اقتصاد بازار: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تا 44 ماه آینده پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران به بهره برداری خواهد رسید، گفت: 70 درصد پروژه کنارگذر شرق اصفهان در دست بخش خصوصی است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، عباس آخوندی در مراسم عملیات اجرایی آزادراه شرق اصفهان، این پروژه را اتصال کریدور شمال به جنوب و برعکس عنوان کرد و افزود: براساس این طرح شهر تهران از طریق کنارگذر شرق به اصفهان و از آزادراه شیراز به شیراز متصل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنارگذر شرق اصفهان از سال 82 آغاز و اندکی پیشرفت کاری داشت، اظهار داشت: از اوایل سال 90 پروژه کنارگذر شرق به یکباره از نفس افتاد و درگیر مسائل حقوقی، مهندسی، اداری و ... شد.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه اسلامیان رئیس صندوق بازنشستگی کشور برای ادامه سرمایه گذاری این پروژه پا پیش گذاشت، تصریح کرد: در تفاهم نامه جدید سهم بخش خصوصی در این پروژه 70 درصد و سهم دولت 30 درصد تعیین شد.
آخوندی با اشاره به اینکه برای انتخاب پیمانکار آن نیز مناقصه انجام شد، تاکید کرد: در حال حاضر تمام امور حقوقی این پروژه در دست انجام است و امروز با یک سیستم حقوقی مشخص به پیش می رود.
وی با بیان اینکه برای 30 کیلومتر بعدی این طرح در راستای جذب سرمایه گذار فراخوان داده ایم، گفت: اگر شرکت آتیه سازان صبا تمایل داشته باشد همانند دو قطعه اول و دوم، این فاز را به آنها واگذار می کنیم چرا که 93 کیلومتر پروژه کنارگذر اصفهان باید به صورت پیوسته اجرایی شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر اینکه علاوه بر کنارگذر شرق، کنارگذر غرب نیز در حال پیگیری است، بیان داشت: تا 3 ماه آینده این طرح نیز تا میدان کرکوند افتتاح خواهد شد و از طرف دیگر به دنبال آزادسازی 16 کیلومتر بقیه کنارگذر غرب هستیم.
به گفته آخوندی، پروژه کنارگذر شرق و غرب اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوا، ایمنی، کاهش تصادفات جاده ای و ... اجرایی می شود.
وی در ادامه به مبحث معماری راه اشاره کرد و بیان داشت: اجرای این طرح در اصفهان مناسب خواهد بود؛ متاسفانه مفهوم معماری راه کنار گذاشته شده و از سرمایه گذاران این طرح ها می خواهیم که در اجرای پروژه های کنارگذر از مشاور معماری راه بهره گیرند چرا که علاوه بر زیبایی جاده ها موجب افزایش ایمنی می شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را یکی از پروژه های بزرگ و آرزوی تاریخی مردم عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح ایران وارد یکی از فناوری های نوین قطار می شود.
به گفته وی، تاکنون برای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان تامین مالی بالایی از طریق فاینانس شده و ال سی آن گشایش شده همچنین قرارگاه خاتم النبیا در این طرح مستقر است و امیدواریم تا 44 ماه آینده پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران به بهره برداری برسد.