پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 14091
منتشر شده در یکشنبه, 30 شهریور 1399 10:36
تعداد دیدگاه: 0

 برآوردها حاکی از آن است که ویروس کرونا حدودا تا یک‌سال دیگر در جهان وجود دارد. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد تعداد روزانه مبتلایان به این ویروس کاملا متغیر است. مشاغلی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با گردشگری در ارتباط بوده‌اند به علت توقف سفرها درآمد آنها به صفر رسیده به‌طوری که زیان وارد شده به برخی از آنها موجب تعطیلی کسب‌وکار آنها شد. اغلب کشورهای جهان به صنعت گردشگری توجه ویژه‌ای دارند زیرا این حوزه تاثیرات مثبت قابل‌توجهی در بخش‌های اقتصادی مختلف در هر کشور می‌گذارد. رونق سفر در هر کشور بر چهار بخش تاثیرگذار است که این چهار بخش شامل تاثیرات مثبت اقتصادی در جوامع کوچک، ایجاد کسب‌وکارهای کوچک در شهرها و روستاها، حفظ و نگهداری ذخایر طبیعی و افزایش درآمد غیرنفتی است.

در واقع با رونق گرفتن بازار گردشگری می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی جوامع کوچک‌تر نیز باشیم. همچنین علاوه بر آن افرادی که به شهرهای بزرگ سفر می‌کنند کسب‌وکارهای موجود در این شهرها را الگو قرار داده و به ایجاد کسب‌وکارهای کوچک در شهرها و روستاهای کوچک‌تر می‌پردازند که بو‌م‌گردی‌ها یکی از همین کسب‌وکارها محسوب ‌می‌شوند که با شکل‌گیری آنها خانه‌های متروک بی‌شماری در کشور بازسازی شده و درآمدزا بوده‌اند. با رونق سفر و گردشگری مشاغل همسو با طبیعت در جوامع کوچک با ساکنان محلی شکل می‌گیرد که همین امر می‌تواند در حفظ و نگهداری طبیعت و ذخایر طبیعی تاثیر قابل‌توجهی بگذارد. با توجه به این امر و اهمیت بازار گردشگری نمی‌توان تا اتمام شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن آن در جهان منتظر ماند تا بازار توریسم را فعال کرد. بنابراین متولیان دولتی این بازار باید از راهکارهایی برای خارج کردن آن از رکود استفاده کنند. از همین‌رو حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد:‌ درحال‌حاضر که در پیک دوم موج اول شیوع ویروس کرونا قرار داریم باید برای رونق بخشیدن به بازار گردشگری به روند حرکتی سایر کشورها در این حوزه توجه کنیم تا با استفاده از تجربیات آنها راهکار مناسبی را در پیش‌ گیریم. به‌طور مثال ارمنستان در دوران قبل از کرونا ۷۷۰ هزار گردشگر داشت که با سیاستی که در شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته اجازه توقف سفر را در کشور خود نداده است. به‌طوری که میزان گردشگران ارمنستان در دوران شیوع ویروس کرونا ۳ هزار و ۳۰۰ نفر بوده است که با توجه به بسته بودن سفرهای خارجی این میزان سفر مربوط به توریست‌های داخلی است. با چنین راهکارهایی هم چرخه اقتصادی کشور روند حرکتی خود را خواهد داشت و هم اقتصاد گردشگری دچار رکود نخواهد شد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» درحالی‌که شیوع ویروس کووید-۱۹ هنوز به اتمام نرسیده در چند تعطیلی مناسبتی اخیری که در کشور وجود داشت باوجود اینکه استاندار مازندران اعلام کرد «وضعیت شیوع ویروس کرونا در این استان قرمز است و مردم از سفر به این استان خودداری کنند» در این تعطیلات مناسبتی با حجم قابل‌توجهی از مسافر روبه‌رو بوده‌ایم. این حجم از سفر نشان می‌دهد که مردم با وجود هشدارها همچنان به سفر می‌روند و نمی‌توان مسافرت رفتن را حذف کرد. بنابراین باید راهکاری برای سفر مطمئن و سلامت با وجود ویروس کرونا در نظر گرفت. در همین راستا رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران عنوان کرد: به‌جای تشویق مردم برای سفر نرفتن باید شرایطی را ایجاد کرد تا توریست‌ها برای سفر از خدمات‌دهندگان بخش‌خصوصی استفاده کنند. با چنین راهکاری در واقع دولت می‌تواند به فعالان بازار گردشگری کمک قابل‌توجهی کند. اما متاسفانه به علت اینکه در ستاد ملی مبارزه با کرونا حتی یکی از فعالان بخش‌خصوصی حضور ندارد راهکارهای منطقی برای رفع مشکلات موجود در بازار گردشگری نیز تاکنون از سوی این ستاد ارائه نشده است.

رحیم یعقوب‌زاده رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران نیز در این‌باره گفت: درحال‌حاضر که شیوع ویروس کرونا متوقف نشده است می‌توانیم با در نظر گرفتن سهمیه برای ارگان‌ها و نهادهای مختلف همچون دانشگاه‌ها، بازنشستگان و... خانوارها را برای سفر تشویق کنیم. درحال‌حاضر که همه مردم از نظر اقتصادی در شرایط سختی قرار گرفته‌اند هتل‌ها می‌توانند با اعمال تخفیف‌هایی مردم را تشویق به اسکان در این نوع از اقامتگاه‌ها کنند تا حداقل در چنین شرایطی صاحبان این اقامتگاه‌ها بتوانند با این میزان از درآمد هزینه‌های ثابت خود را پرداخت کنند.

یعقوب‌زاده عنوان کرد: درحال‌حاضر حتی ۱۰ درصد از ظرفیت هتل‌ها در زمان پیک هم توسط گردشگران اجاره نمی‌شود بنابراین با ایجاد بسته‌های تشویقی توسط بخش‌های مختلف فعال در حوزه گردشگری صاحبان این کسب‌وکارها می‌توانند از ورشکستگی خود جلوگیری کنند. یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به بازار گردشگری بسته‌های سفر ارزان‌قیمت است که با ارائه آنها می‌توان با حداکثر ظرفیت و با حداقل قیمت (در بخش‌های مختلف گردشگری) بازار توریسم کشور را جانی دوباره بخشید.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید