پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 11490
منتشر شده در سه شنبه, 29 بهمن 1398 00:15
تعداد دیدگاه: 0
گیرنده نهایی بنزین سفر؛ مسافران یا بازار گردشگری؟

وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از دولت خواستار تخصیص سهمیه ۱۲۰ لیتری بنزین سفر برای تعطیلات عید ۹۹ شد. این بار بخش خصوصی فعال در بازار گردشگری نیز با هدف جلوگیری از رکود سفرهای نوروزی خواستار اختصاص حداقل دو باک بنزین ۱۵۰۰ تومانی شد. در واقع این سهمیه بنزین سفر موجب رونق بازار گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن می‌شود.درخواست سهمیه بنزین سفر برای تعطیلات عید ۹۹ دومین بار است که صورت می‌گیرد. اولین بار مربوط به هفته گذشته و درخواست وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوده است و این بار نیز فعالان بخش خصوصی این حوزه این درخواست را از دولت کرده‌اند.  

 
مطالبه دوم بنزین نوروزی

در همین راستا حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به «دنیای‌اقتصاد»عنوان کرد: سهمیه بنزین سفر باید به مردم پرداخت شود نه تنها صرفا برای ایام نوروز بلکه سایر فصول سال نیز باید چنین باشد. زیرا گردشگری صرفا مختص ۱۵ روز نوروز نیست. در حال حاضر وضعیت معیشتی مردم با مشکل مواجه است. اما با این بنزین سفر می‌توانیم میزان سفرهای داخلی را دستخوش رونق کنیم زیرا با توجه به کاهشی که در تعداد سفرهای خارجی خانوارها با آن مواجه هستیم احتمالا سفرهای خارجی به سفرهای داخلی سرریز می‌شود. اما در همین ایام نیز باید متولیان ظرفیت‌های لازم را برای اقامت گردشگران تامین کنند و همچنین با مرتب نگه داشتن اماکن تاریخی می‌توانند جذابیتی را برای مردم ایجاد کنند تا توریست‌های داخلی برای سفر مجدد به آن شهر ترغیب شوند. رحیم یعقوب‌زاده کارشناس اقتصاد گردشگری نیز در این باره گفت: تعیین سهمیه بنزین سفر برای ایام عید می‌تواند موجب افزایش سفرهای داخلی در کشور شود اما اگر دولت قصد چنین سهمیه‌بندی را برای سفرهای عید دارد باید زودتر اعلام کند تا مردم بتوانند برای رفتن به سفر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. حجم سفرهای داخلی در ایام عید هر سال نسبت به سال گذشته روندی افزایشی داشته است و اگر با توجه به افزایش قیمت بنزین، سهمیه نوروزی داده شود نه تنها نسبت به سال گذشته کاهش نخواهد داشت بلکه احتمالا افزایشی نیز خواهد بود؛ زیرا مردم عادت به سفر کردن دارند و این سهمیه بنزین نیز بیشتر جنبه روانی دارد. همچنین محسن حاج‌سعید رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تجربه نشان داده که مردم معمولا سفر عید خود را حذف نمی‌کنند و اگر قیمت بنزین برای آنها مقرون به صرفه نباشد با سایر وسایل نقلیه به سفر می‌روند. در این میان قشر ضعیف جامعه شاید سفر نکنند که معمولا سفر برایشان اولویت نیست. قشر متوسط جامعه نیز به هر نحو که شده حتی با دریافت وام، سفر خود را انجام می‌دهند. همچنین جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این خصوص عنوان کرد: سهمیه بنزین سفر به‌شدت بر افزایش سفرها در تعطیلات عید نوروز تاثیرگذار است زیرا بنزین ۳ هزارتومانی هزینه‌های سفر را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد که احتمالا با این سهمیه بنزین سفر شاهد افزایش حدودا ۲۰ درصدی سفرهای نوروزی خواهیم بود. در حال حاضر به علت بیماری کرونا و افزایش قیمت دلار اغلب گردشگرانی که به خارج از کشور سفر می‌کردند سفر داخلی را جایگزین آن می‌کنند.

حسن سیادتان عضو جامعه هتلداران گفت: ما از دولت سهمیه بنزین سفر را مطالبه کردیم زیرا اگر میزان سفرهای تعطیلات عید کاهش پیدا کند اکثر صنوفی که با گردشگری در ارتباط هستند به مشکل می‌خورند و ورشکست می‌شوند. در واقع سهمیه بنزین بهترین بستر حمایتی از رونق گردشگری است. ابراهیم پورفرج رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران عنوان کرد: ایجاد تسهیلات مثبت در بخش‌های مختلف همچون بنزین پذیرایی و... می‌تواند تاثیرات مثبتی در حوزه گردشگری داخلی ایجاد کند. با استفاده از این روش نیز مردم می‌توانند بر هزینه‌های سفر خود تسلط داشته باشند. زیرا هرچه امکانات بیشتر باشد این فرآیند نیز بیشتر رخ می‌دهد و هر گونه تسهیلات برای سفر موجب افزایش سفر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید