاویدنیا به دیوان عدالت اداری به دلیل مشکل در ایجاد ساختارش چند ماه پیش فعالیتش باطل شد.همچنین روابط‌عمومی روبیکا اعلام کرد که آنها بیشتر از یک‌سال است که اصلا فعالیتی در زمینه فروش بلیط هواپیما ندارند. سوپراپلیکیشن تاپ در واکنش به درخواست سازمان هواپیمایی کشور برای مسدودسازی چهار اپلیکیشن گردشگری و بلیت آنلاین اعلام کرده که این پلتفرم دارای مجوزهای متنوع ارائه خدمات است. این اپلیکیشن در بیانیه خود آورده که به‌طور مستقیم و مستمر تحت نظارت مهم‌ترین نهادهای قانون‌گذار قرار دارد و میلیون‌ها نفر به‌طور روزانه از این بستر مراودات مالی خود را بدون مشکل انجام می‌دهند.
در بیانیه این پلتفرم آمده است: در روزهای اخیر در مورد مجوز فروش بلیت هواپیما، به اطلاع می‌رساند تاپ در حوزه گردشگری با کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران و نیز شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که از توابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند، همکاری دارد. این اپلیکیشن با سیاست فعالیت در حوزه تخصصی و عدم تصدی‌گری در حوزه گردشگری تفاهم‌ها و قراردادهای مختلفی با این شرکت‌ها منعقد کرده است
.در ادامه این بیانیه آمده که تاپ در حال‌حاضر به عنوان درگاه فروش این آژانس اقدام به عرضه انواع بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس با نرخ‌های مصوب می‌کند و در مدت فعالیت خود هیچ‌گونه شکایت یا دغدغه بی‌پاسخی در این خصوص نداشته است.
همچنین تاپ گفته که با همکاری شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی اقدام به نصب تجهیزات فروش بلیت در بیش از ۲۵۰ مرکز فرهنگی و گردشی تحت نظارت وزارت میراث کرده و فروش آنلاین بلیت این اماکن را انجام می‌دهد. در پایان این بیانیه تاپ خبر داده که این مجموعه در مراحل نهایی توسعه پلتفرم جامع عرضه خدمات گردشگری برای فعالان این صنعت است و در آینده نزدیک با ارائه سطح دسترسی مناسب به آژانس‌های معتبر، امکان عرضه خدمات مجاز را به مشتریان آنها در گستره کل کشور فراهم می‌آورد.