گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد میزان تولید فولاد خام ایران در دوره هفت‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱) با افزایش ۳.۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۷.۴ میلیون تن رسیده است. بر اساس این گزارش تولید فولاد خام ایران در ماه جولای سال جاری میلادی(تیرماه ۱۴۰۱) ۲ میلیون تن بوده که افزایش ۳۴.۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است.

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، با بیان مطلب فوق گفت: گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان) در هفت‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ موفق شد حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵.۶ درصدی را تجربه کرده است.

وی در ادامه گفت: بر اساس همین گزارش میزان تولید فولاد خام ایران در ماه جولای سال میلادی(تیرماه ۱۴۰۱) ۲ میلیون تن بوده که افزایش ۳۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در همین بازه زمانی گروه فولاد مبارکه ۶۶۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، تنها تولید فولاد خام هند و ایران در هفت‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است و ۸ کشور دیگر در این دوره، کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

سلیمی در پاسخ به این سؤال که برای دست‌یابی به این موفقیت‌ها چه اقداماتی انجام‌ شده است ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای این شرکت برای تحقق برنامه تولید، در نظر گرفتن محدودیت‌ها به‌صورت ماهانه، فصلی و سالانه است. فولاد مبارکه با برقراری ارتباط‌ با نهادهای بالادستی و تأمین‌کنندگان برق توانست از شدت و زمان محدودیت‌های انرژی آگاهی یابد و با توجه به الگوهای به‌دست‌آمده از این محدودیت‌ها، توانستیم با سناریوسازی در حالت‌های خوش‌بینانه، محتمل و بدبینانه برنامه‌های خود را متناسب با محدودیت‌های انرژی تنظیم کنیم. به این معنی که با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم را از ماه‌ها قبل انجام دادیم که در صورت اتفاق افتادن هر سناریو، آمادگی و منابع لازم جهت مواجه و انجام اقدامات مقتضی را داشته باشیم. همچنین در این راستا تعمیرات سالانه و اجرای طرح‌های توسعه‌ را در زمان محدودیت‌ها قراردادیم تا شرکت از این زمان‌های توقف به‌صورت بهینه بهره‌مند شود. سناریوسازی و استفاده از زمان‌های توقف به این معنا نیست که شرکت فولاد مبارکه ظرفیت ازدست‌رفته نداشته است و قطعا در زمان محدودیت‌ها بخشی از ظرفیت تولید از دست رفت. بااین‌حال، با در نظر گرفتن محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده، نتایج برنامه‌ریزی به اهداف شرکت نزدیک‌تر و موجبات تحقق برنامه ماهانه و رشد تولید بالای ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ را فراهم کرد. به‌گونه‌ای که رشد ۱۶.۴ درصد در تولید آهن اسفنجی، رشد ۱۱.۹ درصدی در تولید تختال و رشد ۱۰.۷ درصدی در تولید کلاف گرم فولاد مبارکه را در بازه زمانی پنج‌ماهه نخست سال جاری به همراه داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای روند تولید در نیمه دوم سال جاری این‌چنین گفت: در سال گذشته علاوه بر محدودیت بی‌سابقه برق، با محدودیت شدید گاز و طولانی مواجه بودیم که به دلیل کمبود آهن اسفنجی در فولادسازی افت تولید زیادی مواجه شدیم از ابتدای سال با بررسی‌ها و اقدامات لازم پیش‌بینی لازم برای ایجاد فضای ذخیره‌سازی و افزایش موجودی آهن اسفنجی بریکت و قراضه همچنین برنامه‌ریزی انجام مابقی تعمیرات سالانه و افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات صورت پذیرفته و به امید خدا و تلاش تمام همکاران در واحدها و معاونت‌های مختلف به روند روبه‌رشد تولید ادامه خواهیم داد و رکوردهای خوبی در تولید را رقم خواهیم زد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با اشاره به رکود بازارهای داخلی و جهانی و پیش‌بینی تقاضای بازار تصریح کرد: فولاد مبارکه در سال‌های گذشته نیز با نوسانات قیمتی و رکود بازار مواجه بوده و همواره با اقدامات و پیش‌بینی‌های به‌موقع در راستای پاسخ‌گویی حداکثری به نیاز بازار و استفاده از ظرفیت خطوط همواره گام‌های مؤثری را برداشته است و تولید محصولات ویژه و باارزش افزوده بالاتر را قوی‌تر و پرشتاب‌تر در دستور کار دارد. همچنین وجوه رقابتی خود را همواره با افزایش تنوع در سبد محصولات تولیدی و طراحی و تولید گریدهای جدید حفظ کرده است، به‌عنوان نمونه فولادهای الکتریکی، تختال APIX۶۰، کلاف گرم API-X۵۲ گازترش، کلاف سرد CK۴۵ برای صنایع خودروسازی و گریدهای دیگر در حال طراحی و تولید است. از طرفی برای تولید محصولات باانرژی کمتر، فرایندهایی را تعریف کرده که بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

تثبیت جایگاه ایران در بین تولیدکنندگان برتر جهان با عملکرد درخشان فولاد مبارکه

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچنان که آمارها و نمودارها نشان می‌دهند از میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان تنها تولید فولاد هند و ایران در هفت‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است و ۸ کشور دیگر در این دوره کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که با این رشد تولید و البته با نقش‌آفرینی درخشان گروه فولاد مبارکه شاهدیم که جایگاه فولاد ایران بین ۱۰ تولیدکننده برتر جهان همچنان در سکوی دهم بدون تنزل تثبیت‌ شده است.

ایراسین