اقتصاد بازار: معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: سرفصل های بسیاری در بخش افزایش بهره وری وکاهش هزینه های تولید با استفاده از تکنولوژی نانو در فولاد مبارکه وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از فولاد مبارکه، رضا اسدی فرد در بازدید از شرکت فولاد مبارکه، افزود: استفاده از فناوری نانو در صنعت فولاد به افزایش بهره وری، یافتن راه هایی نو برای تولید محصولات استحکام بالا و مقاوم در برابر سایش و خوردگی مخصوص صنایع خودروسازی منجر خواهد شد.
اسدی فرد افزود: به کارگیری راهکارهایی برای تولید محصولات با هدایت الکتریکی و ذخیره انرژی بسیار بالا و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب منجر شود.
وی گفت: ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری از سال 94 برای به کارگیری فناوری نانو در فولاد مبارکه،با مدیران و کارشناسان شرکت کارگروه مشترکی را ایجاد کرد تا فرصت های به کارگیری این تکنولوژی را در صنعت فولاد به ویژه در فولاد مبارکه شناسایی کند.
معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری در معرفی فناوری نانو با اشاره به تاریخچه ای از پیدایش این علم در دنیا گفت: در حقیقت نانو یک تکنولوژی نیست، بلکه یک رویکرد جدید در علم تکنولوژی است که نه یک حوزه خاص بلکه همه حوزه های علمی را تحت تأثیر قرار می دهد.
وی افزود: این علم که از حدود 15 تا 20 سال اخیر در دنیا مطرح شده است، یک رویکرد جدید در تولید مواد و سیستم ها از مقیاس اتمی است.
اسدی فرد با بیان اینکه بسیاری از این موارد در کشور ما نیز تجاری سازی شده، تصریح کرد: حدود 200 شرکت در ایران وجود دارند که 330 نمونه از محصولات نانو را در حوزه های مختلف از جمله داروهای ضد سرطان و به طور کلی در حوزه بهداشت با بیش از 70 تا 80 نمونه دارو و در حوزه ساختمان از جمله سرامیک، مصالح و شیشه های مقاوم در برابر انتقال حرارت، پروفیل های درب و پنجره و محصولات کشاورزی تولید کرده اند.
وی توسعه فناوری نانو در صنایع برای دستیابی به بهره وری بالاتر، کاهش هرچه بیشتر هزینه های تولید و همچنین افزایش رضایتمندی مشتریان و مصرف کنندگان را از اصلی ترین تلاش های ستاد فناوری نانو برشمرد .
وی با تأکید بر اینکه فناوری نانو در هر شرکت و صنعت اثربخشی خاص خود را دارد، گفت: سرفصل های زیادی در فولاد مبارکه در بخش افزایش بهره وری وکاهش هزینه های تولید با استفاده از تکنولوژی نانو وجود دارد.
وی اظهار کرد: برای تولید محصولات معمول بازار تولیدکنندگان زیادی وجود دارند، اما اهمیت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و تولید فولادهای خاص مطرح است که در این بخش با محدودیت در تعداد تولیدکننده مواجه هستیم.
معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه تولیدکننده و مصرف کننده از فناوری نانو، منتفع خواهند شدگفت: تولیدکننده محصول با ارزش افزوده بالا و تولید فولادهای خاص، به جایگاه بالاتر و دستیابی به سود بیشتری رهنمون می شود و این امر با استفاده از فناوری نانو امکانپذیر است.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: با به کارگیری علم و فناوری نانو می توانیم وارد مقیاس ها و ابعاد بسیار ریز و کوچک مواد شویم و خواصی در درون آنها را کشف کنیم که تا به حال بشر نتوانسته است به این خواص دسترسی داشته باشد.
شهرام عباسی افزود: صنعت فولاد یکی از صنایع اصلی و مادر در توسعه اقتصادی، صنعتی و رفاه اجتماعی است و از این رو ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری این شرکت را در کنار چند شرکت بزرگ دیگر به عنوان همکار ویژه انتخاب کرد و در این راستا تفاهمنامه ای از سوی رئیس ستاد نانو فناوری ریاست جمهوری و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به امضا رسیده که در آن برخی زمینه های همکاری پیش بینی شده است.
عباسی گفت: اعضای دبیرخانه ستاد نانو در این نشست با واحدهای مختلف شرکت، حوزه های قابل بهبود و همچنین واحدهای ذیربط فولاد مبارکه با مأموریت های ستاد نانو آشنا شدند.
وی با تأکید بر اینکه ما مصمم هستیم در بخش توسعه محصولات نانو، پوشش های نانو آب، انرژی، محیط زیست، افزایش عمر قطعات و تجهیزات و افزایش عمر کاری تجهیزات و همچنین معرفی و توسعه برخی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد، پروژه های مشترک را با معاونت علمی ریاست جمهوری مورد مطالعه قرار دهیم.
عباسی با بیان اینکه فولاد مبارکه از این فرصت استفاده خواهد کرد افزود:قدم های موثرتری برای تجاری سازی این فناوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای جامعه و شرکت فولاد مبارکه برخواهیم داشت.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه تاکنون در حوزه های تعالی و تحقیقاتی قدمهای خوبی برداشته است، به یقین می تواند از این رویکرد و دانش جدید، حداکثر بهره برداری را داشته باشد.
معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری به همراه جمعی از کارشناسان این ستاد در بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه دیدار و گفتگو کرد.