اقتصاد بازار: معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه 130 هزار هکتار از بافت های شهرهای کشور در 544 شهر فرسوده قرار دارند، گفت: 250 میلیون ریال وام ودیعه مسکن و 500 میلیون ریال تسهیلات ساخت به متقاضیان بافت های فرسوده تعلق می گیرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محمد سعید ایزدی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در سطح 495 شهر، بافت های فرسوده میانی با وسعتی بالغ بر 56 هزار هکتار و در سطح 68 شهر، بافتهای تاریخی با وسعت 25 هزار هکتار و در 91 شهر، سکونتگاه های غیر رسمی بالغ بر 48 هزار هکتار شناسایی شده اند، اظهار داشت: در مجموع حدود 130 هزار هکتار از بافت های شهرهای کشور که در 544 شهر وجود دارند درگیر مسائل و مشکلات و چالش هایی هستند که دارای عدم ایمنی، فقر شهری، فقدان هویت و مسائل زیست محیطی فراوان هستند.
وی گفت: جمعیتی بالغ بر 19 میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند و مساحت این محدوده ها چیزی بالغ بر 30 درصد از شهرهای کشور است.
ایزدی در خصوص تدابیر اندیشیده شده و تسهیلات مورد نیاز برای رفع مشکلات در کلانشهرها گفت: برای این مناطق با تفکیک گونه ای که این محدوده ها دارند تلاش بر این بوده تا مردم را به آن حد از توانمندی برسانیم تا خودشان وارد عرصه شوند و این توانمندی از چند طریق فراهم شده که یکی از آنها در اختیار گذاشتن تسهیلات است که در این خصوص تسهیلاتی برای خرید با امتیاز ویژه در عرصه بافت های فرسوده پرداخت می شود.
وی افزود: صندوق یکم وامی با 8 درصد در اختیار متقاضیان نوسازی قرار می دهد و این میزان وام در بسیاری از شهرها رقمی بالغ بر 80 درصد هزینه خرید یک ساختمان است و از طرفی دیگر تسهیلاتی از قبیل وام نوسازی، وام تسهیلات ودیعه مسکن و وام مقاوم سازی در اختیار ساکنین قرار می گیرد.
وی افزود: از ابزارهای دیگری که کمک می کند در تسهیل امر نوسازی رابطه دو نهاد تسهیل گر و توسعه گر است.
وی بیان داشت: نهادهای تسهیل گر به عنوان واسطی بین مردم ، دستگاهها ومسئولین هستند که امروز یکی از نهاد های تسهیل گر در محله زینبیه اصفهان آغاز بکار کرد که می تواند واسطی بین مردم و دستگاه های مربوطه باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم این نو از مکانیزم تسهیل گری را از طریق نهادهای خودیار مردمی ادامه دهیم.
وی در خصوص ابزار توسعه گر بیان داشت: یک نهاد تخصصی که می تواند تجمیع کننده مجریان در عرصه ساخت وساز باشد و به عنوان یک نهاد تخصصی وارد عرصه نوسازی وبهسازی شود و با نهاد تسهیل گر وارد مذاکره شده و با مشارکت در چارچوب ضوابط و طرح ها و تامین منابع وارد عرصه ساخت وساز شوند و دولت پشتیبان این جریان است.
مدیر کل راه وشهرسازی استان اصفهان نیز در ادامه گفت: استان اصفهان با داشتن حدود 14 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، نزدیک به 7 هزار واحد آن براساس مطالعات انجام شده مصوبه شورای عالی است.
حجت اله غلامی افزود: در استان نزدیک به 50 درصد بافت های فرسوده به کلانشهر اصفهان و پنج شهر نایین، شهرضا، خمینی شهر، نجف آباد و کاشان اختصاص دارد و 35 شهر از 107 شهر اصفهان دارای بافتهای فرسوده است .
وی گفت: با همکاری خوبی که بین اداره راه وشهرسازی و شهرداری در شهرها برقرار شده امکانات و تسهیلاتی برای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم شده تا تحولات خوبی در بافت ها ایجاد شود.
مدیرکل راه وشهرسازی با اشاره به میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک های عامل به متقاضیان نوسازی گفت: با توجه به هماهنگی هایی که انجام شده، به این بافت ها تا سقف 250 میلیون ریال وام ودیعه مسکن و تا سقف 500 میلیون ریال جهت ساخت و احداث تسهیلات تعلق می گیرد.
به گفته وی، در زمینه اجرای پروژه هایی که بصورت بلوک های محرک توسعه در بافت های فرسوده در حال انجام است نیز دفاتر محلی در حال فعالیت هستند و همچنین پروژه هایی در حال انجام هستند که 50 درصد اعتبارات را شهرداری و 50 درصد هزینه های مورد نیاز توسط راه وشهرسازی تامین می شود.
غلامی اظهار داشت: این اقدام در شهرهای کوچک در حال انجام است ولی درکلانشهر اصفهان هنوز این مشارکت 50 درصدی انجام نشده، ولی با توحه به برنامه ریزی های انجام شده از محل املاک موجود و زمین های فاقد کاربری در محدوده قانونی شهر، با تغییر کاربری و ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از این تغییرات کاربری، به بافت های فرسوده وناکارآمد شهری کمک خواهیم کرد.