سال ۱۳۹۶ را باید درخشانترین سال شرکت فولادمبارکه اصفهان به لحاظ تولید و سودآوری از زمان بهره برداری تاکنون دانست. این مجموعه در سال ۹۶ با تولید ۸ میلیون و ۶۶۷ هزار تن بالغ بر ۵۴ درصد از کل تولید فولاد خام ایران را به خود اختصاص داده است. همچنین با رعایت اصول بهره وری، میزان بهره وری نیروی انسانی خود را به ازای هر نفر از ۴۰۱ تن در سال ۹۴ به ۵۳۸ تن در سال ۱۳۹۶ افزایش داده است. همچنین نسبت های سودآوری نیز در فولاد مبارکه از رشد چشمگیری نسبت به سال ۱۳۹۵ برخوردار بوده و درآمد شرکت رشد ۵۶ درصدی را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ میزان تولید شرکت از ۶ میلیون و ۸۴۱ هزار تن فراتر رفت و نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد 12.7 درصدی داشت، افزود: با راه اندازی فاز جدید مجتمع فولاد سبا، ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به 10.3میلیون تن افزایش یافته است. گروه فولاد مبارکه با این میزان ظرفیت تولید، بزرگترین مجموعۀ فولادسازی کشور است که در سال ۹۶ با تولید ۸ میلیون و ۶۶۷ هزار تن بالغ بر ۵۴ درصد از کل تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده است.
بهرام سبحانی، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ میزان فروش شرکت به حدود ۷ میلیون تن رسید، خاطرنشان کرد: از این میزان سهم بازار داخل نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش محسوسی داشته است. بهنحویکه میزان تحویل محصول در بازار داخلی در سال ۱۳۹۵ حدود ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار تن بود که در سال ۱۳۹۶ به ۵ میلیون و ۷۴۱ هزار تن افزایش یافت. در همین راستا سهم بازار صادراتی با توجه به افزایش سهم بازار داخلی، کاهش یافت و از یکمیلیون و ۵۵۴ هزار تن در سال ۱۳۹۵ به یکمیلیون و ۲۹۲ هزار تن رسید.
دکتر سبحانی با اشاره به دستاوردها و افتخارات مهم فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۶ تصریح کرد: بهره برداری از پروژۀ افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا از ۷۵۰ هزار تن به 1.6 میلیون تن، راه اندازی کارخانۀ گندله سازی سنگان به ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن گندله، خرید بلوک ۱۷ درصدی سهام شرکت توسعۀ معادن و فلزات و افزایش درصد مالکیت آن به ۴۰ درصد، دستیابی به رکورد تولید فولاد خام، کلاف سرد و گرم و... برخی از این دستاوردها بوده است. عبور از مرز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام از بدو تأسیس شرکت تا سال ۱۳۹۶، ایجاد ظرفیت سالانۀ 10.3 میلیون تن فولاد خام با توسعۀ ظرفیت فولاد مبارکه و سبا، کسب رتبۀ یازدهم در بین سازمانهای دانشی برتر آسیا در جایزۀ جهانی MAKE سال ۲۰۱۷، کسب رتبۀ اول در گروه فلزات اساسی در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی و بهره برداری از اولین و بزرگترین گندلهسازی شرق کشور در سنگان، کسب تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان، کسب جایزۀ بهره‌وری معادن و صنایع معدنی و کسب عنوان واحد نمونۀ استاندارد ملی از دیگر افتخارات فولاد مبارکه اصفهان بود که دکتر سبحانی به آنها اشاره کرد.
سبحانی خاطرنشان کرد: احداث کنسانتره سازی سنگان امسال به اتمام می رسد و انتظار می رود سال آینده راه اندازی و به بهره برداری برسد.
همچنین طرح توسعه فولاد هرمزگان از ۱.۵ به ۳.۵ میلیون تن فولاد و توسعه نورد گرم شهید خرازی برای فولاد مبارکه بسیار حیاتی است و چنانچه از طریق فاینانس خارجی نتوانیم آنرا عملیاتی کنیم از طریق منابع داخلی آن را اجرا خواهد شد. فولاد مبارکه طبق طراحی اولیه به ازای تولید هر تن مجاز به استفاده از ۱۶.۶ مترمکعب آب بود که با اقدامات صورت گرفته این میزان به ۳.۳ مترمکعب کاهش یافته است. وی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری‌های درست می تواند رشد پایدار سودآوری و بقای شرکت را در پی داشته باشد، تصریح کرد: چنانچه سرمایه گذاری‌ها در راستای استراتژیهای بلندمدت و طرح جامع توسعۀ شرکت باشد، می تواند به افزایش ثروت سهامداران کمک شایانی کند. از این رو شرکت فولاد مبارکه اصفهان با مطالعۀ محیط رقابتی پیرامون خود، فرصتهای مناسب سرمایه گذاری را شناسایی کرده و با ارزیابی دقیق فنی- اقتصادی آنها سعی در انتخاب بهترین فرصتها داشته است. به عنوان مثال در این راستا در سال ۱۳۹۶ از محل در آمد نقدی از شرکت های بورسی مبلغ ۸۳۰۰ میلیارد ریال سود برای فولاد مبارکه حاصل شد.
مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن برشماری فعالیتهای تکنولوژیکی شرکت گفت: پیشبرد طرح نظام مدیریت خدمات فناوری اطلاعات؛ انجام پروژۀ ارزیابی امنیتی و ارائۀ طرحهای امن سازی سرویسهای فناوری اطــــلاعـــات؛ ارتـــــقای امنیــــت ســـرویــسهـــای برون سازمانی در ناحیۀ Enterprise Edge؛ طراحی و پیاده سازی پروژۀ سیستم پرداخت الکترونیکی به رانندگان؛ آماده سازی مدارک الکترونیک اعتبار اسنادی فروش جهت ارسال به بانک؛ طراحی و پیاده سازی سیستم بودجۀ سرمایه گذاری و طراحی، پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریت توزین (ثبت بارنامه) برخی از این اقدامات است.
سبحانی به اعمال تحریم‌ها از نیمه مردادماه و تاثیر آن بر صنعت فولاد کشور نیز پرداخت و گفت: تحریم‌های جدیدی در راه است و در حال حاضر نیز نقل‌وانتقال پول از سیستم بانکی با مشکلاتی مواجه شده است، اما این امیدواری را می‌دهیم که فولاد مبارکه خود را برای شرایط تحریم آماده کرده و گروه‌های کارشناسی برای رفع مشکلات تحریم و چاره‌جویی در خصوص اختلالات احتمالی مستقر شده‌اند.
سبحانی همچنین مصوبه تثبیت قیمت های فولاد و رساندن آن به نرخ های پایان سال ۹۶ را مورد اعتراض فولادی ها دانست و افزود: مکانیزم بورس کالا عرضه، رقابت بر مبنای تقاضا و تعیین قیمت هاست. نمی شود هم بورس باشد و هم قیمت گذاری تحمیلی و تثبیتی را اعمال کرد. اگر این مصوبه تصویب شود باید همه زنجیره اینطور باشد نمی توان یک حلقه را مجاب به این اقدام نمود و فشاری را متحمل این حلقه کرد.
موضوع آب، مسأله دیگری بود که سبحانی به تشریح آن پرداخت و گفت: پروژه تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف مجتمع فولاد و بازچرخانی آب به مراحل پایانی نزدیک شده و مصرف آب به ازای تولید هر تن فولاد نیز از 16.6 متر مکعب در زمان افتتاح فولاد مبارکه به 3.3 متر مکعب رسیده است. وی ادامه داد: این 3.3 متر مکعب برای کلیه زنجیره تولید اعم از نیروگاه و کوره‌ها و مصارف دیگر شرکت است و برای تولید فولاد، نهایتاً 3 لیتر آب استفاده می‌شود که قسمتی از آن نیز از طریق پساب تأمین می‌شود. سبحانی تأکید کرد: در خصوص مشارکت فولاد مبارکه در پروژه سد کوهرنگ نیز، این شرکت به عنوان سرمایه‌گذار وارد شده و اصل و فرع این سرمایه‌گذاری در زمان بهره‌برداری، قابل بازگشت است. وی زمان لازم برای بهره‌برداری از سد کوهرنگ را 30 ماه عنوان کرد و بیان داشت: البته پیمانکار قول تکمیل در 24 ماه را داده و امیدواریم با اجرای این پروژه مشکل آب اصفهان نیز حل شود.