در بیسـتـمین همـایش شرکتهای برتر ایران (IMI100) شرکت فولاد مبارکه توانست رتبه دوازدهم در بین صد شرکت برتر و در گــروه فلزات اساسی رتبۀ نخست و در شاخص‌های ارزش افزوده و اشتغالزایی رتبۀ پنجم را کسب کند.
دکتر بهرام سبحانی، با اشاره به کسب این عناوین توسط شرکت فولادمبارکه، در سال 96 گفت: هرسال به همت سازمان مدیریت صنعتی، تلاش و کوشش تمام مدیران و کارکنان شرکتهای ایرانی بر اساس شاخصهای از پیش تعیین شده بررسی می شود تا وضعیت شرکتهایی که در عرصۀ اقتصاد ایران اسلامی صاحب نام هستند، به نمایش گذاشته شود.
مدیرعامل فولادمبارکه اضافه کرد: در بیستمین همایش رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی نیز شاخص‌هایی از قبیل فروش و درآمد، ارزش افزوده، صادرات و اشتغالزایی و... بررسی شد و فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد در کشور و منطقۀ خاورمیانه، توانست در بین ۱۰۰ شرکت برتر، رتبۀ اول را در بخش فلزات اساسی از آن خود کند. ازنظر ارزش افزوده نیز با کسب رتبۀ پنجم به موفقیت دیگری دست یافت. این امر نشان دهندۀ این نکته است که فولادمبارکه با در اختیار داشتن تمام زنجیرۀ تولید فولاد میتواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.
سبحانی در همین خصوص افــزود: گروه فولادمبارکه مجموعه ای توانمند در تولید فولاد است که از ابتدا تا انتهای حلقه های زنجیرۀ تولید را در خود دارد؛ در حقیقت ایجاد ارزش افزوده در این زنجیره ها از سنگ آهن تا محصول نهایی باعث می شود بیشترین ارزش افزوده برای سهامداران و ذینفعان این شرکت حاصل شود.
وی با تأکید بر اینکه سال گذشته فولاد مبارکه در شاخص ایجاد ارزش افزوده رتبۀ دهم را داشت و امسال با پنج پله صعود به رتبۀ پنجم دست یافته است اضافه کرد: علاوه بر این، فولادمبارکه در بخش فروش هم در قسمت فلزات اساسی با بیش از ۱۳هزار میلیارد تومان، جایگاه نخست را در بین شرکتهای فولادی به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به هدفگذاری تولید فولاد در برنامۀ ششم و جایگاه فولادمبارکه در این برنامه افزود: فولادمبارکه در حال حاضر ظرفیت ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن فولاد خام را در گروه خود، شامل واحدهای فولادمبارکه، فولاد سبا و فولادهرمزگان، برنامه ریزی کرده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۲/۸میلیون تن برسیم. وی تصریح کرد: راه اندازی فولاد سپیددشت در استان چهارمحال و بختیاری و توسعۀ ۱/۵ میلیون تنی فولادهرمزگان ازجمله اقداماتی است که به همین منظور برنامه ریزی شده است.
سبحانی گفت: در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵میلیون تن فولاد در نظر گرفته شده است. فولادمبارکه نیز تصمیم دارد با تولید ۲۵میلیون تن فولاد، سهم ۵۰درصدی خود را حفظ کند. در همین راستا برخی از طرحهای توسعه مشخص شده و ظرف سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد؛ در عین حال برخی از طرحها نیز در مراحل مقدماتی است.وی خاطرنشان کرد: محل طرح‌های توسعه عمدتاً در جنوب کشور در چابهار یا بندرعباس تعیین شده است.