ماجرای پرواز چینی‌ها در ایران همچنان خبرساز است. علی ربیعی، سخنگوی دولت معتقد است که ادامه پروازهای ماهان به چین درگیر حواشی، اظهارنظرهای غیرتخصصی و هیجانی شده است. او دیروز به خبرنگاران گفت که این تصمیم را جمعه شب اتخاذ کردیم و در همان زمان تصمیم گیری کارگروه، پروازهایی از قبل برنامه‌ریزی و بلیت‌ها فروخته شده بود. حتی برخی از این پروازها در آسمان قرار داشتند و غالب مسافران آن ایرانیانی بودند که باید به کشور بازمی‌گشتند. ربیعی همچنین توضیح داده که این پروازها با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه‌ای انجام شده است.  به جز ربیعی وزارت بهداشت هم خبر داده  که یک پرواز برای برگرداندن ٨٠ دانشجوی ایرانی در ووهان در نظر گرفته شده و قرار است این دانشجویان به مدت دو هفته در هتلی قرنطینه شوند. حالا ماهان پروازهای مستقیم خود را به چین قطع کرده است و دیگر بلیتی برای این پروازها نمی‌فروشد، اما بازار پروازهای غیرمستقیم به چین در منطقه خاورمیانه داغ شده است. ماهان مسافران را به قطر و ترکیه و از آنجا به چین می‌برد و ایرلاین‌های عربی هم مسافران چین را ابتدا به کشور خودشان و سپس به کشور سوم مانند ایران یا ترکیه می‌برند. با این اتفاق پرسش این است که چه نیازی بود سفر مستقیم ماهان به چین قطع شود و درآمد بلیت‌هایی که در ایران فروخته می‌شود به جیب ایرلاین‌های عربی برود؟

هواپیمایی ماهان تا سه روز بعد از دستور توقف پروازهای ایران به چین همچنان مسافران خود را بین دو کشور جابه‌جا کرد و این موضوع حواشی زیادی ایجاد کرد. ماهان در واکنش به این حاشیه‌سازی‌ها اعلام کرد که پروازها را صرفا برای برگرداندن ایرانی‌ها از چین انجام داده است، اما غائله به همین جا ختم نشد و این بار کن نیوز فیلمی را از فرودگاه استانبول منتشر کرد که در آن گزارش می‌شد که هیچ ایرلاین عربی و ترک حاضر به جابه‌جایی چینی‌ها نیست و فقط ماهان است که مسافران چینی را آن سوی مرزها جابه‌جا می‌کند. آنها گفته بودند که ماهان چینی‌ها را به فرودگاه قطر و ترکیه می‌آورد و از آنجا به چین منتقل می‌کند. بسیاری از کاربران ایرانی در واکنش به این فیلم انتقاد کرده بودند.
واکنش‌ها به ماهان وقتی تشدید شد که چانگ هوآ، سفیر چین یکشنبه شب در توییتی فارسی نوشت که با حمید عرب‌نژاد، مدیرعامل ماهان دیدار داشته و عرب‌نژاد اعلام کرده است که ماهان مایل به ادامه همکاری با چین است. با این وجود حسین عبداللهی، سخنگوی ماهان به «شهروند» توضیح داد که ماهان بر اساس دستور سازمان هواپیمایی کشوری ایرانی‌ها را بین چین و ایران جابه‌جا کرده است و تا اطلاع ثانوی دیگر پرواز مستقیم بین ایران و چین وجود ندارد.
او درباره جابه‌جایی چینی‌ها در کشورهای همسایه توضیحی ندارد و می‌گوید درباره پروازهای مستقیم ایران و چین توضیح داده است و دیگر پرواز مستقیمی فعلا بین دو کشور وجود ندارد.
این اما پایان داستان نیست. کافی است که در فروشگاه‌های آنلاین بلیت اندکی جست‌وجو کنید تا متوجه شوید که به راحتی می‌توان از فرودگاه امام (ره) به چین پرواز کرد یا از چین به فرودگاه امام(ره) برگشت. این پروازها این بار نه توسط ماهان که توسط ایرلاین‌های خارجی کشورهای همسایه انجام می‌شود که بیشترشان ایرلاین‌های عربی هستند. حالا ایرلاین‌های عربی هم با همان دست فرمان ماهان در آن سوی مرزها، مسافران چین را جابه‌جا می‌کنند. به عنوان مثال برای پرواز روز ١٨ بهمن از فرودگاه پکن به تهران می‌توانید بلیت هواپیمایی امارات را به قیمت ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان بخرید و با یک توقف ٣ ساعت و ٢٠ دقیقه در شهر دوبی به تهران پرواز کنید. البته تعداد این پروازها از جای جای چین به تهران و برعکس فراوان است.
علی حیدری کاشانی، سخنگوی فرودگاه امام در واکنش به این موضوع به «شهروند» توضیح می‌دهد که دستور وزارت راه و شهرسازی به سازمان هواپیمایی کشوری این بوده است که پرواز مستقیم بین ایران و چین متوقف شود و هیچ دستوری مبنی بر اینکه پروازهای غیرمستقیم متوقف شود، نداریم. او تاکید می‌کند که برای توقف پروازهای غیرمستقیم بین ایران و چین لازم است که دستور جلوگیری از ورود اتباع چینی به ایران صادر شود که این دستور در حیطه تصمیم‌گیری سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه‌ها و حتی وزارت راه و شهرسازی نیست و شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم بگیرد که مانع از ورود اتباع کشوری به ایران شود و یا خیر؟ که البته با توجه به سطح مراوادات تجاری بین ایران و چین بعید است که چنین دستوری را صادر کند.  با این شرایط و شیوه دور زدن ایرلاین‌ها برای پرواز غیرمستقیم چینی‌ها به منطقه به نظر می‌رسد که دستور توقف پروازهای مستقیم هم عملا یک تصمیم‌گیری بی‌اثر یا حداقل کم‌اثر بوده است و با این اتفاقات دلیلی نداشت که پروازهای مستقیم ایران و چین هم قطع شود.