یکی از سیاست‌های برنامه‌ریزی شده برای صنعت فولاد در افق چشم‌انداز آن، رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد است که در این راستا قرار است که سواحل خلیج‌فارس یکی از اصلی‌ترین جایگاه‌ها برای این میزان ظرفیت تولید فولاد باشد تا هم نیاز داخل کشور از این طریق فراهم شود و هم زمینه‌سازی برای صادرات فولاد در این چشم‌انداز مد نظر قرار بگیرد. از این رو در این راستا توافق‌هایی برای واحدهای صبا فولاد خلیج فارس و فولاد هرمزگان صورت گرفته است تا شاهد افزایش این واحدها در راستای ۱۰ میلیون تن فولاد باشیم.

 

توافقی برای ادغام
در جلسه‌ای با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیران‌عامل فولاد مبارکه اصفهان، هرمزگان و استاندار هرمزگان، خرید سهام صبا فولاد خلیج فارس و ادغام آن در فولاد هرمزگان مورد توافق قرار گرفت. بهرام سبحانی با بیان این مطلب عنوان کرد: در جلسه مذکور حاضران به‌منظور حفظ منافع ملی، با ادغام شرکت صبا فولاد خلیج فارس و فولاد هرمزگان به‌طور یکپارچه به توافق رسیدند؛ تنها مکانیزم اجرایی این امر باید از سوی صندوق بازنشستگی کشوری فراهم شود که به اندکی زمان نیاز است.
به گفته سبحانی از این پس براساس یکپارچه شدن دو واحد تولیدی طرح‌های توسعه‌ای را تعریف خواهیم کرد. مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه در طرح توسعه فولاد هرمزگان ظرفیت تولید از ۵/۱ به ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: با ادغام این شرکت با صبا فولاد خلیج فارس، ظرفیت مجموعه به تدریج به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

کنسرسیومی با تشکیل فولادی‌های جنوب
درباره چگونگی اجرایی شدن ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان، مدیرعامل فولاد هرمزگان عنوان کرد: قرار است فولاد هرمزگان به علاوه فولاد صبای خلیج‌فارس و فولاد قشم با توجه به امکاناتی که دارند با یکدیگر برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در منطقه ویژه خلیجفارس این طرح را اجرایی کنند. فرزاد ارزانی در پاسخ به این پرسش که با همین واحدهای موجود به ۱۰ میلیون تن خواهیم رسید یا درصدد تاسیس واحدهای جدید نیز هستید، گفت: برای رسیدن به ۱۰ میلیون تن در استان هرمزگان باید واحدهای جدیدی را تاسیس و راه‌اندازی کرد. مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه توضیح داد: با توجه به نیاز کشور، واحدهای جدیدی در راستای تامین آهن اسفنجی، واحد فولادسازی، بیلت‌سازی، شمش و ورق گرم ایجاد و تاسیس خواهند شد. ارزانی همچنین در پاسخ به این پرسش که تولید چه نوع محصولاتی در زنجیره فولاد استان هرمزگان مورد تاکید است، گفت: این موضوع بستگی به نیاز کشور دارد و در بررسی‌هایی که به عمل خواهد آمد مشخص خواهد شد بر ایجاد چه کارخانه‌هایی باید تاکید شود. وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های تولید فولاد در استان هرمزگان تصریح کرد: با توجه به نزدیکی استان هرمزگان به دریا، این مزیت وجود دارد که با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در این استان علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات آن نیز به سادگی وجود داشته باشد. از این رو باید از این امکان استفاده کرد و صادرات را از این مکان انجام داد.
مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین در پاسخ به این پرسش که تولید ۱۰ میلیون تن فولاد تا چه اندازه می‌تواند برای استان هرمزگان سبب تحول اقتصادی شود، گفت: ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان در حقیقت می‌تواند یک فرصت و امکان برای اقتصاد این استان فراهم کند و سبب ایجاد صنایع بالادستی و پایین‌دستی در استان خواهد شد که به یقین سبب اشتغالزایی بالا در این زمینه می‌شود.
ارزانی در ادامه با اشاره به تولید فولاد هرمزگان عنوان کرد: واحد فولاد هرمزگان در حال حاضر ۵/۱ میلیون تن تولید دارد اما قرارداد فاینانسی با ایتالیایی‌ها برای ارتقای ظرفیت فولاد هرمزگان در دست اقدام داریم که مراحل پایانی آن در حال انجام است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای تامین سرمایه ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان چه برنامه‌هایی در دست اقدام است، گفت: برای تامین سرمایه آن قدری زود است. البته با توجه به فضای سیاسی و خروج امریکا از برجام امیدواریم فضا شفاف و روشن‌تر شود تا بتوانیم برای سرمایه‌گذاری آن تصمیم‌گیری کنیم اما بهطور مسلم، این طرح‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند توسط بخش داخلی و هم بخش خارجی انجام شود. هر دوی این گزینه‌ها باید مطرح باشند تا پروژه را به پیش ببرند چراکه یک پنجم از تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است باید به وسیله استان هرمزگان تامین شود.

فولاد مبارکه پیشگام برای ایجاد اسکله‌های تخصصی
حسین هاشمی تخته‌پور نماینده شهرستان بندرعباس و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درباره اجرایی شدن هدف ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان، اظهار کرد: اگر واحدهای فولادی که در مرکز ایران ایجاد شده‌اند را در نظر بگیرید، درخواهید یافت این واحدها با مشکل کم‌آبی رو‌به‌رو هستند. از این رو سیاست‌ها برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بر این است که واحدهای فولادسازی را به سمت سواحل خلیجفارس و دریای جنوب بکشانند. هاشمی در ادامه توضیح داد: یکی از برنامه‌های تولید فولاد در کنار سواحل خلیج‌فارس، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان است که قرار است این واحدها در مجتمع اقتصادی صنعتی و فلزی تاسیس شوند. در این راستا تصمیم گرفته شده که بخش خصوصی خود را توسعه دهد و از سوی دیگر واحد فولاد هرمزگان (یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه) و همچنین فولاد صبا خلیج‌فارس توسعه پیدا کنند. بنابراین این واحدها در حال برنامه‌ریزی برای توسعه هستند.
این عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که «بخش بیشتری از تولید ۱۰ میلیون تن فولاد باید به صادرات اختصاص یابد. تا چه اندازه اسکله‌های تخصصی برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند» گفت: در راستای ایجاد اسکله‌های اختصاصی، چند شرکت فولادی و معدنی از جمله فولاد مبارکه، گل‌گهر سیرجان، سرمایه‌گذاری امید و چند شرکت دیگر، یک شرکت جدید به نام «جاده، ریل و دریا» را راه‌اندازی کرده‌اند که بخشی از این شرکت در زمینه دریا فعالیت می‌کند و نخستین درخواست آنها ایجاد اسکله اختصاصی برای صادرات مواد معدنی و فلزات است. در این راستا جلسه‌هایی با سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کرده و بودجه‌هایی را نیز فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم اسکله تخصصی را تاسیس کنیم. مکان‌یابی آن نیز انجام شده و فکر کنم در یکی دو سال آینده عملیاتی شود.