ا توجه به اینکه با رکود حاکم و کسادی بازار انتظارها حاکی از اين امر بود که قیمت شمش کاهش داشته باشد اما افزایش قیمت آهن اسفنجی مانع از آن شد و جو بازار در سکوت و انتظار بود.

در اواسط هفته هم شاهد افزايش قیمت در این بخش بوديم اما از روز سه شنبه به بعد قیمت شروع به کاهش اندک کرد و علت اصلی آن هم عدم اعتماد بازار به روند افزایشی قیمت ها و ترس بنکدارها از موجودی انبار بود. در اواخر هفته هم فولاد خوزستان دقیقا به اندازه تقاضای روز بازار، عرضه شمش داشت. معامله گران این حوزه پيش بینی می‌کنند روند نزولی قیمت شروع شده و اين روند ادامه دار است. به دنبال فولاد خوزستان تولیدکنندگان دیگر شمش هم که در طول دو ماه گذشته با اکراه وارد معامله می‌شدند عرضه کننده شمش شدند.
به گزارش قانون، فولاد خوزستان به عنوان کارخانه ای که در طول دو ماه گذشته با محدودیت آهن اسفنجی روبرو بوده و مانند دیگر کارخانجات تولیدکننده شمش با موجودی کمی از مواد اولیه روبروست، نمی‌تواند قیمت شمش را زیاد پایین بیاورد و نمی‌تواند عرضه را هم زیاد کند، اما خبر خوب این است که از اول شهریور ماه تولیدکنندگان آهن اسفنجی تولیدشان را افزايش می‌دهند چراکه بناست محدودیت‌های برق برای آنها برطرف شود. مهمتر از همه آنکه کارخانه گل‌گهر که بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی است و تقريبا یک ماه و نيم است با تعطيلی مواجه است از شهریور ماه بطور فعال وارد بازار خواهد شد.
با توجه به اینکه روند تقاضا در بازارهای جهانی آرام شده است طبعاً باید انتظار داشت که بازارهای دنیا در طول یک ماه آینده با آرامش روبرو باشد و از تنش کمتری برخوردار گردد. ولی در ايران یک تضاد هم هست. به طوری که اکثر انبارها انباشته از مقاطع است و در مقابل در طول سه ماه گذشته تولیدکنندگان شمش عملاً هیچ موجودی انباری نداشتند. از این به بعد باید انتظار داشت در بخش فروش رقابتی صورت گيرد که در آن فولاد خوزستان از مهره های اصلی محسوب می شود.
اگر فولاد خوزستان و کارخانجات دیگر و تولیدکنندگان آهن اسفنجی روی صادرات خود متمرکز شوند دامنه تغییرات در بازار محدود خواهد شد در غیراینصورت فروشندگان مقاطع به دنبال تغییر موجودی به سمت نقدینگی خواهند رفت و تقاضای شمش برای یک دوره حداقل یک ماهه به کمترین حد خود خواهد رسید.
مهمترین نکته در شرايط حاضر، وضع سیاسی حاکم است. اين روزها دور دوم فعالیت آقای روحانی آغاز می شود و انتخاب آقای کرباسیان به عنوان وزیر جدید اقتصاد و امور و دارایی به معنای منطقی شدن نرخ ارز است هر چند که دولت سعی در مبارزه با تورم دارد ولی با توجه به اینکه ایشان از مدتها قبل مسئول عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بوده؛ نگاهی با پیام جهانی شدن دارد. پس در ماه‌های آینده می‌توانیم شاهد بازسازی شرايط باشیم. این وزير با شعار تک نرخی شدن ارز جلو آمده ، مفهوم تک نرخی شدن ارز این نیست که نرخ واقعی آن 3800 تومان امروز باشد بلکه باید بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود که محققاً قیمتی بیش از 4200 تومان خواهد داشت ،اما این تنها یک عدد نیست برای رسیدن به این عدد بسیاری از زیر ساخت ها باید عوض شود دولت باید اقتصاد را باز کند و در عین حال کنترل لحظه به لحظه داشته باشد . تک نرخی شدن ارز به معنای باز شدن بازار برای مبادلات ارزی است مفهوم آن اینست که تجارت خارجی ایران باید کلاً تغییر کند، باید بسیاری از الزامات بانکی و قراردادهای بین المللی را بپذیرد.
در این بین هفته گذشته برای بازار مقاطع هم خالی از اخبار نبود. بازار مقاطع در تلاش است تا جلوی سقوط قیمت را بگيرد. کارخانه های اين بخش در برابر کاهش قیمت مقاومت و در راستای آرامش بازار در تکاپو هستند. روز شنبه بدون هیچ دلیل خاصی قیمت مقاطع بالا رفت. قیمت مقاطع روند صعودی خود را ادامه داد اما اکثر تجار بزرگ و بنکدارها با موجودی انبار روبرو بودند به همین علت بر خلاف نظر بعضی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد آنها سعی کردند تا خود را از شر موجودی ها خلاص کنند، همین مطلب باعث سکوت بازار شد .از طرف دیگر این بازار حباب دارد حبابی متاثر از جو روانی. شرایط بازار به گونه ای است که همه مسیر کاهش قیمت را در پیش گرفته اند تا جایی که باور کنند به کف قیمت رسیده اند. به همین علت اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که قیمت ها 4 تا 8 درصد برگردد و بعد به علت مقاومت قیمت تمام شده ،قیمت بازار به ثبات برسد.
یک مسئله را نباید فراموش کنیم ؛ آن هم این مساله است که امسال سال بودجه عمرانی نیست بلکه تغییرات ساختاری در اقتصاد ایران در راه است ،در نتیجه تقاضای جدی برای فولاد نخواهد بود. شانسی که بازار فولاد آورده است این است که هنوز بازارهای خارجی مثل بازار ایران آرام نشده و کارخانجات ایرانی می توانند کالاهای خودشان را صادر کنند این فرصت یکی دو ماهه می تواند زمان تنفسی برای بازار داخلی باشد تا مازاد موجودی خود را در بازار خارجی بفروشند. اگر بازار فولاد بخواهد عاقلانه عمل کند هر چه بیشتر باید به بازارهای خارجی روی بیاورد و باید دولت را تحت فشار بگذارد تا موانع صادراتی را از پیش روی بردارند.