به گزارش ایسنا، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ در خردادماه خبر داد که به دنبال توافق‌های اولیه، صدور ویزای گردشگری ایران از نیمه دوم تیرماه ١۴٠٠ از سر گرفته می‌شود. صدور این ویزا همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ متوقف شده است. با این وجود، ستاد ملی کرونا فقط مجوز سفرهای درمانی، تجاری و تحصیلی به ایران را داده است. طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سه ماه نخست امسال، ۲۷ هزار تبعه خارجی به انگیزه درمان به ایران سفر کرده‌اند.

آمارهای گمرک نیز نشان می‌دهد سال گذشته، با وجود محدودیت‌های صدور ویزا، چهار میلیون و ۳۴۳هزار و ۱۶۳ مسافر به کشور وارد شدند که البته سه میلیون و ۳۰ هزار و ۴۶۴ نفر آن‌ها ایرانی و فقط ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر دیگر خارجی بوده‌اند. انگیزه سفر این اتباع خارجی نیز به تفکیک مشخص نشده است.

موافقت اولیه ستاد ملی کرونا برای ازسرگیری صدور ویزای گردشگری ایران، طبق اظهارات مقامات گردشگری از زمستان سال ۹۹ گرفته شده، اما هر بار به دلیل آن‌چه شروع پیک یا سویه جدید کرونا در کشور عنوان می‌شود، صدور مصوبه و اجرای آن به تعویق افتاده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به آخرین مذاکراتی که با کمیته‌های این ستاد داشته امیدوار بود از تابستان ۱۴۰۰ مرزها به روی گردشگران خارجی باز شود و حتی در جلسه‌ای با مدیران استان‌ها خواسته بود برای معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری ایمن اقدام کنند و نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاسیسات گردشگری داشته باشند، اما از ستاد ملی کرونا هنوز مصوبه‌ای در ارتباط با صدور ویزای توریستی بیرون نیامده است. اگرچه مرزها باز بوده و پروازهای بین‌المللی به بیش از ۲۰ کشور برقرار است.

علیرضا سالاریان ـ رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان ـ در پیش‌سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران تایید کرد که ویزای گردشگری ایران درحال حاضر با توجه به بخشنامه‌های ستاد کرونا ملی محدود شده است.

او تاکید کرد که وزارت امور خارجه رأسا درباره صدور ویزا تصمیم نمی‌گیرد و اکنون هم به خاطر دستور ستاد ملی کرونا صدور ویزا محدود شده است و هرگاه درباره هر کشوری دستوری داده شود براساس آن عمل می‌شود.

سالاریان با اشاره به انواع ویزای ایران که شاملِ گردشگری، درمان، تجاری، کار، تحصیلی یا دانشجویی و وابستگان و خانواده می‌شود، افزود: درحال حاضر به دستور ستاد ملی کرونا برای اتباع خارجی فقط ویزای تجاری و درمان، پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود. تعداد ویزای دانشجویی هم خیلی کم است و موردی صادر می‌شود. در واقع فعلا برای صدور ویزا حکم کلی نمی‌توان داد، ویزای توریستی که عملا صادر نمی‌شود و سایر ویزاها نیز موردی و پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود.

فرشید کریمی، کارشناس و فعال گردشگری که مدیریت این وبینار را به عهده داشت، نیز با اشاره به سختگیری‌هایی که برای صدور ویزای درمان می‌شود، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در صدور ویزا اعمال شد، در ابتدا بسیاری از اتباع کشورهای همسایه با ویزای سلامت وارد ایران می‌شدند که سوءاستفاده‌هایی هم از آن شد و متعاقبا سختگیری‌هایی در تایید مدارک اعمال شد.

او در ادامه این سوال را پرسید که آیا قرار است فرآیند صدور ویزای درمان کوتاه‌تر شود؟ که سالاریان، نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان گفت: وزارت خارجه در این مورد رأسا تصمیم‌گیر نیست. در واقع، ما انتقال‌دهنده تصمیم‌های دستگاه‌های مربوطه هستیم. با توجه به وضعیت ویروس کرونا اگر کسی برای درمان به ایران مراجعه می‌کند حتما در ارتباط با او ملاحظات انتقال ویروس را درنظر دارند که چنین تصمیم می‌گیرند.