آقای دکتر برای شروع یک بیوگرافی از خودتان بگویید و همچنین کلینیک رویان سلامت را معرفی کنید.

فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۹۲ هستم. از سال ۹۳ به‌صورت حرفه‌ای در پوست و زیبایی مشغول به‌کار شدم. از سال ۹۴ هم مجموعه کلینیک‌های رویان سلامت را با دکتر سهرابی نیز تاسیس کردیم.

این مجموعه ابتدا در کاشت مو به‌صورت وسیع فعالیت خود را آغاز کرد. رویان سلامت اولین مجموعه‌ای بود که بیمه‌نامه کاشت مو که از طریق بیمه ایران صادر می‌شد را پایه‌گذاری کرد. درواقع طرح توجیهی اولیه این بیمه را این مرکز به بیمه ایران ارائه کرد. به‌دلیل آنکه مجموعه رویان رزومه خوبی داشت، این بیمه‌نامه را به‌‌صورت انحصاری به مجموعه رویان دادند. براساس این بیمه‌ کاشت مو به‌صورت بیمه‌ای به مشتری ارائه می‌شود و این اولین بار است که در دنیا این اتفاق می‌افتد.

بیمه برای کاشت مو به این صورت است که کاشت مو به‌صورت کمی انجام می‌شود یعنی تعداد موهای کاشته شده مشخص است. زمانیکه برای فردی تعداد مشخصی مو کاشته می‌شود، عکس‌هایی از این کاشت‌ها توسط دوربین‌های حرفه‌ای گرفته شده که به شورای بیمه فرستاده می‌‌شود. در آنجا به تعداد کاشته شده ضمانت‌نامه بیمه‌ای صادر می‌شود. اگر بعد از یک سال کمتر از ۸۰ درصد موهایی که کاشته شده است درآمد، کل هزنیه کاشت را بیمه ایران تقبل می‌کند که برای آن‌ها عودت کند. بسیاری از خدمات زیبایی مانند جراحی شکم، بینی و… به‌صورت کیفی هستند و بیمه برای آن‌ها ملاکی ندارد تا برایشان بیمه صادر کند.

خوشبختانه در چند سالی که در این حوزه کار کردیم حتی یک مورد هم نداشتیم که بیمه هزینه را عودت دهد. این موضوع خود اعتبار مجموعه را می‌رساند. البته در سال ۹۶ کلینیک‌های دیگری نیز مشابه این کار را انجام دادند اما موفق نبودند. برای همین موضوع طرح بیمه ایران انحصارا در دست مجموعه رویان است و تنها درکلینیک‌های رویان این بیمه برای کاشت مو استفاده می‌شود.

برای کاشت مو از شیوه و متد خاصی استفاده می‌کنید؟

در ابتدای کارمان خیر. از همان متد و شیوه‌ای که در همه جا استفاده می‌شد، ما هم استفاده می‌کردیم ولی کیفیت کارمان را بسیار بالاتر بردیم. کاشت مو یک کار با دقت است که باید زمان گذاشته شود و تیم ما در این حوزه بسیار حرفه‌ای بودند و از همان ابتدا با نظارت کاملی که پزشکان داشتند و بخش اصلی کار را هم پزشک‌ها انجام می‌دادند، نتایج کار بسیار خوب بوده است.

 

همانطور که گفتم از همان ابتدا بحث کیفیت کار بسیار برای ما اهمیت داشت. یعنی برای رقابت وارد کارهای تبلیغاتی کاذب نشدیم و

سرمایه‌گذاری اولیه را بر روی کیفیت کار گذاشتیم. یعنی همه هزینه را صرف کلینیک کردیم.

هزینه‌های کلینیک تخصصی پوست بسیار بالاست. اما ما این کار را برای برندسازی و اعتمادسازیمان انجام دادیم.

 

بعد از سال ۹۶ یک روش انحصاری جدید را برای کاشت مو به مجموعه اضافه کردیم که دستگاهی به نام SUPER FUE آوردیم. این یک تکنیک جدیدتر از FIT است اما پایه همان FIT و بدون جراحی است. یعنی بدون برش پوست روی سر این کار صورت می‌گیرد.

امسال قرار است تا یک الی دو ماه آینده دستگاه SUPER FUE +  را به مجموعه اضافه کنیم. یعنی آپدیت شده دستگاه موجود. آپدیت شده این دستگاه مزایای بهتری و بیشتری را نسبت به روش‌های دیگر دارد.

خدمات دیگری که در کلینیک رویان سلامت ارائه می‌شود چیست؟

در کنار کاشت مو، کارهای زیبایی دیگری مانند تزریق ژل، بوتاکس، چربی انواع لیزرهای پوست و زیبایی را انجام می‌دادیم. تمام شعبه‌های رویان، کلینیک‌های تخصصی پوست و مو هستند یعنی به‌صورت مطب نیستند.

در سال ۹۶ به‌صورت حرفه‌ای در سایر خدمات و جراحی زیبایی مانند لیپوماتیک، جراحی سینه و… به‌‌صورت وسیع ورود کردیم. سیاست اولیه ما کیفیت کار است. به ‌این‌صورت که تزریق چربی که در این مرکز انجام می‌شود بسیار با کیفیت بالا و خاص است و به یقین می‌گوییم که بیشترین تزریق چربی برای کلینیک رویان سلامت بوده که این عدد به بیش از ۲۰هزار رسیده است.

در دنیا هم کلینیک رویان سلامت برای تزریق چربی برای صورت با دستگاه بادی جت بهترین بوده است؛ زیرا در  سال ۲۰۱۷ برای کنگره بادی جت به دعوت همان شرکت به آلمان رفتیم، پس از ارائه رزومه کلینیک، مقایسه‌ای را با سایر کلینیک‌ها در کل دنیا انجام دادیم، طبق این مقایسه آمار تزریق کلینیک رویان سلامت بسیار بیشتر بود.

تاکنون به‌دلیل آنکه کیفیت کار برایمان بسیار مهم بود، در مجموعه با بهترین پزشکانی که در این کار تبحر و سابقه بسیار خوبی را داشته‌اند همکاری کردیم.

برای انجام جراحی‌های زیبایی به بیمارستان پاستورنو واقع در خیابان آرژانین مراجعه می‌کنیم. بخش جراحی این بیمارستان متعلق به کلینیک رویان سلامت است.

میل به زیبایی در دنیا بسیار زیاد شده است که در ایران هم این موضوع بسیار پر رنگ است. همین موضوع باعث شده است تا کلینیک‌های زیبایی بسیاری در ایران راه‌اندازی شوند و انواع و اقسام خدمات زیبایی را ارائه دهند. مزیت کلینیک رویان سلامت در این حوزه نسبت به رقبای خود برای جذب زیباجوی بیشتر چیست؟

همانطور که گفتم از همان ابتدا بحث کیفیت کار بسیار برای ما اهمیت داشت. یعنی برای رقابت وارد کارهای تبلیغاتی کاذب نشدیم و سرمایه‌گذاری اولیه را بر روی کیفیت کار گذاشتیم. یعنی همه هزینه را صرف کلینیک کردیم. هزینه‌های کلینیک تخصصی پوست بسیار بالاست. اما ما این کار را برای برندسازی و اعتمادسازیمان انجام دادیم.

ما حتی به‌غیر از کاشت مو که دارای بیمه‌نامه ایران است برای سایر خدمات زیبایی‌مان هم ضمانت می‌دهیم. برای نمونه زمانیکه برای کسی تزریق چربی داریم تا یک سال ضمانت ماندگاری چربی را برای فرد درنظر داریم. حتی اگر جراحی لیپوماتیک فردی دچار مشکل شده باشد ما برای او جراحی ترمیمی را به‌صورت رایگان انجام می‌دهیم تا نارضایتی پیش نیاید.

اما ما از همان ابتدا بحث رقابتی با کلینیک‌های زیبایی دیگر را نداشتیم؛ زیرا می‌‌خواستیم یک شیوه جدیدی مانند بیمه‌نامه را شروع کنیم. ما تاکنون به دلیل کیفیت خدماتی که ارائه دادیم توانستیم مشتری جذب کنیم. در حال حاضر در کاشت مو و تزریق چربی حرف اول را در کشور می‌زنیم و کسی را در این حوزه رقیب خودمان نمی‌دانیم. در بحث جراحی‌ها هم پروتوکلی را آماده کردیم که آن هم به‌زودی با کیفیت بسیار بالا و خدمات و قیمت بسیار مناسب ارائه خواهیم کرد.

از چه زمانی وارد کار در حوزه گردشگری سلامت شدید و فعالیت شما در این بخش چگونه است؟

ما از سال ۹۶ در عمان به دلیل روابطی که داشتیم یک دفتر توریسم درمانی تاسیس کردیم. قرار بود که یک کلینیک هم در بهترین نقطه مسقط راه‌اندازی کنیم که به مشکلات اقتصادی برخوردیم و این کار عقب افتاد اما در آینده نزدیک این کار را انجام خواهیم داد. ما به‌صورت گسترده از عمان توریست درمانی داریم. از سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و کردستان عراق و ترکیه هم به‌صورت روتین گردشگر سلامت داریم. ما مترجمان عربی در مجموعه داریم و در تمام سایت‌ها و صفحه‌های مجازی زبان عربی و انگلیسی نیز وجود دارد. در این صفحات تبلیغات هم انجام می‌دهیم.

تبلیغات برای ما باتوجه به اینکه هزینه‌ها به دلار است بسیار سخت است. برای مثال در گوگل اددووردز سرچ کنیم

زراعه الشعر که همان کاشت مو در عربی است، صفحه اول کاملا پیج‌های ترکی است.

هزینه درون این صفحه بودن چون به دلار پرداخت می‌شود برای کلینیک‌های ایران بسیار سخت است.

 

قصد داریم در سال جاری وسیع‌تر این کار را انجام دهیم؛ زیرا کیفیت خدمات پزشکی در ایران بسیار بالاست، به‌خصوص در مجموعه‌های رویان. همچنین به‌خاطر وضعیت دلار قیمت‌ها بسیار مناسب شده است که حتی برای کاشت مو افراد غیر ایرانی از ایتالیا، سوئد، انگلیس، آلمان و… به ایران و کلینیک رویان سلامت آمده‌اند.

قرار است در سال ۲۰۲۰ یک بیمارستان فوق‌العاده بزرگی در اربیل عراق راه‌اندازی شود که بخش پوست و زیبایی آن مجموعه از سوی آن‌ها به ما پیشنهاد شده است که تاکنون جلساتی را در این حوزه با مسئولین این بیمارستان داشتیم. براساس این پیشنهاد بخش پوست و مو و جراحی‌های زیبایی به‌صورت انحصاری به مجموعه رویان سلامت واگذار خواهد شد.

در این بیمارستان قرار است بخش توریسم درمانی به‌صورت VIP انجام شود. این بیمارستان بسیار خوب و مجهز است که تقریبا می‌توانم بگویم در خاورمیانه مشابه این بیمارستان را ندیدم.

درآمدزایی این بیمارستان برای اربیل عراق است؟

درآمدزایی به‌صورت مشارکتی است. قراردادهایی دوطرفه نوشته و امضا شده است که مطمعنا برای مجموعه رویان هم درآمدزایی دارد.

در قرارداد ما تمام پزشکان چه بخش درمان چه بخش آموزش حوزه زیبایی از کلینیک رویان سلامت است. این خود یک درآمدزایی است و قطعا برای کشور ارزآوری دارد.

باتوجه به فعالیتی که در گردشگری سلامت داشتید و در این مدت با چه چالش عمده‌ای مواجه شدید که فکر می‌کنید برطرف شدن آن می‌تواند کمک بزرگی را به این صنعت کند؟

از آنجایی که ما به‌صورت خصوصی کار می‌کنیم، چندان مشکلاتی در حوزه قانونی نداشتیم. البته چند جلسه با معاونت درمان داشتیم و پیشنهاداتی مطرح شد که مورد استقبالشان قرار گرفت اما از آنجایی که خودشان هم نمی‌دانند هدف و راهشان چیست، کمک خاصی به نکردند.

به‌نظر دولت باید بگذارد بخش خصوصی کار خودش را در این حوزه انجام دهد و قوانین دست‌وپا گیری را وضع نکنند.

البته زمزمه‌هایی در بخش مالیات است، اینگونه که مالیات بیماران خارجی بیشتر از بیماران داخلی باشد که پیشنهاد می‌دهیم این کار را نکنند تا بحث‌های رقابتی شکل گیرد و کیفیت کار بالا رود.

من شنیده‌ام در ترکیه دولت حتی به مراکز توریسم درمانی پاداش هم می‌دهند. این فعالیت‌ها باعث رقابتی شدن می‌شود و بازدهی را بالا می‌برد. تبلیغات برای ما باتوجه به اینکه هزینه‌ها به دلار است بسیار سخت است. برای مثال در گوگل اددووردز سرچ کنیم زراعه الشعر که همان کاشت مو در عربی است، صفحه اول کاملا پیج‌های ترکی است. هزینه درون این صفحه بودن چون به دلار پرداخت می‌شود برای کلینیک‌های ایران بسیار سخت است. هر کلیک زراعه الشعر نزدیک نیم دلار است حال اگر بخواهیم ۱۰۰۰ کلیک در روز داشته باشیم این عدد می‌شود ۵۰۰ دلار. گاهی یک کلینیک برای رقابت با یک کلینیک ترکیه مجبور است این هزینه را پرداخت کند. برای همین باید بحث مالیات را برای ما تسهیل کنند و حتی وام‌های کم بهره‌ای را به کلینیک‌هایی که در توریسم سلامت کار می‌کنند پرداخت کنند. این کار ارزآوری بیشتری خواهد داشت.

این صنعت باید ساماندهی شود و باید در این راستا سایت و مرجعی وجود داشته باشد و کلینیک‌ها و بیمارستان‌های مورد تایید وزارت بهداشت در آن معرفی شوند. این سایت به سفارت‌های ایران در کشورهای مختلف معرفی شود. متاسفانه از سمت عراق به‌خصوص از سمت عرب نشین که به‌دنبال کارهای ارزان قیمت هستن، کیفیت کار را درنظر نمی‌گیرند و به مکان‌هایی مراجعه کردند که مورد استارندارد و تایید نبوده و خدماتی با کیفیت نامناسب دریافت کرده‌اند. در نهایت عدم اعتماد در بین مردم این مناطق نسبت به حوزه زیبایی ایران شکل گرفته است.

 

شهرهای بزرگ زیرساخت‌های خوبی دارند. در حال حاضر شهر مشهد بعد از استانبول بیشترین مشتری کاشت مو را دارد.

کلینیک‌ها و هتل‌های خوبی در این حوزه در مشهد وجود دارد. به‌نظر من این شهر به‌دلیل آنکه تجربه خوبی را در جذب و ارائه خدمت به توریست دارد،

توانسته است توریست درمانی را هم نسبت به شهرهای دیگر به خوبی پیش ببرند.

 

تاکنون نظارت خوبی بر روی فعالیت کلینیک‌های زیبایی نبوده و مراکز غیرقانونی زیبایی بسیار زیاد است به‌خصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران که نظارت بر روی آن‌ها بسیار سخت‌تر است.

درحال حاضر ترکیه در این حوزه بسیار خوب عمل می‌کند به‌گونه‌ای که تبدیل به مهد کاشت مو در دنیا شده است که هزینه‌های مناسب با کیفیت معمولی دارند. هزینه یک کاشت مو بسیار حرفه‌ای و خوب حدود ۳ تا ۴هزار یورو است که در ایران نهایت ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. اما به‌دلیل خدمات توریستی که ارائه می‌دهد توانسته است گردشگران سلامت بسیاری را به‌خود جذب کند.

البته ناگفته نماند، به‌دلیل موضوعات سیاسی تبلیغات و هجمه‌های منفی علیه کشور زیاد است. اما من توریست سلامت ایتالیایی را در کلینیک برای کاشت مو داشتم. این شخص به‌صورت اتفاقی سایت کلینیک را در گوگل پیدا کرده و بعد راهی ایران شد. این شخص ایران و تهران بسیار خوشش آمد که تاکنون ۱۰ نفر ایتالیایی از سوی این شخص به ما معرفی شدند و همه این افراد هم از کیفیت کار و هم از ایران بسیار راضی بودند. آن‌ها فکر نمی‌کردند که ایران تا این حد پیشرفت کرده باشد و امکانات خوبی را در حوزه‌های مختلف داشته باشد. همین باعث شد دید منفی که نسبت به ایران داشته‌اند از بین برود.

بهتر است در کشورهایی دیگر خصوصا اروپای شرقی کنگره‌هایی را در بخش سلامت برگزار شود تا خدمات درمانی ایران در این کشورها معرفی شوند؛ زیرا ایران پزشکان بسیار خوب و با تجربه‌ای دارد. ظرفیت ایران در بخش زیبایی و جراحی‌های این حوزه بسیار خوب و با کیفیت است. به‌نوعی که چند مدل آمریکایی برای کیفیت این خدمات جراحی‌های بینی خود را در ایران انجام داده‌اند.

ما در بحث توریسم شاید نتوانیم مانند تایلند یا ترکیه عمل کنیم اما در توریسم درمانی به‌راحتی می‌توانیم به جایگاه بسیار خوبی برسیم. تنها باید نظمی بگیرد که مراکز غیرمجاز باعث خراب شدن برند ایران نشوند.

همانطور که برزیل یکی از قطب‌های جراحی زیبایی در آمریکا، اسپانیا در اروپا و کره جنوبی در آسیا شرقی هستند ایران هم می‌تواند در آسیای شرقی حرف اول را بزند.

همانطور که گفتید ایران می‌تواند تبدیل به یکی از قطب‌های زیبایی در دنیا شود. به‌نظر شما زیرساخت‌های ایران در این بخش چگونه است؟

شهرهای بزرگ زیرساخت‌های خوبی دارند. در حال حاضر شهر مشهد بعد از استانبول بیشترین مشتری کاشت مو را دارد. کلینیک‌ها و هتل‌های خوبی در این حوزه در مشهد وجود دارد. به‌نظر من این شهر به‌دلیل آنکه تجربه خوبی را در جذب و ارائه خدمت به توریست دارد، توانسته است توریست درمانی را هم نسبت به شهرهای دیگر به خوبی پیش ببرند. اما مطمعنا امکانات تهران به‌دلیل پایتخت بودنش بسیار بیشتر از سایر شهرها است.

درست است که با این شرایط سود کمتر شده است اما همان ارزی که وارد ایران شده است ارزشمند است. شاید بتوان به‌نوعی این ماجرا را به فال نیک گرفت. کلینیک‌هایی که از پایه و اساس خودشان را درست ساخته باشند، در بحث گران شدن ارز شاید شوکی بهشان وارد شده باشد اما توانستند خودشان را جمه و جور کنند. اما بسیاری از کلینیک‌های غیرمجاز نتوانستند از این وضعیت بیرون بیایند.

چشم‌انداز شما از توریسم درمانی چیست و همچنین هدفی در این حوزه دارید؟

به‌نظر من چشم‌انداز خوبی در توریسم درمانی داریم. بحث، بحث درآمدزایی است. چون پول در این حوزه زیاد است افراد بسیاری به این سمت آمده‌اند. بسیاری از کلینیک‌های بزرگ سرمایه‌گذار اصلی‌شان غیر پزشک هستند. زمانیکه پول باشد، افراد بسیاری جذب می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این بخش می‌شود.

از اهداف ما آموزش در این حوزه به چند پزشک است. البته این آموزش‌ها برای درآمدزایی نیست و قرار نیست هزینه‌ای دریافت کنیم. برای شرکت در این دوره یک امتحان ورودی دارد تا بتوانیم پزشک‌ها بسیار قهاری را جذب کنیم. ما باید پزشکان مخصوص گردشگری سلامت تربیت کنیم و از آن‌ها را در مجموعه رویان استفاده کنیم. از شروط این آموزش تسلط به زبان انگلیسی است.

 

گفت‌وگو: افروز کریمی