نیلوفر علیپور ـ دبیر اجرایی ویکی فرش ـ از رونمایی ویکی فرش خبر داد و گفت: ویکی فرش یک نهاد پژوهشی ـ هنری غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که می کوشد بستری برای همکاری همه پژوهشگران، استادان، دانشجویان و کارشناسان ایرانی و بین المللی حوزه فرش فراهم آورد. بستر فنی این همکاری مشترک با استفاده از پلتفرم مدیاویکی ایجاد شده است و کاربران به آسانی می توانند با حساب کاربری خود در تولید یا ویرایش مقالات این دانشنامه آزاد مشارکت کنند.

علیپور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ مدخل به زبان فارسی و ۲۵۰ مدخل به زبان انگلیسی در ویکی فرش ایجاد شده است، گفت: برخی مقالات این دانشنامه داری امضای یک یا چند مؤلف است و برخی دیگر حاصل همکاری گروهی نویسندگان و بدون امضا است. از ویژگی های دانشنامه ویکی فرش رده بندی های منظم موضوعی مقالات است. مقالات این دانشنامه گستره ای بزرگ از موضوعات را دربرمی گیرد؛ از اصطلاح شناسی عمومی گرفته تا شناخت ابزار و فنون بافندگی؛ از تاریخ فرش گرفته تا جغرافیا و مناطق تولید آن؛ از مواد اولیه گرفته تا طرح ها و نقش ها و از صنعت، تجارت، پژوهش و آموزش فرش تا معرفی هنرمندان و مروجان اثرگذار این هنر تاریخی (دسته بندی موضوعات اصلی ویکی فرش را در اینجا ببینید).
اغلب مقالات این دانشنامه دارای یک جعبه اطلاعات (اینفوباکس) است که دانستنی های کلی درباره آن مدخل را به خوبی فشرده کرده است. صفحه نخست ویکی فرش با موضوعات گوناگونی همچون نگاره روز، مقاله هفته، کتاب هفته و اخبار فرش به روزرسانی می شود.