شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت‌های فولادی به‌شمار می‌رود که میزان مصرف آب این مجموعه را به حداقل ممکن رسانده و استفاده بهینه از منابع انرژی و به ویژه آب از ابتدای بهره‌برداری در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته و از اهداف استراتژیک اساسی شرکت قلمداد می‌شده است. از این رو این شرکت در طرح‌های خود و به منظور استفاده بهینه از آب به تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی شهرهای همجوار شرکت پرداخته است.

به‌دنبال راهکارهای مناسبی برای کاهش مصرف آب هستیم
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جریان بازدید از پروژه‌های مرتبط با شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری شهرهای همجوار شرکت و پروژه‌های تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی بر تسریع و تکمیل فازهای پایانی و بهره‌برداری کامل و هر چه سریعتر پروژه‌های مذکور تاکید کرد.
بهرام سبحانی درخصوص اهمیت آب و استفاده بهینه از آن تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع انرژی و به ویژه آب از ابتدای بهره‌برداری در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته و از اهداف استراتژیک و اساسی شرکت بوده است؛ از این‌رو باید در این راستا همواره با اجرای پروژه‌های متعدد راهکارهای مناسبی برای کاهش مصرف هرچه بیشتر ارائه و اجرا کنیم.

رکورد کاهش مصرف آب
در این بازدید علیرضا استکی مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات گزارشی از روند پیشرفت طرح‌های در دست اجرا ارائه کرد. در ادامه این بازدید، عباس اکبری مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه نیز با ارائه گزارشی از روند پیشرفت اجرای این پروژه‌ها از کاهش مصرف آب شرکت خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده و در دست انجام در این زمینه که بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان است و همچنین با شروع بهره‌برداری از قسمتی از این پروژه‌ها، مصرف ویژه آب صنعتی شرکت کاهش قابل توجهی داشته و از ۴/۴ مترمکعب در هر تن تولید کلاف نورد گرم در سال ۱۳۹۶ به ۳/۶ مترمکعب در سال ۹۷ رسیده است که در مقایسه با سایر شرکت‌های فولادسازی نوعی رکورد به شمار می‌آ‌ید.
وی با تاکید بر اینکه با بهره‌برداری از فازهای نهایی پروژه‌های مذکور میزان مصرف، کاهش چشمگیرتری خواهد داشت، عنوان کرد: طراحی و اجرای این پروژه‌ها از سال‌ها قبل از سوی فولاد مبارکه نشانگر دوراندیشی مدیریت شرکت در جهت ایجاد شرایط تولید پایدار است.

پروژه‌های فولاد مبارکه برای کاهش مصرف آب
مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اشاره به پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام مرتبط با موضوع آب در فولاد مبارکه گفت: این پروژه‌ها در فولاد مبارکه به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست شامل پروژه‌های تامین آب است که مهمترین آنها جمع‌آوری و تصفیه پساب شهرهای اطراف و استفاده به عنوان آب صنعتی مورد نیاز شرکت است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان در مراحل پایانی خود قرار دارد؛ به گونه‌ای که انتقال و تصفیه پساب‌های شهر مبارکه و صفائیه انجام شده و انتقال پساب شهرهای زرین شهر و ورنامخواست نیز طی یک ماه آینده تکمیل می‌شود و با تکمیل شبکه جمع آوری داخل شهرها و اتصال مشترکین طی یک سال آینده و رسیدن به ظرفیت نهایی طرح، حدود ۳۰ درصد آب موردنیاز شرکت از این طریق تامین خواهد شد.
اکبری در همین خصوص در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای پروژه جمع آوری پساب‌های شهری شهرهای همجوار شرکت علاوه بر اینکه آب باطله را به آب قابل استفاده در صنعت مبدل می‌کند، شرایط منطقه را نیز از منظر بهداشتی و محیط زیستی ارتقا می‌دهد.
مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه در ادامه در توضیح دسته دوم توضیح داد: این بخش مربوط به پروژه‌های تصفیه و بازچرخانی است که مهمترین آنها پروژه توسعه ظرفیت تصفیه‌خانه پساب صنعتی است که در آستانه راه‌اندازی قرار دارد. پروژه اسمُز معکوس (RO) سه هزار مترمکعبی که فاز نخست آن راه‌اندازی شده و فاز دوم ان نیز در حال راه‌اندازی است، از این دسته‌اند. وی همچنین افزود: همچنین پروژه RO تکمیلی ۹۰۰ مترمکعبی، استخرهای ذخیره ۵۰ ‌هزار مترمکعبی و خطوط انتقال مربوطه، استخر ذخیره اب ریجکت RO و خط انتقال اب ریجکت جهت خنک کاری سرباره و ابگیر و پمپ خانه منبع ذخیره از دیگر پروژه‌هایی است که با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شده یا در حال تکمیل است. این پروژه‌ها نقش مهمی در کاهش مصرف و تامین آب صنعتی موردنیاز شرکت دارد؛ به گونه‌ای که با تکمیل آنها، حدود ۲۰ درصد از آب صنعتی موردنیاز شرکت از این طریق تامین می‌شود.
وی در ادامه سومین دسته از پروژه‌های مرتبط با کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه را مربوط به طرح‌های کاهش مصرف آب در فرآیندهای تولید دانست و در این خصوص گفت: پروژه‌ها و اقدامات بزرگ و کوچک متعددی با همکاری واحدهای تولیدی شرکت و ناحیه انرژی و سیالات تعریف و اجرایی شده که نتیجه آنها نیز کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب صنعتی در واحدهای تولیدی شرکت طی دو ماه اخیر است.
اکبری خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی و تکمیل تمام فازهای مجموعه پروژه‌های فوق در مجموع به میزان ۵۰ درصد از آب خام مورد نیاز شرکت تامین خواهد شد که در نوع خود بی‌نظیر است و برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات فولاد مبارکه خواهد افزود.
وی در پایان از حمایتهای مدیرعامل، معاونان و کارکنان ناحیه انرژی و سیالات و واحد اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات که در انجام پروژه‌های مذکور تلاش کردند و همچنین از مسئولیت‌پذیری تمامی کارکنان شرکت در راستای کاهش مصارف آب تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد: طی ماه‌های آینده با اتمام تمامی پروژه‌ها، وضعیت کاهش مصرف آب در شرکت به شرایط بسیار بهتری برسد.
شایان ذکر است، جايگزيني سيستم هاي خنک کاري تر با سيستم هاي خنک کاري خشک، و طراحي و اجراي سيکلهاي خنک کاري خشک در پروژههاي توسعه (توسعه نواحي فولادسازي ، فولادسازي سبا ، نورد گرم) از جمله دیگر اقدامات فولاد مبارکه اصفهان بوده است. همه این اقداماتی است تا فولاد مبارکه، به عنوان شرکتي که بيش از 50 درصد توليد فولاد کشور را به خود اختصاص داده است، همواره تلاش مي کند، تا با توجه به پتانسيل هاي موجود در کشور نياز صنايع پايين دست را تأمين نمايد.

منبع: نوسان