فولاد هرمزگان که یکی واحدهای تولید تختال در کشور به‌شمار می‌رود که پس از فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بیشترین میزان را در تولید فولاد به خود اختصاص داده است و سهمی ۸ درصدی در کل تولید فولاد کشور دارد. این واحد فولادسازی که یکی از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه به‌شمار می‌رود سهم قابل توجهی در تولید فولاد در استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت طی سال ۹۶ قادر شد که زیان انباشته خود را جبران کند و به سوددهی نیز برسد.

فولاد هرمزگان در یک نگاه
درباره وضعیت کلی شرکت فولاد هرمزگان، فرزاد ارزانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: با توجه به صادرات‌محور بودن شرکت فولاد هرمزگان ۷۰ درصد محصولات هرمزگان به صادرات اختصاص دارد، هرچند سیاست این شرکت در گام نخست تاکید بر تامین نیاز داخلی است. ارزانی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید در فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد:‌ محصول نهایی فولاد هرمزگان تولید تختال با ظرفیت ۵/۱ میلیون تن در سال است در حقیقت عریض‌ترین تختالی که در ایران تولید می‌شود مربوط به فولاد هرمزگان بوده که طول تختال تولیدی آن بین ۶ تا ۱۲ متر است. مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه تصریح کرد: برنامه توسعه‌ای برای این شرکت در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم در برنامه ۳ ساله و طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ ظرفیت تولید این واحد را از ۵/۱ میلیون تن به ۳ میلیون تن در سال برسانیم.

رشد همه‌جانبه در سه ماه نخست امسال
شرکت فولاد هرمزگان در سه ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در تمامی زمینه‌ها با رشد همراه بوده است. در‌باره عملکرد سال گذشته فولاد هرمزگان و همچنین تولید و فروش این واحد در سه ماه نخست سال، ارزانی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن فروش و یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن تولید داشتیم. در زمینه فروش داخلی با ۶۸درصد، در زمینه صادرات ۱۰ درصد و در زمینه فروش کلی ۲۴درصد رشد روبه‌رو بوده‌ایم و در تولید ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۳ رشد داشتیم. سال ۹۶ سال خوبی برای فولاد هرمزگان به‌شمار می‌رود چراکه در این سال قادر شدیم که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ میلیون تن تولید داشته باشیم تا بتوانیم خود را به ظرفیت اسمی کارخانه نزدیک کنیم. ظرفیت کارخانه یک و میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که برای سال‌جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این رقم محقق شود.
وی در ادامه به آمار سه ماهه سال‌جاری نیز اشاره کرد و گفت: در ۳ ماه نخست امسال ۱۱ درصد در تولید تختال و در تولید آهن اسفنجی ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم. در زمینه فروش داخلی نیز ۱۳ درصد و در زمینه صادرات نیز با توجه به شرایط به‌وجود آمده داخلی ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته‌ایم. اما براساس روال برنامه کارها را پیگیری می‌کنیم. در زمینه کیفیت نیز طی سه ماه نخست امسال حدود ۳۰ درصد بهبود کیفیت داشته‌ایم.

تاثیر تحریم‌ها
مدیرعامل فولاد هرمزگان در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم‌ها پیش آمده چه برنامه‌ای برای صادرات فولاد هرمزگان در نظر گرفته‌اید، عنوان کرد: البته ممکن است که قدری زود باشد که درباره تاثیر تحریم‌ها سخن بگوییم اما به هر حال تحریم‌ها اثرات خود را بر بازار باقی خواهد گذاشت. ارازنی در ادامه توضیح داد: فرآیند فروش این گونه نیست که به یکباره تصمیم به فروش گرفته باشید باید برای آن برنامه‌ریزی کرد چرا که یک فاصله زمانی بین تولید و فروش وجود دارد. ما تاکنون براساس برنامه پیش رفته‌ایم و هم‌اکنون نیز با مشتریان در تعامل هستیم. البته یک بخشی از موضوع تحریم‌ها به مسائل بانکی و نقل و انتقال پول بازمی‌گردد. پس مشتری داشتن یک بحث است و اینکه قادر شوید که پول را جابه‌جا کنید نیز یک بحث دیگر است. وی در ادامه تایکد کرد: البته با کمک شرکت فولاد مبارکه قصد داریم که امسال یک میلیون و ۵۰ هزار تن صادرات داشته باشیم و ۴۵۰ هزار تن در داخل عرضه کنیم که البته اگر بازار داخل کشش بیشتری داشته باشد در وهله نخست به بازار داخل عرضه می‌کنیم اما علاوه بر نیاز داخل را صادر خواهیم کرد.

سهم فولاد هرمزگان در چشم‌انداز فولاد کشور
مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به سهم فولاد هرمزگان در چشم‌انداز فولاد کشور خاطرنشان کرد: برنامه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی در استان هرمزگان یک برنامه جدی است. ارزانی ادامه داد: البته قدری برای تامین مواد اولیه، فولاد هرمزگان با مشکل روبه‌رو است چراکه انتقال گندله از سنگان به هرمزگان اقتصادی نیست و در این راستا باید حلقه زنجیره فولاد را متعادل کرد. ارزانی در ادامه تصریح کرد: باید واحدهای فولادسازی در کنار آب‌های آزاد ساخته شوند تا با تولید اقتصادی و سودآوری همراه باشند.

اقدامات زیست‌ محیطی فولاد هرمزگان
مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به اقدامات زیست محیطی این واحد فولادسازی، عنوان کرد: لایروبی و بسترسازی مسیل عبوری از منطقه ویژه اقتصادی، پایش و کنترل آنلاین آلاینده‌های زیست‌محیطی، اجرای نظام مدیریت پسماند ضایعات، بهبود عملکرد سامانه غبارگیرها برای جلوگیری از انتشار غبار در محیط، تشکیل کارگروه در سطح مدیران ارشد سازمان برای ارتقای عملکرد زیست ‌محیطی، صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز و شست‌وشوی معابر و اصلاح و ارتقای شبکه‌های تصفیه فاضلاب صنعتی فولادسازی جزو اقدامات زیست‌محیطی این واحد به شمار می‌رود.
لازم به یادآوری است که شرکت فولاد هرمزگان در خرداد ماه توانست سه رکورد در واحدهای فولادسازی، احیا مستقیم و ‌ریخته‌گری برجای گذارد و سه ماهه اول سال ۹۷ را با امید به تحقق ظرفیت اسمی این شرکت در پایان سال ۹۷ به پایان برساند. در واحد احیا مستقیم رکورد تولید مدولA به میزان ٨٠٨٢٩ به ثبت رسید. این در حالی است که رکورد قبلی این واحد فولادسازی ۷۶۲۱۵ تن در اردیبهشت ۹۶ بوده است. همچنین رکورد تولید ماهیانه به میزان١٥٨٢٤١ تن بوده که رکورد قبلی آن ۱۵۱۶۳۸ تن در اردیبهشت ۹۶ بوده است.
همچنین شرکت فولاد هرمزگان امسال در همایش تجلیل از برترینهای صنعت و معدن استان هرمزگان با حضور رئیس هیات حمایت از صنایع کشور، استاندار و نمایندگان شهر بندرعباس در مجلس شورای به عنوان واحد تولیدی برتر استان معرفی شد.