در حال حاضر ایران نتوانسته از این نوع گردشگری بهره بگیرد؛ علت آن این است که متولی گردشگری عمده تمرکزش را روی جاذبه های ملموس و عینی بازار گردشگری چون آثار تاریخی و بناهای تاریخی گذاشته است. این در حالی است که رویدادهای مختلف در ایران جاذبه های ناملموس برای گردشگران خارجی محسوب می شود.

هر کدام از رویدادهای گردشگری دارای پیشینه ای تاریخی و داستان های باستانی هستند و ایران نیز با توجه به قدمت تاریخی که دارد بیشترین رویداد را در قالب جشنواره های متعدد برگزار می کند که تاکنون برای احیای فرهنگ و حفظ داستان های کهن مورد استفاده قرار گرفته یا اینکه برای برگزارکنندگان آن که اغلب روستاییان هستند جنبه سرگرمی دارد. اما امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته در حوزه گردشگری از این امر برای جذب گردشگران و ایجاد اقتصاد پایدار استفاده می کنند.

ایران نیز با توجه به تنوعی که در رویدادهای مناسب گردشگری دارد می تواند با استفاده از آنها بیشترین گردشگر را جذب کند.به گزارش «دنیای اقتصاد» اگر یک رویداد گردشگری به صورت موفق برگزار شود می تواند نتایجی همچون توسعه مقاصد روستایی، ایجاد اشتغال و ایجاد تنوع در حوزه های گردشگری را به همراه داشته باشد. همچنین برگزاری آنها با کیفیت بالا و جلب رضایت گردشگران می تواند باعث افزایش طول مدت اقامت گردشگران و در نتیجه موجب هزینه بیشتر گردشگران در آن شهر یا روستا که در واقع افزایش درآمد برای روستاییان را به همراه دارد شود.

در حال حاضر اغلب کشورهای جهان به رویداد گردشگری به عنوان بخش ویژه در توسعه اقتصادی نگاه می کنند و در پی آن به دنبال ساماندهی و بازاریابی مقاصد دارای رویدادهای گردشگری هستند. همچنین اغلب روستاییان و شهرنشینان تمایل فراوانی به برگزاری رویدادهای منطقه خود دارند، زیرا این رویدادها با فرهنگ و آداب و رسوم آنها عجین شده است. از سوی دیگر به علت اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی نیاز به تحول زیرساختی ندارد و همچنین بودجه مورد نیاز آن نیز چندان بالا نیست می تواند یکی از بهترین گزینه های درآمدزا در حوزه گردشگری محسوب شود. علاوه بر آن برطرف کردن مشکل فصلی بودن سفرها نیز می تواند یکی از دستاوردهای گردشگری رویداد به شمار رود.

برای جذب گردشگران رویداد- توریست های خارجی و گردشگران داخلی- باید در گام اول عوامل انگیزشی را برای حضور گردشگران در رویداد ایجاد کرد و گام بعدی را به بازاریابی متناسب با بازار هدف اختصاص داد تا بخش رویداد در حوزه تجارت گردشگری نقش اساسی به خود گیرد. همچنین دوام و استمرار حضور گردشگران در رویدادها به میزان رضایت توریست ها از تجربه قبلی که در گردشگری رویداد کسب کرده اند بستگی دارد. علاوه بر آن نباید فراموش کرد که هر کدام از گردشگران رویداد که با حسی مملو از رضایت به شهر یا کشور خود بازگردند می توانند با تعریف از آن رویداد گردشگری توریست های بی شماری را برای سفر به آن شهر ترغیب کنند.

در نشست «گردشگری رویداد، همبستگی ملی از مسیر فرهنگ عمومی» که چند روز پیش در گالری نظرگاه برگزار شد مهدیه بُد، عضو هیات علمی پژوهشکده نظر گفت: در بحث گردشگری به جز جاذبه های کالبدی و مکانی، جاذبه های رویدادی نیز در یک منطقه رخ می دهد. این رویدادها می توانند ارزشی، ملی و مذهبی یا محلی باشند. اما در ایران به رغم رویدادهای مختلفی که وجود دارد، سرمایه گذاری روی آنها صورت نگرفته است. وی افزود: ضعف بدنه سازی در حوزه گردشگری ایران کاملا ملموس است و باید برای هر واقعه و رویدادی، پشتوانه فرهنگی داشته باشیم و دولت باید تعریف گردشگری رویداد و اهداف آن را مشخص کند.

محمدهادی همایون عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این نشست عنوان کرد: پدیده گردشگری رویداد در حال وقوع است و نمی توان برای آن الگو تعیین کرد، اما می توان الگوهای خبری و رسانه ای آن را کنترل کرد. همچنین مهم ترین مساله ای که در دولت به آن احتیاج داریم، همین فهم است که اساسا ما از گردشگری چه می خواهیم؟ پاسخ به این سوال ابتدای راه و مقدم بر برنامه ریزی و سیاست گذاری در این حوزه است. ما باید بدانیم که کشورمان چه ظرفیت هایی دارد و می خواهیم به چه چیز شناخته و شهره شود؟ مثلا کشور هند شبه جزیره ای بزرگ است و سواحل زیادی دارد. اما آنچه هند به عنوان شخصیت گردشگری برای خود تعریف کرده، استفاده از ظرفیت تنوع ادیان در این کشور است؛ بنابراین ما نیز باید بدانیم شناخت جهانی و نهایی از کشور ما بر چه ظرفیتی پایه گذاری می شود؟

سیدامیر منصوری استادیار گروه معماری منظر دانشگاه تهران گفت: گردشگری در اقتصاد کلان کشورها تاثیرگذار است و گردشگری رویداد از جنس سایر حوزه های گردشگری نیست. این نوع گردشگری می تواند بر همبستگی ملی ما تاثیر داشته باشد و باید به گونه ای تعریف شود که گردشگران رویداد، به جای اینکه تماشاگر رویداد باشند، بخشی از بازیگران آن شوند.سعید شفیا کارشناس گردشگری در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: گردشگری رویداد براساس سه مولفه اصلی قابل طبقه بندی است که شامل «داشتن یک داستان فرهنگی-بومی»، «تداوم در تکرار» و «دارای هویت مشخص» می شود. دولت می تواند با توجه به این سه مولفه رویدادهایی را که در کشور رخ می دهد طبقه بندی کرده و با تعیین «کشورهای هدف» برای هر رویداد تبلیغات لازم در این بخش را به منظور جذب گردشگران خارجی انجام دهد.

وی افزود: روز شهادت سردار سلیمانی با توجه به محبوبیتی که ایشان در بین مسلمانان کشورهای مختلف دارد یک رویداد بزرگ جهانی است و به طور قطع در سالگرد این جنایت تروریستی، خیلی از گردشگران مسلمان از نقاط مختلف جهان تمایل پیدا می کنند در آرامگاه شهید بزرگ سردار حاج قاسم سلیمانی حضور پیدا کنند. بنابراین متولی گردشگری می تواند از هم اکنون برای برنامه ریزی و سازماندهی سفر مسلمانان و دوستداران سردار شهید از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، ترکیه و... برای مراسم چهلم و همچنین مراسم سالگرد اقدامات لازم را انجام دهد. دولت می تواند با استفاده از جلوه های تاثیرگذار همچون ساخت فیلم های مستند در خصوص فعالیت های شهید سردار سلیمانی و... ارزش واقعی این رویداد را برای گردشگران افزایش دهد. همچنین دولت باید برای تبلیغات و اطلاع رسانی به کشورهای همراستا با رویداد در کانال ها و گروه هایی متشکل از آنها وارد شده و روند تبلیغاتی خود را در پیش گیرد.

ناصر رضایی رئیس پژوهشکده گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: گردشگری رویداد علاوه بر یادمان ها بخش احساسی نیز دارد که شدت این احساسات در ترغیب گردشگران به سفر به علت یک رویداد تاثیر قابل توجهی دارد که درخصوص شهادت سردار سلیمانی نیز این امر صدق می کند؛ بنابراین می توان با اجرای چنین رویدادی گردشگران خارجی را برای ورود به ایران دعوت کرد. وی تاکید کرد: در گام اول وزارتخانه باید مشخص کند بازار گردشگری رویدادهایی که در کشور برگزار می شود کجاست و مخاطبان آن چه کسانی هستند؟ پس از شناخت مختصر از مخاطبان؛ تبلیغات متناسب با آنها انجام شود و سپس به توسعه جامعه هدف بپردازد.

با اجرای این مراحل در حوزه گردشگری رویداد می توان به بازار مناسبی دست یافت. رئیس پژوهشکده گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: با توجه به فرهنگ غنی و قوی که در کشور حاکم است باید اجرای رویدادهای فرهنگی که در واقع میراث ناملموس ما محسوب می شوند و جذب گردشگران مختص آن برای دولت در اولویت قرار گیرد. برخی از این رویدادها شامل جشن گندم، جشن گلاب، عزاداری تاسوعا و عاشورا و... می شود.به گزارش «دنیای اقتصاد» گردشگری رویداد فرصت مناسبی برای جذب گردشگران خارجی است که با حضور در چنین مراسمی با فرهنگ اصیل و منحصر به فرد اقوام مختلف ایرانی آشنا شوند. گردشگران رویداد می دانند برای درک بهتر هر رویداد باید در محل رویداد حضور داشت و آن را از نزدیک تجربه کرد.