پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 28 فروردین 1403, 7 شوال 1445, Tuesday 16 April 2024
کد خبر: 10284
منتشر شده در دوشنبه, 11 آذر 1398 00:33
تعداد دیدگاه: 0
«معافیت ویزا» برای سفر به ایران جواب داد

اقدام چهار ماه پیش دولت برای تسهیل سفر چینی‌ها به ایران باعث رشد سریع ورود توریست چینی به بازار گردشگری کشورمان شد. تعداد گردشگران چینی وارد شده به کشور در سه ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش یافته است. اکنون فعالان بازار گردشگری ایران در ادامه این میوه چینی از بزرگ‌ترین مبدا بازار توریسم جهانی-چین-قصد دارند تدارکات جذب بیشتر گردشگر چینی را از طریق سفرکاری با هیات دولتی به چین، فراهم کنند.

 
میوه چینی از توریست‌های چینی

چین با توجه به جمعیت و تعداد قابل‌توجه گردشگر خروجی که دارد برای اغلب کشورهای فعال در حوزه گردشگری تبدیل به کشور هدف شده و تمامی کشورهای فعال در حوزه گردشگری با روش‌های مختلف سعی در جذب بیشتر گردشگران این کشور و تبدیل کشور خود به یک مقصد دائمی برای چینی‌ها را دارند. ایران نیز وارد این عرصه شده و طبق اطلاعاتی که از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتشر شده آنها قصد دارند تا ظرف چهار تا پنج سال آینده میزان جذب گردشگران چینی را به یک میلیون برسانند و ایران را به مقصدی ثابت برای گردشگران کشور چین تبدیل کنند. علاوه‌بر اینکه تمامی گردشگران خارجی برای کشور ارزآور هستند، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که موجب شده روی چین نسبت به سایر کشورها تمرکز بیشتری شود. در همین راستا برخی از فعالان حوزه گردشگری نظرات خود را ارائه کرده‌اند. رضا صدیقی، مشاور جامعه تورگردانان ایران عنوان کرد: با توجه به ثروتمند شدن کشورهای شرقی و پر خرج بودن گردشگران چینی در شرایط فعلی که تعداد گردشگران اروپایی روندی کاهشی دارد گردشگران چینی می‌توانند بهترین گزینه برای رونق گردشگری ایران محسوب شوند. علاوه‌بر آن تحولاتی که در نحوه همکاری اقتصادی و سیاسی ایران با این کشور ایجاد شده، ورود ما به بازارهای شانگهای نیز بر انگیزه افزایش و جذب گردشگر از این کشور به ایران تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شده جذب گردشگران چینی به ایران در اولویت برنامه‌های مسوولان قرار گیرد دارا بودن رابطه تاریخی ایران و چین است که حدود سه هزار سال قدمت دارد از همین رو گردشگران چینی نیز تمایل فراوانی برای حضور در ابنیه‌ها و مکان‌های تاریخی ایران و بازدید از آنها دارند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در پی نشست‌هایی که با دولت چین برگزار کرده‌ایم این دولت اعلام کرده ظرفیت ۱۷۸ میلیون نفری در چین برای ورود توریست به ایران وجود دارد و به علت اینکه چین جزو کشورهایی است که دولت در آنجا با مشوق‌ها و تسهیلات هدفمند، تشویق‌های مقصد گردشگری را برای توریست‌های کشورش تعیین می‌کند در نتیجه هماهنگی با دولت چین برای تبدیل کردن بازار گردشگری ایران به یکی از مقاصد اصلی گردشگران چین موثر است. همچنین گردشگران چینی بیشتر از گردشگران اروپایی برای سفرهای خود هزینه می‌کنند؛ که همین امر می‌تواند برای مقاصد گردشگری که توریست‌های چینی به آنجا سفر می‌کنند بسیار ارزآور و اقتصادی باشد.

علی صدرنیا، رئیس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در خصوص مزیت حضور گردشگران چینی در ایران عنوان کرد: اگر با ساماندهی و سیاست‌گذاری‌های صحیح وزارتخانه میراث فرهنگی، ورود گردشگران چینی به ایران از طریق تمام آژانس‌های فعال رونق بگیرد و همچنین تمامی این گردشگران به صورت مساوی بین تمام بخش‌های خصوصی فعال اعم از اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، حوزه‌های میراثی و... تقسیم و آنها از این طریق کسب درآمد خود را افزایش دهند این گردشگران می‌توانند از ورشکستگی برخی از فعالان این حوزه جلوگیری کنند. یکی از اقداماتی که در راستای به‌دست آوردن بازار گردشگری چین توسط ایران انجام شد لغو روادید بود که تاکنون حدود چهار ماه از آن می‌گذرد و گویا این راهکار موجب شده تا ایران به مقصدی مطلوب برای گردشگران چینی تبدیل شود. ولی تیموری معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: اجرایی شدن لغو روادید برای گردشگران چینی تاثیر مستقیمی بر میزان جذب گردشگران این کشور داشته؛ به‌طوری‌که در سه ماه گذشته تعداد گردشگران چینی حدود ۱۲ درصد افزایش یافته و این روند افزایشی ادامه نیز خواهد داشت. 

وی با اشاره به امضای سند گردشگری میان دو کشور گفت: همکاری‌های گردشگری ایران اکنون بر بازار چین متمرکز است و اقدامات خوبی هم در یک سال گذشته صورت گرفته است.  تیموری عنوان کرد: با اجرای برنامه‌های آموزشی و با در نظرگرفتن وضعیت گردشگری در چین برای آشنایی بیشتر این گردشگران تلاش شده تا کارهایی در سازمان‌ها و بخش‌های گردشگری انجام شود. در طول هفت ماه گذشته در سال جاری برنامه‌های آموزشی در مکان‌های مختلف ایران از جمله برای مراکز اقامتی و پذیرایی اجرا شده است. در همین راستا و در ملاقاتی که با رئیس آکادمی گردشگری جمهوری خلق چین انجام شده است، بر همکاری‌های آموزشی و پژوهشی موثرتر تاکید کرده‌ایم و در زمینه تقویت بنیه نیروی انسانی فعال در حوزه گردشگران چینی قول همکاری گرفته شده است. تیموری چین را یک بازار خوب و مستقل گردشگری دانست و تاکید کرد: روحیات و سلایق در این بازار با توانایی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران کاملا سازگار است. علاوه بر آن چین یک کشور گردشگرفرست است، به‌طوری‌که در هفت ماه ابتدای امسال ۲۸هزار گردشگر چینی به ایران سفر کردند؛ اما این برای ایران کافی نیست و لازم است که کارهای بیشتری صورت گیرد تا گردشگران بیشتری جذب بازار ایران شوند و با اقدامات جامع ایران به نظر می‌رسد در سال‌های پیش‌رو شمار گردشگران چینی به ایران روز‌به‌روز افزایش یابد.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز درباره بازار گردشگری چین گفت: بازار گردشگری چین با ۱۵۰میلیون و بازار ایران با ۸ میلیون گردشگر بازار بزرگی محسوب می‌شود. بنابراین این دو کشور می‌توانند بازار مشترک خوبی را تشکیل دهند. ایران و چین در موضوع بناهای تاریخی و موزه‌ها فرصت‌های خوبی در اختیار دارند تا این بازار را بتوانند گسترش دهند. علاوه بر آن بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران مقصد ارزانی برای سفر گردشگران خارجی به شمار می‌رود همین نیز  موجب شد که سال گذشته ایران به‌عنوان دومین کشور به لحاظ رشد گردشگر در جهان معرفی شود و گردشگری فرهنگی، تاریخی، اکوتوریسم، سلامت و درمانی می‌تواند بسیار برای گردشگران چینی مناسب باشد. وی افزود: ما در ایران برای احیای جاده ابریشم تلاش می‌کنیم و برنامه‌های خود را برای تحقق آن شروع کردیم. اقامتگاه‌های قدیمی بسیاری در مسیر این جاده قرار داشتند و تجار برای استراحت از آن استفاده می‌کردند. ما آنها را مرمت و برای اقامت گردشگران جدید به هتل تبدیل کردیم و به‌زودی پرونده این آثار را نیز برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌کنیم. علاوه بر آن کشور ایران و چین می‌توانند کاوش و مرمت‌های مشترکی را با هم انجام دهد و تجربیات خود را در این زمینه منتقل کنند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید