احسان نیازمند در جهان صنعت نوشت: تنها نزدیک به سه ماه تا فرارسیدن نیمه عمر دولت ابراهیم رییسی مانده است. با وجود این می‌توان گفت طرح مسکنی این دولت هنوز حتی گام‌های ابتدایی را هم برنداشته است. کارشناسان بسیاری از ابتدا در خصوص دشواری اجرای این طرح صحبت کرده‌اند و نسبت به تبعات عدم تحقق وعده ابراهیم رییسی هشدار داده بودند.
حال پس از گذشت نیمی از عمر دولت سیزدهم، رییس‌جمهوری اذعان کرده که ساخت یک میلیون مسکن نیاز کشور و وعده ما است. ابراهیم رییسی با حضور در مراسم روز جهانی کار و کارگر در شرکت صنعتی مپنا گفت: مساله مسکن از ضرورت‌هاست و برای کارگر و خانواده او آرامش در این است که سرپناهی داشته باشد و این حرف درستی است. نیاز به مسکن در کشور قطعی است و براساس نیاز اعلام کردیم که یک میلیون مسکن در هر سال لازم است.
رییسی ادامه داد: آنچه در انتخابات گفتیم اساسش نیاز کشور بود و بعد هم مصوبه قانونی است. اگر کمتر از این مسکن در کشور ایجاد شود نیاز‌ها برآورده نشده است. اگر سالی ۳۰۰ هزار واحد ساخته شود نیاز برآورده نمی‌شود.
او تاکید کرد: اگر نیاز مسکن کشور در سال‌های قبل ساخته شده بود این نیاز فعلی وجود نداشت. این نیاز‌ها انباشته و امروز مسکن به مساله بدل شده است.
رییسی با اشاره به نیاز گروه‌های شغلی و بازنشستگان به مسکن یادآور شد: تامین مسکن قابل اقدام است و مشکل زمین در کشور نداریم. نه در تهران یا شهر‌های بزرگ، اما در شهر‌های کوچک امکان ساخت خانه ویلایی وجود دارد و در این زمینه اقدام کرده‌ایم و واگذاری زمین آغاز شده است.
وعده‌های واهی

علیرضا محمدی کارشناس حوزه مسکن در خصوص گام‌هایی که دولت سیزدهم تاکنون برای تحقق وعده مسکنی خود برداشته، در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: چند روز پیش شخصا در شهر جدید پرند به وضوح مراحل اجرای طرح مسکنی دولت را دیدم.
بعد از گذشت نزدیک به دو سال چند پروژه در مرحله گودبرداری قرار داشتند و به ندرت پروژه‌هایی مشاهده می‌شد که در مرحله بتن مِگر یا فونداسیون قرار داشته باشند. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که پرند، شهری است که قرار است بخش عمده طرح نهضت ملی مسکن در آنجا اجرا شود.
او ادامه داد: در خصوص موضوع مسکن و وعده دست نیافتنی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید یادآوری کرد که معاون اول رییس‌جمهوری گفته بود ساخت مسکن کار دولت نیست و مردم باید مسکن بسازند. وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز گفته بود که وعده ساخت چهار میلیون مسکن پابرجاست اما نه به این صورت که سالانه یک میلیون مسکن بسازیم.
محمدی افزود: مسوولان صرفا نه در موضوع مسکن و شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن بلکه در سایر موضوعات و شعارهای‌شان نیز اقدام به آمارسازی می‌کنند. مدتی پیش ابراهیم رییسی گفته بود: «خدا رحم کرد که ما رییس‌جمهور نشدیم که دلار بشود ۵ هزار تومان!» امروز دلار ۵۶ هزار تومان است. رییسی چند روز پیش نیز گفت که ما ناف اقتصاد مملکت را از دلار بریدیم. همان لحظه‌ای که این صحبت توسط رییس‌جمهور مطرح شد، دلار از ثبات چندماهه‌ای که بهره‌مند شده بود خارج شد و ۶هزار تومان به این مبلغ افزوده شد.
شعارهای پوپولیستی
کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: این‌گونه شعارها در هر زمینه‌ای فقط پوپولیستی هستند؛ تمامی کارشناسان در زمینه‌های اقتصادی و فنی حوزه مسکن، خودرو و سایر حوزه‌ها این را می‌دانند.
با توجه به حجم نقدینگی‌ای که بانک مرکزی اعلام کرده و همچنین با توجه به تورم سال گذشته، ما در سال ۱۴۰۲ شرایط اقتصادی بسیار بدتری نسبت به سال‌های پیشین خواهیم داشت.
او افزود: متاسفانه هیچ کاری جز گفتاردرمانی از دولت برنمی‌آید.
دلارهای بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی با گفتاردرمانی انجام‌شده توسط دولت تاکنون بارها و بارها آزاد شده است ولی مقامات آمریکایی این مساله را نقض و تکذیب کرده‌اند.
مسوولان یک روز قول واردات خودرو می‌دهند ولی فردایش واردات خودرو را ممنوع می‌کنند. روزانه شاهد شعارهایی از این دست هستیم.
دولت به هر ریسمانی چنگ می‌زند
محمدی در ادامه بیان کرد: پروژه مسکن ملی برای اقشار کم‌درآمد جامعه طراحی شده است. حداقل حقوق در سال ۱۴۰۲ طبق گفته وزارت کار نزدیک به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است. اقساطی که برای تسهیلات مسکن ملی در نظر گرفته شده است، ماهانه ۷ میلیون تومان است. این با کدام منطق جور درمی‌آید که کارگری که فرضا ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی دارد، ماهی ۷ میلیون تومان قسط پرداخت کند؟
او اضافه کرد: کاملا مشخص است که چنین چیزی شدنی نیست. در حال حاضر دولت به هر ریسمانی که دستش می‌رسد چنگ می‌زند تا در این باتلاقی که به خاطر سیاست‌های اشتباه، روابط خارجی نامناسب و خیلی مسائل دیگر درست شده کمتر فرو برود. یک روز دولت با ثبت‌نام خودرو مبلغی به میزان ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از مردم جمع می‌کند، ولی پس از مدت کوتاهی می‌گوید این خودروها دو سال دیگر تحویل داده می‌شوند و پول متقاضیان را پس نمی‌دهد.
محمدی ادامه داد: روز دیگر طرح مسکن ملی مطرح می‌شود. مبلغ ۵۰ میلیون تومان از اقشار کم‌درآمد و مستمند جامعه دریافت می‌شود. اقساط ۷ میلیون تومانی به صورت ماهانه نیز دریافت می‌شود ولی در عمل کاری از پیش نمی‌برد. بضاعت دولت تنها در این حد است که اقدام به مشخص کردن و تغییر کاربری و گودبرداری زمین کند.
اولویت باید اتمام «مسکن مهر» باشد
محمدی همچنین گفت: اگر شعار این دولت پوپولیستی و نیست، طبق تمامی قوانین دنیا و مطابق با قانون اساسی مملکت خودمان، اتمام «مسکن مهر» باید در اولویت قرار می‌گرفت؛ پروژه‌ای که دولت‌های پیشین قولش را داده و پولش را گرفته‌اند. شما اگر هر قانون، عرف و شرعی را در نظر بگیرید، مسوولیت پروژه مسکن مهر محمود احمدی‌نژاد، پس از او بر گردن حسن روحانی و سپس ابراهیم رییسی است. دولت محمود احمدی‌نژاد ۱۶ سال پیش طرح مسکن مهر را کلید زد؛ طرحی که هنوز به سرانجام نرسیده است. متقاضیان کم‌درآمدی که پول‌هایشان را پرداخت کرده‌اند و اقساط‌شان را داده‌اند، هنوز خانه‌هایشان را تحویل نگرفته‌اند. محمدی خاطرنشان کرد: دولت در چنین شرایطی شعار ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌دهد در حالی که شرایط اقتصادی دولت احمدی‌نژاد با تمام ضعف‌هایش از نظر ارزی، حجم نقدینگی، تورم و سایر شاخصه‌ها بسیار قوی‌تر از این دولت بود. دولت احمدی‌نژاد در آن شرایط نتوانست پروژه مسکن مهر را به اتمام برساند. باید توجه داشت که این شعارها تماما پوپولیستی بوده و هیچ اتفاق خاصی به جز آمارسازی، تخصیص زمین و گودبرداری نیفتاده است. اگر هم بیفتد به ضرر مملکت ما خواهد بود. کارشناس حوزه مسکن در پایان عنوان کرد: طرح مسکنی دولت یکی از طرح‌های شکست‌خورده کمونیستی است که می‌خواهیم دوباره روی آن آزمون و خطا انجام دهیم. هرچند که قدرت و بضاعت آزمون و خطای دوباره آن طرح شکست‌خورده را هم نداریم. شرایط اقتصادی مملکت نیز چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. در واقع باید گفت که تاکنون هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده و فقط شعار و گفتار بوده است.