پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 14354
منتشر شده در چهارشنبه, 16 مهر 1399 09:26
تعداد دیدگاه: 0

بهای اجاره‌ ویلا در برخی شهرهای شمالی (توریستی) نسبت به پارسال بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته که با لحاظ نرخ متعارف رشد سالانه قیمت در این بازار و صرف‌نظر کردن مالکان از آن، ‌هم‌اکنون هزینه این شکل اقامت برای مسافران حداقل ۸۰ درصد کمتر از شرایط عادی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر سبک سفر در ایام کرونا باعث سقوط نرخ‌ها در بازار اجاره ویلاها شده است. هرچند مراکز رسمی اقامتی هنوز در برابر تنظیم هزینه‌ها برای مسافران مقاومت می‌کنند، اما در بوم‌گردی هم کارت هدیه در نظر گرفته شده است.

سفر کردن نه‌تنها تاثیرات مثبتی بر افراد از نظر روانی می‌گذارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز می‌تواند اثرات قابل‌توجهی نیز به همراه داشته باشد به‌طوری‌که با ورود گردشگر خارجی به کشور شاهد افزایش درآمد ارزی خواهیم بود و با سفر کردن توریست‌های داخلی نیز چرخه درآمدی فعالان صاحبان کسب‌وکارها را در بخش‌های مختلفی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با گردشگری در ارتباط هستند، به حرکت درمی‌آورد. به همین دلیل رونق گرفتن بازار گردشگری برای هر کشور از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. یکی از بخش‌های فعال مهم در حوزه گردشگری اقامتگاه‌ها هستند که جزء اصلی سفر هستند و هزینه قابل‌توجهی را به توریست‌ها اختصاص می‌دهند. ویلاها در رده اقامتگاه‌های پرطرفدار به‌خصوص در شهرهای شمالی به‌شمار می‌روند که گردشگران تمایل بیشتری به اقامت در آنها دارند. میزان تقاضای این نوع از اقامتگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که سرمایه‌گذاران متعددی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ به‌طوری‌که ساخت‌وساز ویلا در شهرهای شمالی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد تا جایی که دیگر ذائقه گردشگران با ویلاهای ساده همخوانی نداشت و ویلاهایی که ساخته می‌شد دارای امکانات ویژه‌ای همچون استخر، باغ، سالن ورزش و... بودند که همین امکانات موجب افزایش قیمت آنها نیز می‌شود به‌طوری‌که در اجاره ویلاهای لوکس با امکانات کامل قیمت آنها از شبی حداقل یک میلیون تومان برای یک خانواده سه نفر مشخص شده بود. اما گویا شیوع ویروس کرونا اگر قیمت اغلب کالاها و خدمات را افزایش داده تاثیر معکوس بر نرخ اجاره‌بهای ویلاها برای گردشگرانی که قصد اقامت در آنها را دارند، گذاشته است. 

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد برخی از ویلاهایی که درحال‌حاضر در سایت‌ها و فضای مجازی برای اقامت به توریست‌ها عرضه می‌شود، اجازه یک شب اقامت آنها نسبت به سال گذشته نه‌تنها افزایش قیمت نداشته، بلکه قیمتی ارزان‌تر نیز برای آن در نظر گرفته‌اند. با توجه به تعطیلات مناسبتی که در پیش داریم احتمالا صاحبان این ویلاها قصد تحریک گردشگر و جذب بیشتر توریست به‌شهرها و اقامتگاه‌های خود را دارند؛ زیرا به علت شیوع ویروس کرونا حجم سفرها کاهش چشمگیری داشته که علاوه بر شیوع ویروس کووید-۱۹ خانوار‌ها به علت شرایط اقتصادی که درحال‌حاضر در جامعه حاکم است با مشکلات معیشتی مهمی مواجه هستند؛ به‌طوری‌که ناچار به حذف برخی از هزینه‌های غیرضروری خود شده‌اند که یکی از آنها سفر است. سقوط اجاره ویلا در شرایطی رخ داده است که گردشگران برای اقامت در سفرهای خود به علت حجم بالای مسافران هتل‌ را انتخاب نمی‌کنند؛ زیرا احتمال ابتلا به کرونا در مراکزی که افراد زیادی در آن حضور دارند، بالاتر است. با شیوع ویروس کرونا سبک سفر در جهان و ایران تغییر کرد؛ به‌طوری‌که مردم سفرهای کوتاه‌مدت یک‌روزه یا سفر بدون اقامت در اقامتگاه‌ها را در برنامه‌ خود قرار دادند. به همین دلیل انتخاب اماکن دیدنی و مکان‌های بکر در اطراف استان محل اقامت به‌عنوان مقصد سفر چند ساعته یکی از اولین انتخاب‌های هر خانواری محسوب می‌شد. طبیعت‌گردی یا بوم‌گردی(گردش و تفریح در مناطق بومی و روستایی) در دوران کرونا بیش از سایر سبک‌های مسافرت استفاده شد. از همین رو صاحبان ویلاها برای کسب حداقل درآمد ویلاهای خود را با قیمتی کمتر از سال گذشته در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به‌طور مثال یکی از ویلاهای جنگلی که امکاناتی همچون سونا، جکوزی و... را دارد با تخفیفی قابل‌توجه شبی ۴۰۰ هزار تومان در فضای مجازی عرضه کرده‌اند. در صورتی که همین ویلا سال گذشته با قیمت شبی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به توریست‌ها اجاره داده می‌شد، در واقع صاحب این ویلا با تخفیف ۷۵ درصدی نسبت به نرخ سال گذشته و تخفیف حدودا ۹۵ درصدی نسبت به قیمت واقعی امسال، ویلای خود را اجاره می‌دهد که همین امر از زیان غیرقابل جبران فعالان به‌خش خصوصی در حوزه اقامتگاه‌های ویلایی خبر می‌دهد. بنابراین متولیان گردشگری در کشور باید هرچه زودتر در راستای برطرف کردن مشکلات این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.

سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۱ را به علت شیوع ویروس کرونا سال «گردشگری و توسعه روستایی» نامیده ‌است، در واقع علت اصلی این نا‍‌م‌گذاری بهبود مسیر گردشگری جهان است؛ زیرا مسافرت‌ها در دوران کرونا شکل جدیدی را به خود اختصاص داده و توریست‌ها سفر به طبیعت و بوم‌گردی را جایگزین سفرهای خود کرده‌اند. این شعار و اجرایی کردن آن موجب جلوگیری از تخلیه روستاها و کاهش خسارت‌ها به جوامع روستایی خواهد شد و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای این نوع از سفر افزایش گردشگری داخلی را به همراه خواهد داشت. این کاهش قیمت‌ در اقامتگاه‌های گردشگری صرفا به ویلاها اختصاص نیافته است، بلکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز پا به این عرصه گذاشته و با ارائه کارت‌های تخفیف ۵۰ درصدی گردشگران را تشویق به حضور در مناطق روستایی و اقامت در این نوع از اقامتگاه‌ها می‌کنند تا بتوانند بیشترین جذب مسافر را در حوزه گردشگری روستایی داشته باشند. 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید