به گزارش روابط عمومی فولاد هرمزگان، فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام، گفت: در مدیریت مهندسی کارخانه 195 پروژه از بخش های مختلف شرکت از جمله معاونت تکنولوژی و توسعه، معاونت خرید، معاونت بهره‌برداری، معاونت منابع انسانی، حراست و روابط عمومی در دست اقدام است. همچنین در واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها، آنالیزهای لازم جهت کاهش تعداد آزمون‌های انجام‌شده در آزمایشگاه فولادسازی و احیا مستقیم به‌منظور کاهش هزینه‌ها در حال انجام است. فرزاد ارزانی با اشاره به روند روبه‌رشد دستاوردهای اجرای نظام‌های مشارکتی در فولاد هرمزگان گفت: در این ده ماه میزان مشارکت کارکنان در نظام مشارکتی کارت سبز به 73 درصد رسیده است. وی اقدامات انجام‌شده در مهندسی صنایع شرکت را چنین برشمرد: پیاده‌سازی نظام مدیریت ایمنی و بهداشت ISO 45001:2018 و آماده سازی جهت دریافت گواهینامه، پیاده‌سازی نظام مدیریت زیست‌محیطی ISO 14001:2015 و آماده‌سازی جهت دریافت گواهینامه، خودارزیابی تعالی سازمانی و استخراج پروژه‌های بهبود و طراحی سه‌ساله نقشه راه تعالی، ممیزی صدور گواهی‌نامه ISO50001 در مهرماه 97، ارزیابی اهداف استراتژیک سال ۹۷، ممیزی داخلی ISO9001 در دی ماه ۹۷، تدوین اهداف استراتژیک سال 98.

بومی سازی در دستور کار
وی خاطرنشان کرد: در بخش فناوری اطلاعات بیش از 20 پروژه توسعه سیستم انجام شد که می‌توان به برخی از آن‌ها از جمله: استقرار سیستم قیمت‌گذاری جهت اعتمادسازی بیشتر مشتریان با مشخص کردن پارامترهای تأثیرگذار در قیمت؛ استقرار سیستم نوین آزمایشگاه، راه‌اندازی سیستم حمل مکانیزه جهت افزایش سرعت بارگیری محصول، برقراری ارتباط سیستم‌های اتوماسیون اداری شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه، راه‌اندازی زیرساخت BI (هوش تجاری)، سیستم بومی‌سازی اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تأکید بر این‌که بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند در میان مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود، گفت: این شرکت با ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در ساختار رسمی خود، توجه به بومی سازی را بیش از پیش در برنامه‌ها قرار داده است. این بخش در قالب گروه‌های کاری، با گروه بهره‌برداری و بخش خرید و تحقیق و توسعه همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داخلی کشور، نیازهای داخلی شرکت را برطرف کند. وی در ادامه اشاره ای به پروژه‌های‌های جدید فولاد هرمزگان در حوزه بومی‌سازی داشت و طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به‌روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، طراحی و ساخت ابزار لبه‌یاب هوشمند مورد استفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین‌کاری، فعال کردن کاتالیست‌های مستعمل واحد احیا مستقیم با استفاده از دی‌اکسیدکربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور را اهم این پروژه‌ها دانست.

رکوردهای درخشان فولاد هرمزگان
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از عملکرد تمامی واحدهای شرکت در ده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری گفت: هدف کارکنان در سال جاری دست‌یابی به ظرفیت اسمی کارخانه و تولید یک میلیون و 500 هزار تن فولاد خام است که با همراهی مدیران و کارکنان زحمت‌کش فولاد هرمزگان، تمامی تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهیم بست.
فرزاد ارزانی ارتقای ایمنی در فولاد هرمزگان را نتیجه به‌کارگیری روزافزون دستورالعمل‌های ایمنی و بازرسی‌های حین کار دانست. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به رکوردهای درخشان واحد فولادسازی شرکت فولاد هرمزگان، گفت: در ده ماهه اول سال جاری، تولید تختال در شرکت فولاد هرمزگان با 53 هزار و 737 تن و 5 درصد افزایش نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل به یک میلیون و 216 هزار و 515 تن رسیده است.
وی روند کاهشی مصرف انرژی در فولاد هرمزگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: مصرف ویژه آب مجتمع از 3.12 متر مکعب بر تن تختال به 2.90 متر مکعب بر تن تختال در دی‌ماه 97 کاهش یافته است؛ همچنین در مصرف ویژه انرژی حرارتی از 11.8 گیگاژول بر تن تختال به 11.5 گیگاژول بر تن تختال در ده ماهه اول سال 97 کاهش داشته‌ایم و در پی پروژه‌های گوناگون در مصرف ویژه انرژی کل از 15.61 گیگاژول بر تن تختال (متوسط سال 96) به 15.29 گیگاژول بر تن تختال در ده ماهه اول سال 97 رسیده‌ایم.
ارزانی با تأکید بر این‌که در ده ماهه اول سال جاری، تولید آهن اسفنجی با 10 درصد افزایش به یک میلیون و 424 هزار و 642 تن افزایش یافته است، گفت: تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 297 هزار و 474 تن بوده است.
وی با تأکید بر این‌که مصارف نسوز، اکسیژن، الکترود گرافیتی نیز در این شرکت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی از 1.98 کیلوگرم بر تن در سال 96 به 1.85 کیلوگرم بر تن در ده ماهه اول سال 97 کاهش یافته که این امر موفقیتی چشمگیر در واحد فولادسازی است. وی کسب رکورد 344 ذوب عمر نسوز پاتیل را رکوردی بی‌نظیر در فولادسازی پیشرفته دانست که توسط کارکنان پرتلاش و جوان فولاد هرمزگان به ثبت رسیده است.
ارزانی بازدهی کوره‌های قوس الکتریکی فولاد هرمزگان را در ده ماهه سال جاری 81.3 درصد و بازدهی ریخته‌گری را 97 درصد اعلام کرد و افزود: در این دو بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش مواجه بوده‌ایم.