قوانین دست‌وپاگیر

استارت‌آپ اول "تپ‌پرشیا" است که سال 95 با هزینه شخصی چند جوان خوشفکر در اصفهان بنیانگذاری شد تا گردشگران خارجی که می‌خواهند به ایران سفر کنند به راحتی با چند کلیک ساده از صفر تا صد برنامه سفر خود را به دلخواه برنامه ریزی و مدیریت نمایند. "هادی ناجی اصفهانی" بنیانگذار این استارت‌آپ می‌گوید: ابتدا قرار بود یک پلت‌فرم گردشگری راه‌اندازی کنیم تا به شکل آنلاین و 24 ساعته به افرادی که می‌خواهند به ایران سفر کنند مشاوره دهیم و سپس اگر تمایل داشتند می‌توانند تمام یا بخشی از خدمات سفر خود از رزرو هتل و استفاده از انواع اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی گرفته تا بلط هواپیما، قطار، اتوبوس و بیمه و کارت شتاب و سایر موارد را از ما به دلخواه دریافت کنند. خوشبختانه فعالیت ما با استقبال زیادی روبرو بود و ظرف شش‌ماه به درآمدزایی رسید. باید توجه کرد دوره اداره آژانس‌های مسافرتی به شیوه سنتی و متداول تمام شده است و اکنون در تمام دنیا ارائه خدمات سفر به سمت آنلاین پیش‌می‌رود.

ناجی اصفهانی با اشاره‌اش به علاقه‌اش برای کار و زندگی در شهر اصفهان در رابطه با مشکلاتی که پیش‌روی فعالیت‌ استارت‌آپ‌ها قرار دارد و انتظارشان از مسئولین شهری می‌گوید: با وجود اینکه اصفهان مهم‌ترین شهر گردشگرپذیر ایران است اما متاسفانه ارگان‌های بانی این امر که وزارت میراث‌فرهنگی در راس آنها قرار دارند به بدترین شکل ممکن قوانین را تعریف و اجرا کرده‌اند و به جای حمایت از کسب‌وکارهای نو مخالفت با فعالیت آنها بوده اند. این درحالی است که در سایر شهرها فضای بازتری برای رشد فعالیت‌های گردشگری وجود دارد. ازاین‌رو خود ما نزدیک به دوسال برای گرفتن مجوزها وقت گذاشتیم که آن زمان را می‌توانستیم صرف توسعه کسب‌وکار خود بکنیم.

او ادامه می‌دهد: اکنون نیز بهتر بود شهرداری اصفهان ابتدا پای صحبت و دردودل هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فعال در اصفهان می‌نشست و پس از اینکه به خوبی در جریان فعالیت آنها قرار می‌گرفت، با توجه به خلاء‌هایی که وجود داشت فراخوانی برای تشکیل استارت‌آپ‌های تازه منتشر می‌کردند تا خروجی بهتری داشته باشد. متاسفانه در سال‌های گذشته به علت عدم آشنایی فعالیت استارت‌آپ‌ها از یکدیگر شاهد ارائه طرح‌های تکراری هستیم که فایده چندانی هم ندارد. ازسوی‌دیگر اگر بخواهیم برای توسعه گردشگری در اصفهان گامی برداریم پنج ارگان میراث‌فرهنگی، شهرداری، شورای شهر، استانداری و اتاق‌بازرگانی باید بایکدیگر هماهنگ عمل کنند نه اینکه در تقابل با یکدیگر باشند. ضمن اینکه هیچ‌یک از این ارگان‌ها بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی نمی‌توانند به خوبی از پس این ماجرا بر‌آیند؛ زیرا در نهایت همه چیز به وزارت میراث‌فرهنگی بازمی گردد.

شهرداری فضای بیشتری در اختیار ما بگذارد

استارت‌آپ دیگر "دوپود" است که از 7سال پیش تاکنون در زمینه تولید انواع محصولات پارچه‌ قلمکار از پرده، روتختی، رومیزی گرفته تا انواع مانتو و پیراهن با ترکیب‌بندی تازه با حفظ اصالت در نقوش و شیوه تولید فعالیت می‌کند و محصولات خود را به شکل آنلاین و حضوری به‌فروش می‌رساند.

"محمدهاشمی" هم‌بنیانگذاران این استارت‌آپ می‌گوید: ما یک تیم با تخصص‌ها هنری گوناگون هستیم. درحال حاضر نیز سه کلکسیون صفوی، قاجار و هخامنشی را تولید می کنیم که نقوش هرکدام از دیگری جداست و روایت و داستان خودش را دارد. داستان‌هایی که ابتدا سال‌ها توسط پژوهشگران و طراحان تیم ما مورد بررسی قرار گرفته است و سپس توسط هنرمندان قلمکار روی پارچه‌ها به همان شیوه 400 ساله این هنر پیاده شده است و سپس توسط خیاط‌ها به محصولات گوناگون مانند پارچه، رومبلی، کوسن و انواع لباس تبدیل می شود. همچنین چندین معمار نیز در تیم ما فعالیت می‌کنند که به مشتری‌ها در چیده‌مان خانه‌شان توسط محصولات قلمکار مشاوره می‌دهند.

هاشمی ادامه می‌دهد: خوشبختانه استقبال خوبی از محصولات ما صورت گرفته و تاکنون طراحی داخلی اتاق‌های دو هتل توسط تیم و محصولات ما انجام شده است و در زمینه صادرات نیز فعالیت خوبی داشته ایم. با این وجود در دوسال گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها و نوسان قیمت ارز در این زمینه به مشکل برخورد کرده‌ایم. نقل و انتقال پول برای ما دشوار شده و صادرات ما از حالت معمول به چمدانی تبدیل شده است. ازاین‌رو مدیران شهری اگر می‌خواهند کمکی به استارت‌آپ‌هایی مانند ما بکنند شاید بد نباشد تلاش کنند تا موانع اینچنینی را از سر راه ما برداشته شود در معرفی ما کمک کنند.

ظرفیتی که استارتآپ‌ها

شکوفا می کنند

پس از شنیدن صحبت‌ها و دردل‌های هم‌بنیان‌گذاران این دو استارت‌آپ سراغ دکتر کوروش خسروی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان رفتیم تا نظر او را در این زمینه جویا شویم. خسروی، مهم‌ترین هنر استارت‌آپ‌ها را استفاده و تبدیل ظرفیت‌های خالی به فرصت توصیف کرد و گفت: در اصفهان ظرفیت‌های خالی زیادی وجود دارد که می‌شود از آن بهره‌برداری کرد. طبق برآورد ما حدود 60 هزار واحد مسکونی خالی در اصفهان وجود دارد که می‌تواند در اختیار گردشگران قرار گیرد؛ در حالی که اگر تنها 10% آن که معادل 6 هزار واحد است در اختیار گردشگران قرار گیرد و وارد چرخه بهره برداری شود حدود 25 هزار تخت مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد که کمک بزرگی به توسعه گردشگری در اصفهان است. به بیان بهتر این سایت ظرفیت‌های خالی را تبدیل به فرصتی برای گردشگری می‌کند. از این رو شهرداری اصفهان با مشارکت بخش خصوصی و با الگوبرداری از سایت AirBNB  که بدون داشتن یک اتاق 3 میلیون اتاق را در کل جهان به گردشگران اجاره می‌دهد، طرحی ارائه کرده است تا از این ظرفیت خالی در اصفهان بهره‎برداری شود.

خسروی با اشاره به خودکفا بودن کسب‌وکارهای نوپا در پیش‌برد اهداف خود در رابطه با حمایت شهرداری از آنها گفت: خوشبختانه مدیران اینگونه کسب‌وکارها بسیار خودکفا هستد و همین موضوع کلید پایداری آنهاست، با این وجود شهرداری اصفهان در معرفی هرچه بیشتر آنها به مخاطبانشان می‌تواند کمک کند تا در لحظه ورود گردشگران به اصفهان بتواند آنها را در جهت استفاده از اینگونه اپلیکیشن‌ها راهنمایی کند. اتفاقی که باعث سرعت بخشیدن به استارت‌اپ‌ها می‌شود.

گردشگری

کلید توسعه شهر

دکتر علیرضا رفیعی مدیر مرکز خلاقیت‌ها و نوآوری شهرداری اصفهان نیز در این مورد می گوید: متخصصان و مدیران ارشد شهرداری اصفهان با مطالعه فراوان، پیدا کردن و تمرکز بر نقاط کلیدی و حساسی که موجب توسعه این شهر می‌شود سعی کرده‌اند سند اصفهان 1405 را تدوین و مرحله به مرحله آن را اجرا کنند. یکی از این موارد صنعت گردشگری است که خوشبختانه شهر اصفهان از جهات گوناگون ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. امیدواریم این برنامه موجب تقویت زیرساخت‌ها و در نتیجه توسعه این صنعت در اصفهان شود. از این رو معاونت گردشگری شهرداری اصفهان نقاطی را که برای توسعه گردشگری باید تقویت شود را شناسایی کرده و با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی از شرکت‌ها دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها سعی کرده وارد فضای تعاملی برای اجرای سیاست‌های توسعه گردشگری در این شهر شود.

او ادامه داد: خوشبختانه اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در سال 99 مانند سال‌های گذشته با راه‌اندازی استندآپ‌ها و شنبه‌های خلاق سعی کرد با وجود تمام چالش‌ها ارتباط خود با اینگونه کسب‌وکارها حفظ کند و ضمن دریافت راهکارهایی از آنها حمایت نیز بکند. در حوزه گردشگری نیز اداره برنامه و بودجه و مرکز خلاقیت‌ها و نوآوری شهری اصفهان سعی دارند با همان سازوکار شنبه‌های خلاق ابتدا شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای تازه فعال در حوزه گردشگری شناسایی و سپس با آنها وارد تعامل شود.