نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، ۱۷ تا ۲۰ دی ۹۷ در محل نمایشگاه‌های برج میلاد، برگزار شد و در آن دستاوردهای صنعت فولاد در حوزه بومی‌سازی ارائه گردید. آیین افتتاحیه این جشنواره با حضور بزرگان صنعت کشور، فولادسازان برجسته و روسای تشکل‌های زنجیره فولاد کشور برگزار شد و در پایان این جشنواره که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت، از اطلس ملی فولاد و بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان زنجیره آهن و فولاد رونمایی و جوایزی به برگزیدگان بومی‌سازی اهدا گردید. همچنین تفاهمنامه‌ای بین انجمن فولاد با صندوق توسعه و نوآوری ریاست‌جمهوری و همچنین تفاهمنامه‌ای بین انجمن فولاد ایران و مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران امضا شد تا بر اساس آن، مرکز تحقیقات به عنوان نمونه آزمایشی بومی‌سازی صنعت فولاد معرفی شود.

رفع محدودیت‌ از صادرات فولاد
معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد گفت: محدودیت از صادرات فولاد برداشته شد. جعفر سرقینی، در ادامه افزود: بیشترین توسعه فولاد در دولت یازدهم و دوازدهم بود. تا پیش از دولت فعلی، ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید در زنجیره فولاد داشتیم که به ۲۰۵ میلیون تن درحال‌حاضر رسیده اما نباید فراموش کنیم که بیشترین توسعه در زمان دولت مرحوم رفسنجانی و وزارت صنایع با ریاست آقای حسین محلوجی انجام شده است. وی با بیان اینکه در تولید فولاد، فاصله زیادی با چشم‌انداز ۱۴۰۴ که ۵۵ میلیون تن است، نداریم گفت: درحال‌حاضر به ظرفیت تولید ۳۴ میلیون تن فولاد رسیده‌ایم و ۵۵ میلیون تن دور از دسترس نیست.
سرقینی با بیان اینکه نقشه راه جمهوری اسلامی ایران باعث شده است به این حد از موفقیت در فولاد برسیم، تاکید کرد: از زمانی که تحریم‌ها آغاز شده است توانسته‌ایم تنش‌های ناشی از تحریم و نوسانات ارزی را به کمترین میزان ممکن برسانیم. وی با اشاره به اینکه فولاد در زندگی تک‌تک ما تاثیر دارد، گفت: ممکن است این تنش‌ها باعث رنجش دوستان فولادی شده باشد اما چاره‌ای نداشتیم و این رنجش‌ها و مشکلات به خوبی و خوشی تمام شد‌ه‌اند.

امروز صاحب دانش فولاد هستیم
رئیس هیات عامل ایمیدرو ، گفت: صنعت زنجیره فولاد جهان از گردش ۲۲۰۰ میلیارد دلاری برخوردار است که ۶۶ درصد آن به فولاد و سنگ آهن اختصاص دارد. خداداد غریب‌پور افزود: امروز صاحب دانش و لیسانس در زنجیره فولاد هستیم و توان تنظیم فرآیند و اجرا در این زنجیره را داریم.
وی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به ظرفیت ۳۵ تا ۳۶ میلیون تن و ماهی ۲ میلیون تن فولاد دست یافتیم که رخداد کوچکی نیست و حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر مردان و زنان این سرزمین نهفته است که ایده‌پردازی و اجرا کردند و امروز، صاحب دانش فولاد هستیم، توان ساخت و طراحی، تنظیم فرآیند و اوپریکشن را نیز داریم. وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان آبان، صادرات زنجیره فولاد به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده و اکنون در حال برگزاری جلسات با بانک مرکزی برای برون‌رفت از مشکلات ارزی هستیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه امسال حدود یک میلیارد دلار طرح بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: سال آینده نیز حدود ۱.۵ میلیارد دلار وارد مدار تولید خواهد شد.
غریب‌پور با بیان اینکه اکتشاف جزو سیاست‌های اصلی ایمیدرو است و با جدیت دنبال می‌شود، گفت: از بخش خصوصی در اکتشاف بهره می‌گیریم. اکنون در این زمینه، تعامل زیادی با شرکت‌های خصوصی داریم. وی افزود: صنعتگران باید سخن خود را به راحتی به دولت منتقل کنند. در کنار هم بودن، نتایج فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد. استفاده از کنسرسیوم‌های خصوصی، از تجربه قابل توجه این مجموعه است. در واقع صنعتگران و سرمایه‌گذران با هدایت دولت، توسعه را پیش خواهند برد. وی خاطرنشان کرد: توجه به مسئولیت اجتماعی و جلوگیری از تمرکز سرمایه‌گذاری در یک نقطه، از سیاست‌های اساسی ایمیدرو به شمار می‌آید. وی افزود: ایمیدرو همواره خود را متعهد به انجام اقدامات لازم در حوزه مسئولیت اجتماعی می‌داند.

رشد ۳۰ برابری ظرفیت فولاد کشور
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز عنوان کرد: درحال‌حاضر توان مهندسی داخلی در زنجیره فولاد از کنسانتره و گندله‌سازی تا نورد و از صفر تا صد آن وجود دارد و محصولات آن از سوی مهندسان ایرانی ساخته می‌شوند، حتی در برخی فاینانس‌ها یکی از شرط‌های ما این است که باید شریک ایرانی داشته باشند. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره ملی فولاد با رویکرد بومی‌سازی، اتفاق میمون و مبارکی است؛ چون قطعه‌ای در کارخانه‌ای بومی‌سازی می‌شود اما کارخانه‌ای در همسایگی‌اش همان قطعه را ندارد و با این مشکل روبه‌رو است که اطلاعی از اینکه این قطعه در داخل تولید می‌شود، ندارد. این جشنواره در حقیقت می‌تواند این ظرفیت‌ها را معرفی کند. برای مثال یک قطعه از فولاد خراسان، بومی‌سازی شده بود که فولادساز دیگری در شهر دیگر از آن آگاهی نداشت.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اهمیت بومی‌سازی صنعت فولاد در کشور خاطرنشان کرد: در راستای بومی‌سازی، انجمن تولیدکنندگان فولاد این خلا را احساس کرد تا در جایی این نیاز را به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کند. این جشنواره نیز با این هدف برای نخستین بار برگزار می‌شود و کاستی‌هایی دارد که امیدواریم با شناخت نواقص و بازخورد آن از طرف شرکت‌کنندگان جشنواره، آن را کامل‌تر کنیم.

تولید فولادهای خاص در دستور کار
حمیدرضا عظیمیان، نیز در حاشیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، اظهار کرد: برای توسعه بازارهای خود، تولید محصولاتی برای لوازم خانگی و محصولات خاص پتروشیمی در دستورکار نیروهای متخصص این شرکت قرار گرفته است. وی با اشاره به شرایط و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: از دولت انتظار می روند برای تامین مواد اولیه فولادمبارکه اصفهان مساعدت بیشتری به خرج دهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به این رویداد بزرگ ملی در صنعت فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت های بومی سازی در جای جای کشور به صورت پراکنده انجام می شد اما برای اولین بار درکشور است که همه حلقه های تولید صنایع فولادی در یک مکان کنار هم قرار می گیرند و نیازمندی های و توانمندی های داخلی صنعت فولاد در یک مکان عرضه می شود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: پیش بینی می کنیم این رویداد سرآغاز یک جنبش بزرگ و مثبت باشد. عظیمیان در بخش دیگری از سخنان خود به فروش ۱۵ تا ۲۰ درصد از محصولات خود در قالب صادرات اشاره و اظهار کرد: تحریم های اخیر در روند توسعه بازار این شرکت اخلال ایجاد کرده است که کارشناسان درحال پیدا کردن راهکاری برای این مشکل هستند. وی سهم صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از کل صادارت ایران را یک درصد اعلام کرد.