اقتصاد بازار: مدیركل راه آهن اصفهان با اشاره به اینکه مهمترین نیاز بندرخشك، توسعه خطوط ریلی است از در دست اجرا بودن طرح احداث خط دوم محور بافق–میبد- زرین خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، حسن ماسوری با اعلام این خبر، اظهار داشت: مفهوم بنادر خشك با انتقال جریان عبور كالاهای تجاری از سطح جاده ها به خطوط آهن علاوه بر فواید كلی برای محیط زیست و كیفیت زندگی، این امكان را برای بنادر دریایی فراهم می آورد تا در مناطق پشت ساحلی بازارهای هدف را شناخته و عملیات تخلیه و بارگیری خود را توسعه دهند.
وی با بیان اینكه در بنادر خشك بدون اینكه نیازی به توسعه بنادر باشد میزان كالاهای ورودی به بندر افزایش می یابد، افزود: طی این عملیات، خدمات بهتری به كشتی های باربری و متصدیان حمل و نقل ارائه و شهرهای بندری و همچنین مدیریت بنادر از كاهش تراكم جاده ها برخوردار می شوند.
ماسوری افزود: استان اصفهان به عنوان كریدور حمل و نقل مركزی كشور شناخته می شود و عبور شاهراه های اصلی و همچنین خطوط ریلی نقش این استان را در حمل و نقل دو چندان می كند.
مدیر كل راه آهن اصفهان اضافه كرد: باید توجه داشت كه مهمترین نیاز بندرخشك، توسعه خطوط ریلی است تا كالا وبارها با راه آهن به مركز كشور منتقل شده وازآنجا با سیستم ریلی و جاده‌ای در سراسر كشور توزیع شود كه خوشبختانه با پیگیرهای مدیرعامل راه آهن كشور، طرح احداث خط دوم محوربافق – میبد - زرین شهر با جدیت درحال اجرا است.
وی اظهار داشت: با دوخطه شدن این مسیر، بهترین مكانی كه برای بندر خشك استان در منطقه سجزی در شرق استان درنظرگرفته شده است و در همجواری با ایستگاه راه‌آهن سیستان قراردارد، با یك خط فرعی به شبكه سراسری راه آهن متصل شده و با دوخطه شدن محور بافق – میبد - زرین شهر وعبور آن از ایستگاه سیستان درآینده نزدیك زیرساخت لازم جهت ایجادبندرخشك درحوالی این ایستگاه فراهم خواهد شد.
ماسوری تصریح كرد: احداث بندر خشك از نظری ریالی و میزان مصرف سوخت به اقتصاد كشور كمك بسیاری می‌كند و ایجاد آن در استان اصفهان گامی موثر در تقویت زیرساخت بازرگانی منطقه مركزی كشور است كه می تواند ضمن كاهش بار ترافیكی بندر شهید رجایی به توسعه و تسهیل مبادلات تجاری در بخش واردات و صادرات كمك كند.
وی افزود: بندر خشك اصفهان می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل مبادلات تجاری خارجی فعالان اقتصادی استان و كشور داشته باشد و با توجه به قرار گرفتن استان اصفهان در مركز كشور می‌توان از این ظرفیت برای افزایش حجم مبادلات تجاری بهره برد.
مدیر كل راه آهن اصفهان با اشاره به اینكه حمل و نقل ریلی می‌تواند فرصت‌های تجاری ارزنده‌ای برای استان اصفهان ایجاد كند، بیان كرد: راه‌اندازی بندر خشك با استفاده از خطوط ریلی می‌تواند ترانزیت كالا از بنادر ایران به كشورهای آسیای میانه را تسهیل كند.