معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در مورد وضعیت صنعت فولاد در ایران گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار ارز و شرایط جدید دولت برای نرخ دلار، بازار فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. امیرحسین نادری، در گفتگو با معدن 24 افزود: در کشور ما برای تولید فولاد مزیت زیادی وجود دارد که بازار پر تقاضا از مهم‌ترین این مزیت‌ها است که به هیچ‌وجه نباید به مشتریان خارجی واگذار شود زیرا بازار ما موتور محرکه صنعت و اشتغال کشور است و باید این زنجیره حفظ شود.
وی با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر صادرات فولاد تصریح کرد: هر‌چه قیمت دلار با افزایش مواجه شود مزیت صادراتی این محصول نیز با رشد مواجه خواهد شد که برای محصولات مختلف تفاوت وجود دارد.معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در مورد واردات فولاد با توجه به شرایط ارزی در کشور تاکید کرد: با تعیین نرخ ارز از سوی دولت، صنایع مختلف می‌توانند با نرخ تعیین شده واردات انجام دهند.به گفته وی، باید واقع‌بین بود و مشکلات کشور را در داخل برطرف کرد زیرا صنعت یک کاتالیزور نیست، بلکه یک هدف است که می‌تواند به‌دنبال خود؛ اشتغال واستقلال اقتصادی به همراه داشته باشد.
نادری افزود: در ایران حدود ۳۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ایجاد شده که تنها از این میزان، حدود ۲۲ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۳۹۶ تولید شده و سهم تولید فولادهای طویل از فولادهای تخت بیشتر است. از طرف دیگر در سال ۹۶ رکورد صادرات شکسته شد و به بالای ۸ میلیون تن رسید و تنها حدود ۴ میلیون تن واردات فولاد داشته‌ایم و این ارقام مصرف ظاهری کشور را به حدود همان مقادیر سال‌های قبل نزدیک کرده است.به گفته وی، روند تولید فولاد در جهان با حضور پررنگ چین در دهه گذشته تحول اساسی یافت و از تولید حدود ۸۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ به تولید ۶/۱ میلیارد تن در سال ۲۰۱۵ رسید. معاوناقتصادی و مالی فولاد مبارکه تصریح کرد: این رشد به دلایلی از جمله کاهش میزان مصرف فولاد در چین، محدودیت‌های محیط زیستی و متوقف کردن واحدهای فولادی آلاینده، رکود اقتصادی و بعضا کمبود برخی از منابع و مواد اولیه مورد‌نیاز این صنعت کاسته شده است. وی خاطرنشان کرد: اگرچه ظرفیت تولید فولاد در جهان بیش از ۲/۲ میلیارد تن شده ولی حدود ۶/۱ میلیارد تن تولید واقعی فولاد جهان است که نشان‌دهنده ضریب فعالیت ۷۰ درصدی واحدهای فولادسازی در دنیا است.

محرک‌های رشد عرضه و تقاضا در بازار فولاد
نادری در‌باره وضعیت عرضه و تقاضای فولاد در بازار داخلی و خارجی گفت: آنچه مسلم است یکی از محرک‌ها و پیشران‌های اقتصادی کشور بخش مسکن است و هنوز در این حوزه حرکت موثری دیده نشده است، ولی پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف فولاد یک روند تدریجی افزایشی داشته باشد و حداکثر میزان مصرف در سال ۱۴۰۴ که برنامه تولید ۵۵ میلیون تن است، به حدود ۳۳ میلیون تن برسد و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن نیز به صادرات اختصاص یابد. البته نکته حائز اهمیت لزوم توسعه بخش انرژی، آب و حمل‌ونقل‌ دریایی، ریلی و جاده‌ای است تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.وی با اشاره به ظرفیت تولید و مصرف فولاد در ایران افزود: در سطح جهانی نیز روند کند ولی افزایش تولید فولاد ادامه داشته و مقدار مصرف جهانی بیشتر خواهد شد، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۸ این مصرف به حدود ۱۶۵۰ میلیون تن می‌رسد و چون محدودیت‌هایی برای چینی‌ها در تولید به وجود آمده و مصرف آن کشور افزایش یافته و در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی رشد حداقل ۲ درصدی برای هر سال در آینده وجود دارد.به گفته معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه، بعد از چین، هند سیاست تولید فولاد خود را به شدت دنبال می‌کند و تولید حدود ۱۰۰ میلیون تنی خود را تا سال ۲۰۲۵ به حداقل دو برابر افزایش خواهد داد و این می‌تواند تهدید جدیدی برای سایر کشورها به خصوص در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باشد. بر اساس شواهد موجود می‌توان نتیجه گرفت که قیمت‌های جهانی، روند کاهشی قابل توجهی نخواهد داشت و بهبود در بازار فولاد را در حداقل ۳ سال بعد مشاهده خواهیم کرد.

۶ چالش حوزه فولاد در جهان
وی به چالش‌های پیش روی صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: چالش‌های جهانی فولاد در ۶ موضوع خلاصه می‌شود که از آن جمله می‌توان به چالش زیست‌محیطی اشاره کرد؛ به گونه‌ای که فولادسازان دنیا به شدت درگیر کنترل و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شده‌اند، به‌گونه‌ای که حجم زیادی از طرح‌های قبلی آنها متوقف شده و طرح‌های جدید با سختگیری زیادی از سازمان‌های جهانی روبه‌رو هستند. نادری تاکید کرد: ظرفیت مازاد تولید فولاد از دیگر دغدغه‌های صنعت فولاد در جهان است و تعادل عرضه و تقاضا، نهایتا بعضا باعث غیرواقعی شدن قیمت‌های جهانی فولاد می‌شود. به گفته وی، کیفیت پایین مواد اولیه از دیگر چالش‌های صنعت فولاد در سطح جهان است و این باعث شده از یک طرف مشکلات زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد و همچنین باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شود و حاشیه سود این صنعت را کاهش دهد.
معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه کمبود انرژی و الکترود در دنیا را از جمله دغدغه‌های دیگر در صنعت فولاد برشمرد و تصریح کرد: افزایش حجم ذخایر قراضه در دنیا به‌خصوص در چین و همچنین محدودیت‌های زیست محیطی موجب مصرف بیشتر انرژی و الکترود در جهان شده و محدودیت تولید انرژی باعث مشکلاتی در این صنعت در آینده خواهد شد. وی افزود: کمبود سنگ آهن، کنسانتره، گندله با کیفیت، مشکلات در تامین پایدار آب،برق و گاز، فقدان توسعه در صنعت حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و اسکله‌ها، نبود تناسب در تعرفه‌های صادراتی و وارداتی مطابق با شرایط روز اقتصادی در حمایت از صنعت داخلی و تسهیلات بانکی با بهره بالا، باعث هزینه‌های مالی سنگین در این صنعت شده است. نادری همچنین خروج تدریجی شرکت‌های معدنی از مسیر اصلی خود برای تولید فولاد و از بین رفتن توازن در زنجیره تولید فولاد را چالش‌های این صنعت در ایران دانست.