یادمان بیست وپنجمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه و پاسداشت ربع قرن حیات بزرگترین دستاورد صنعتی جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، استاندار اصفهان، نماینده مبارکه و جمعی از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار شهرستان مبارکه، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، مدیران بخشهای خصوصی و دولتی استان، مدیرعامل، معاونان، مدیران، کارشناسان و کارکنان فولاد مبارکه در سالن همایشهای مجتمع نگین نقش جهان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار فولاد در این آئین دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ضمن قدردانی از تلاشهایی که در فولاد مبارکه انجام گرفته است و با تأکید بر اینکه در اصفهان ظرفیت‌های صنعتی خوبی وجود دارد، گفت: امروز در حال برگزاری بیست وپنجمین سال تأسیس و راه اندازی شرکتی هستیم که نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت صنعت فولاد در جهان تصریح کرد: در صحنۀ بین المللی در سال ۲۰۱۶، شاهد ۲میلیارد دلار تجارت معدن و صنایع معدنی بودیم که ۴۳درصد این تجارت فقط به فولاد اختصاص داشته و ۵۷درصد آن مربوط به سایر فرآورده های معدنی بوده است.


کرباسیان با اشاره به آثار اشتغالزایی معدن و صنایع معدنی افزود: به طور مشخص در چرخۀ تولید فولاد مبارکه به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۳۵۰هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که درخور توجه و تقدیر است.
وی در همین خصوص با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در راه اندازی کارخانۀ گندله و کنسانترۀ سنگان، اظهار داشت: بهره برداری از این کارخانه و سایر طرحهای مشابه ضمن اینکه به کامل شدن زنجیرۀ فولاد کمک کرده، در این منطقه تحول اساسی در بخش رونق اقتصادی و اشتغالزایی ایجاد نموده است.
کرباسیان با اشاره به اینکه بخش اعظمی از رشد اقتصادی کشور چین مربوط به سرمایه گذاری و توسعۀ بخش فولاد است، افزود: ظرف ۱۰ سال آینده کشور هند نیز با اتکا به توسعۀ صنعت فولاد خود جزو چهار کشور اول دنیا قرار می گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه طی چهار سال گذشته ظرفیت تولید فولاد کشور از ۲۱ به ۳۳میلیون تن افزایش پیدا کرده است، افزود: کشور ما از ظرفیتهای خوبی نظیر سنگ آهن، گاز و نیروهای انسانی خلاق برخوردار است که می تواند برای دستیابی به جایگاه های بهتر مؤثر واقع شود.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به افزایش ظرفیتهای خوبی که در بخش گندله و آهن اسفنجی کشور طی چهار سال اخیر صورت گرفته است، یادآور شد: پیش از این در این بخش توازن نداشتیم؛ اما از دولت یازدهم تا الآن با ۸۰درصد رشد از ۲۸میلیون تن تولید به ۵۱میلیون رسیده ایم.
کرباسیان از برنامه ریزی هدفمند تولید و حرکت به سمت آن، کامل بودن زنجیرۀ تولید و همت بلند نیروی انسانی این شرکت به عنوان مهمترین نقاط قوت و عوامل مؤثر در کسب موفقیتهای این شرکت یاد و تصریح کرد: سایر صنایع نیز باید از این ویژگی ها که فولاد مبارکه را متمایز کرده است، الگوبرداری کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت صادرات فولاد در اقتصاد کشور افزود: در سال جاری تاکنون ۸میلیون تن فولاد صادر شده که ارزش افزودۀ اقتصادی زیادی برای کشور دربر داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اهمیت نقش فولاد مبارکه در توسعۀ صنعت فولاد کشور و با بیان اینکه در فولاد مبارکه تجارب ارزنده ای به دست آمده است، گفت: هم اکنون سهم این شرکت در تولید فولاد کشور حدود ۵۰درصد است که امیدواریم این گروه با توجه به ظرفیتها و تجربه هایی که دارد، به موازات افزایش تولید در کشور و رسیدن به هدف تولید ۵۵میلیون تن فولاد، همچنان سهم خود را حفظ کند.


سالروز افتتاح فولاد مبارکه درواقع یادآور آغاز یک حرکت ملی است
در ادامۀ این همایش دکتر مهرعلیزاده استاندار اصفهان اظهار کرد: سالروز افتتاح فولاد مبارکه درواقع یادآور آغاز یک حرکت ملی است؛ از این رو این روز فرخنده را به تمام زحمت کشان این عرصه و ملت ایران تبریک عرض میکنم.
وی از مدیرعامل فولاد مبارکه به عنوان یک مدیر توانمند، فداکار و دلسوز یاد و تصریح کرد: دکتر سبحانی تمامی توان مدیریت و تجربۀ خود را در جهت ارتقای هرچه بیشتر تولید، کیفیت و توسعۀ صنعت فولاد گذاشته است که قابل تقدیر است.
استاندار اصفهان با اشاره به دوران ساخت فولاد مبارکه گفت: این شرکت با حمایت و نگاه بلند مرحوم آیت الله رفسنجانی و تلاش وافر شیرمردانی ساخته شد که در دوران سخت جنگ تحمیلی در برابر آیندۀ کشور احساس مسئولیت کردند.
وی با اشاره به موفقیت‌های کسب شده در فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه علاوه بر اینکه در توسعۀ صنعت فولاد کشور سودآور بوده، به خوبی توانسته است در چندین سال اخیر سهم قابل توجهی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهد که امیدواریم همچنان در حفظ این بازار کوشا باشد.
مهرعلیزاده ادامه داد: اینکه فولاد مبارکه در هر شرایطی سودآور و پویاست، اینکه محصولات این شرکت در بازارهای داخلی و جهانی با کیفیت هرچه تمامتر عرضه می شود و اینکه این شرکت عضوی از خانوادۀ بزرگ تولیدکنندگان فولاد جهان است، برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است.
استاندار اصفهان ضمن قدردانی از تعهد فولاد مبارکه نسبت به مسئولیتهای اجتماعی خویش افزود: مطمئناً با مدیریت و روحیۀ کارکنان این شرکت در آینده نیز شاهد شکوفایی بیشتر فولاد مبارکه خواهیم بود.
وی اقدامات فولاد مبارکه در بخش استفادۀ بهینه از منابع آبی و اجرای طرحهای جمع آوری و تصفیۀ پسابهای شهری را قابل تقدیر دانست و در همین خصوص افزود: اینکه فولاد مبارکه علیرغم افزایش سه برابری تولید خود توانسته است در مصرف آب حدود ۷۵درصد صرفه جویی کند، بسیار مهم و ارزشمند است. ضمناً باید در نظر داشته باشیم که آب مایۀ حیات است؛ بنابراین شایسته است که در این زمینه با انجام پژوهش های بیشتر به راهکاری کارآمدتر برای استفادۀ بهینۀ آب دست یابیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود بر استفاده از نیروی جوانان تأکید کرد و افزود: در مسیر ساخت فولاد مبارکه به جوانان آن روز اعتماد شد و این نتیجۀ درخشان به بار آمد. اگر امروز هم به جوانان اعتماد و از آنها پشتیبانی کنیم، به یقین در سالهای بعد به پیشرفتهای بیشتری دست خواهیم یافت.

همۀ افتخارات کسب شده در فولاد مبارکه را به ملت شریف ایران تقدیم می نماییم
به گزارش خبرنگار فولاد در بخش آغازین این همایش دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه نیز ضمن ارائۀ گزارش کاملی از عملکرد و دستاوردهای شرکت گفت: فولاد مبارکه در تقویم خود دو دورۀ بسیار مهم ساخت و بهره برداری را دارد که بدون شک اهمیت دوران ساخت آن کمتر از زمان بهره برداری نیست.
وی در همین خصوص ضمن قدردانی از تلاش همۀ مدیران و کارکنان شرکت تصریح کرد: اینکه امروز فولاد مبارکه به بزرگترین فولادساز کشور و خاورمیانه و بزرگترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی دنیا مبدل گردیده، بدون شک حاصل حمایت دولتمردان و تلاش و همدلی همۀ کارکنان این شرکت از دوران ساخت تا به امروز است.
دکتر سبحانی خاطرنشان کرد: همۀ افتخارات کسب شده در فولاد مبارکه را به ملت شریف ایران تقدیم می نماییم.
گفتنی است در این همایش از تمبر یادبود ربع قرن تلاش و سرآمدی فولاد مبارکه و ۱۰ عنوان کتاب تجربیات این شرکت در مسیر سرآمدی رونمایی شد.
عملکرد خوب فولادمبارکه در تولید و سودآوری بیانگر دلسوزی مدیریت و کارکنان این شرکت است
بنابر این گزارش، در ادامۀ این برنامه خانم مهندس سعیدی، نمایندۀ مردم شریف مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی ضمن تبریک سالروز افتتاح فولاد مبارکه گفت: اینکه معیشت بیش از ۳۵۰هزار نفر از مردم شریف ایران از طریق فولاد مبارکه تأمین میشود، قابل تقدیر است.
وی با تأکید بر اینکه صنعت فولاد از شاخصه های اصلی توسعه یافتگی و از پایگاههای مهم اقتصادی کشور است، با اشاره به نقش مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه در رشد این صنعت گفت: دستیابی به این میزان تولید و سودآوری بیانگر این است که کارکنان و مدیران این شرکت دلسوز بوده اند؛ از این رو از تک تک کارکنان، مدیران و همۀ کسانی که در زنجیرۀ تولید ای ن شرکت نقش دارند، تشکر می نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش آب گفت: در فولاد مبارکه تجارب خوبی در بحث مصرف بهینۀ آب وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد؛ این در حالی است که در جلسه ای با وزیر محترم نیرو بر احیای زاینده رود و استفاده از ظرفیتهای فولاد مبارکه در این زمینه تأکید شد.


فولاد مبارکه نگینی درخشان بر انگشتری صنعت فولاد کشور است
عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانۀ صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان اصفهان نیز در این همایش گفت: فولاد مبارکه نگینی درخشان بر انگشتری صنعت فولاد کشور است.
وی با تأکید بر اهمیت موضوع آب استان از استاندار اصفهان درخواست کرد در این خصوص اقدامات عاجل انجام گردد.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر فولاد مبارکه افتخاری برای ایران و در عرصۀ بین المللی نیز شناخته شده است، از دکتر کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه خواست تا تجارب این شرکت در سایر شرکتهای کشور نیز به کار گرفته شود.
سهل آبادی در بخش پایانی سخنان خود از مدیران و کارکنان فولاد مبارکه به عنوان فرماندهان و لشکریان ارتش صنعت کشور یاد و از زحمات ایشان قدردانی کرد.

 

در جریان برگزاری این همایش خبرنگار فولاد با تنی چند از معاونان اسبق فولاد مبارکه گفت وگوهایی انجام داده است که می خوانید:
مرتضی طلایی معاون اسبق بهره برداری فولاد مبارکه
فولاد مبارکه از آغاز بهره برداری برای جامعه و ذینفعان منشأ خیر و برکت بوده است که این نتیجۀ تلاش دسته جمعی مجموعه افرادی است که در رده های مختلف در مسیر ساخت آن زحمت کشیده اند. انسجام مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه نیز یکی از نقاط قوت مهم این شرکت بوده است که توانسته تا این سطح از توانمندی را تجربه کند. عشق و اعتقاد به کار در فولادمبارکه به گونهای است که بسیاری از کارکنان هیچ گاه بدون وضو سر کار خود حاضر نشده اند و به اعتقاد من همین عشق و اعتقاد بوده که باعث ماندگاری شرکت شده است. این ظرفیت وجود دارد که فولاد مبارکه تا ده سال آینده به ظرفیت تولید ۲۵میلیون تن در سال برسد.
فولاد مبارکه بنگاه اقتصادی بزرگی است و گردش مالی زیادی دارد. ما نباید بگذاریم این صنعت با مشکل روبه رو شود. این موضوع مسئولیت مدیریت ارشد این شرکت را صدچندان مینماید. کار تیمی و کرامت انسانی که همواره در این شرکت مطرح بوده از محورهایی است که همواره توانسته به حرکت باثبات فولاد مبارکه قوام دهد؛ همچنین رویکرد این شرکت در خصوص کرامت انسانی و رفاقت بین مجموعۀ مدیران و ساختارهای این شرکت از دیگر نقاط قوت شرکت است.


مهندس حسینیان معاون اسبق طرح و توسعۀ فولاد مبارکه
در طول این ۲۵سال فولاد مبارکه توانسته از ظرفیت نیروی انسانی خود به خوبی استفاده کند؛ به گونه ای که این بنگاه اقتصادی در صنعت فولاد دنیا به عنوان یک برند مطرح شده است.
خوشبختانه مسیر توسعۀ فولاد مبارکه بهخوبی پیموده شده است. اینکه کشور ایران ازلحاظ گاز طبیعی و معادن بسیار غنی است و فولاد مبارکه توانسته است با اتکا به منابع و ذخایر داخلی، از نیروی انسانی مجرب و فرهیختۀ خود نیز به خوبی استفاده کند بسیار ارزشمند است و باید این روند را حفظ نماید. برای نیل به این هدف نیز باید همچنان بر منابع انسانی خود با آموزشهای مستمر و ارتقای سطح دانش فنی کارکنان سرمایهگذاری کند. ضمن اینکه حرکت به سمت تولید فولادهای کیفی و ویژه، همواره اهمیت خاصی داشته است. باید با جدیت و با پیگیریهای مستمر شرایطی فراهم شود تا در آینده نیز شاهد بهبود وضعیت فولاد مبارکه در سطح ملی و بین المللی باشیم.


مهندس جعفری معاون اسبق بهره برداری فولاد مبارکه
در سال ۱۳۶۰ وقتی کار در فولاد مبارکه شروع شد، این شرکت صرفاً یک زمین بود. از همان موقع صحبتهایی مطرح می شد مبنی بر اینکه ممکن است این پروژه اصلا به تولید نرسد؛ تا جایی که برخی این زحمات و تلاشها را بیهوده می دانستند؛ ولی با حمایت بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر دولتمردان، الحمدلله امروز شاهد به بار نشستن این زحمات همراه با دستاوردهای بسیار ارزشمندی هستیم که در مراسم هم به آنها اشاره شد. همانگونه که تاکنون فولاد مبارکه با داشتن برنامۀ بلندمدت و حرکت طبق استانداردهای بین المللی به مسیر خود ادامه داده است، از این پس نیز باید با تمرکز بیشتر بر روی این اصل به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کرد.

شهریاری معاون اسبق تکنولوژی فولاد مبارکه
یکی از مباحث مدنظر مدیران و مسئولان کشور به ویژه مدیران شرکت این بود که ما اقداماتی انجام دهیم که بتوانیم از آن به عنوان یک الگو در سطح کشور بهره برداری کنیم. یکی از این موارد موضوع بومی سازی در شرکت با اتکا به توان داخلی بود. باید توجه داشته باشیم همۀ مدیران مجموعۀ فولاد مبارکه و پیمانکاران دوران ساخت و بهره برداری، واقعا عاشق بودند. در یک جمله باید گفت فولاد مبارکه را عشق به خدا، مردم و کشور ایران ساخت. من معتقدم خواستن از توانستن مهمتر است؛ زیرا زمانی که ما خواست قوی داشته باشیم بهتبع آن توانستن نیز ایجاد میشود و امروز محصولاتی که فولاد مبارکه در سطح جهانی ارائه میدهد، این عشق را نشان میدهد و حکایت از این دارد که تکنولوژی به روز در این صنعت به کار گرفته شده است.
یکی از کارهای بزرگ فولاد مبارکه خود صنعت سازی بود؛ یعنی زمانی که فولاد مبارکه ساخته می شد، همواره این نگاه وجود داشت که بتواند همۀ مسائل را در خود حل کند. کما اینکه این اتفاق با ساخت واحدهایی نظیر واحد خنک کنندۀ شمش افتاد و بعدها این بومی سازی به بخشهای دیگر تسری یافت. پیمانکارانی که در طول دوران ساخت، شکل گرفتند و کار خود را با ساخت تجهیزات ساده آغاز کردند، به تدریج توانستند پروژه های بزرگتری را در فولاد مبارکه بسازند. امروز تمامی توسعه هایی که در سطح کشور انجام میشود به شکلی از توانمندسازیهایی که در فولاد مبارکه ایجاد شده، استفاده میکنند رضایت بخش بوده است.