در این نشست معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اعلام آمادگی شرکت فولاد مبارکه برای افزایش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان داخلی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه در سال‌های قبل فعالیت‌های متعددی با شهرک علمی تحقیقاتی به عنوان اولین شریک تحقیقاتی خود انجام داده است که ماحصل آن تاکنون ۳۲۰ پروژه تمام شده، ۲۲ پروژه فعال و تقریبا ۳ پروژه در دست مذاکره است.اکبری محمدی افزود: با توانمدی‌های به وجود آمده و موجود در شهرک به نظر می‌رسد می‌توانیم سطح همکاری و تعاملات خود را با شهرک ارتقا دهیم. البته باید توجه داشت که این مسئله نیازمند الزامات مخصوص به خود است. بخش عمده کارهای فولاد مبارکه اقداماتی است فولاد مبارکه به آن‌ها نیاز دارد بنابراین الزامات مخصوصی از نظر کیفیت و زمان‌بندی دارد؛ «سیاست شد شد، نشد نشد» درست نیست. اقدامات باید در زمان خود و با کیفیت بالا انجام شود.

پتانسیل بالای همکاری

با شرکت های دانش بنیان

وی تصریح کرد: در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، پتانسیل زیادی برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. شرکت فولاد مبارکه و مدیرعامل آن چندین بار تحریم شده‌اند و این درحالی است که تولید این شرکت همچنان ادامه دارد به همین دلیل برای دستیابی به این مهم باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: پیشنهاد می‌کنم مکانیزمی در شهرک انجام شود که شرکت‌های مستقر بتوانند با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند. بروکراسی فعالیت‌هایی در حال انجام زیاد است. با توجه اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه ۱۰ میلیون تن فولاد خام در سال بوده و قرار است در ۴ سال آینده به ۱۴ میلیون تن افزایش یابد، اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌تواند فرصتی برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و توسعه آن‌ها باشد. اکبری محمدی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه آماده ایجاد تسهیلات لازم برای کار با شرکت‌های دانش بنیان است بنابراین در صورتی که توانمندی‌های موجود در شهرک به ما منتقل شود، بهتر می‌توانیم همکاری کنیم. وی افزود: شرکت فولاد مبارکه آماده است تا حمایت‌های خود از شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهد و تسهیلات لازم جهت همکاری بیشتر را فراهم کند اما کشش لازم از سمت مقابل نیز باید ایجاد شود. همیشه مشکلات وجود دارد و هر مشکلی نیز همواره فرصتی برای اقدامات جدید است. تعاملات ارتباطی و اطلاعاتی لازم باید ایجاد شود تا مقدمات لازم برای جهش همکاری در آینده ایجاد شود. وی درباره نقش فولاد مبارکه در خنثی کردن تحریم‌ها اظهار کرد: فولاد مبارکه در شرایطی که کشور دچار تحریم است و با تحریم‌های ظالمانه چندباره‌ای مواجه شده اما با درایت و همت همه مدیران و کارگران از سال‌های قبل تاکنون و با تکیه بر توانمندی داخلی و بومی‌سازی تجهیزات و فرایندها، نه تنها این شرکت کاهش تولید نداشته بلکه در یک سال گذشته نزدیک به ۷۳ رکورد مختلف و بی‌سابقه را ثبت کردیم. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه افزود: تولید فولاد خام این شرکت از ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تن در سال ۹۸ به بیش از ۷ میلیون تن ارتقا پیدا کرده است که نشان از موفقیت و تاثیر و جایگاه فولاد مبارکه در صنعت به ویژه صنعت فولاد کشور دارد.

 

اقتصاد دانش بنیان

در اولویت برنامه ها

جعفر قیصری، رئیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان یکی از نقاط کلیدی در اقتصاد مقاومتی است و در شرایط بحران و رشد اقتصادی توجه به این مقوله مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری و سیاستگذاران بوده است. بررسی روند توسعه اقتصاد دانش بنیان طی ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد، رشد اقتصاد دانش بنیان روند خوبی را پشت سر گذاشته است. وی افزود: یکی از مولفه‌های ۵ گانه اقتصاد مقاومتی، توجه به اقتصاد دانش بنیان است که نمود آن در پارک‌های علمی فناوری و مجموعه‌های دانش بنیان فناور هویداست.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: فولاد مبارکه از ابتدای فعالیت شهرک یکی از پیمانکاران اصلی و همکار مستقیم شرکت‌ها بوده و قراردادهای بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت‌های این شهرک منعقد کرده است؛ بنابراین می‌توان گفت فولاد مبارکه در توسعه شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت فولاد و تقویت و توسعه آن‌ها نقش پررنگی داشته است. جعفر قیصری گفت: یکی از ظرفیت‌های شهرک علمی تحقیقاتی برای همکاری با فولاد مبارکه، کمک به توسعه محصولات و همکاری در انجام پروژه‌های فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه مانند بهینه سازی خطوط، کمک به مصرف بهینه انرژی، تامین قطعات از طریق بومی‌سازی آن‌ها و تکنولوژی‌های فرایند است. این توان و تجربه در شرکت‌های شهرک علمی تحقیاتی وجود دارد و انتظارمان این است که صنعت فولاد نگاه ویژه‌ای به این شرکت‌ها داشته باشد و ارتباطات قوی‌تر و کارآمدتری در این خصوص داشته باشیم.

قیصری تصریح کرد: بسیاری از تجربیات موجود در شرکت‌های فناور با همکاری کارشناسان گروه فولاد مبارکه و تلاش فناوران وصنعتگران این شرکت‌ها به وجود آمده است. این دانش، تجربه و توان فنی و مهندسی ایجاد شده یک ثروت ملی است که می‌توانیم از آن با حداکثر بهره‌وری استفاده کنیم و آن را به محصولاتی تبدیل کنیم که نیازهای کشور را رفع کند. وی ادامه داد: برای این مسئله هم نیاز است همکاری‌ها به شکل سازماندهی شده افزایش یابد و حمایت های لازم از شرکت‌ها صورت گیرد. کوتاه کردن زمان انعقاد قرارداد، انجام به موقع قراردادها و پایبندی به مفاد قرارداد از جمله این موارد است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر مواد مطرح شده هم شهرک علمی تحقیقاتی و هم فولاد مبارکه منابع لازم برای حمایت از شرکت‌ها را در اختیار دارند. فولاد مبارکه باید با عقد قراردادها و کمک به تامین مالی شرکت‌ها از آن‌ها حمایت کند. قیصری خاطرنشان کرد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مجموعه‌ای با بیش از ۵۸۰ واحد فناور و دانش بنیان است که از این تعداد حدود ۳۰۰ شرکت رشد یافته‌اند و جای خود را در صنایع کشور باز کرده‌اند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: ما برای اینکه یک شرکت به مرحله رشد برسد حمایت های مختلفی از جمله ایده محوری، مشاوره، منتورینگ، فضای کاری توسعه، پژوهش و فناوری و فضاهای کار تولیدهای نیمه صنعتی و تسهیلات ارزان قیمت برای ورود به بازار پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین حمایت های توسعه محصول نیز برای این شرکت‌ها وجود دارد که مقدار آن برای هر شرکت در سال جاری حداکثر ۶۵۰ میلیون تومان تصویب شده است. وی درباره شرکت‌های تخصصی فعال در حوزه فولاد و صنایع فلزی نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ شرکت با فعالیت و ارتباط تنگاتنگ با صنعت فولاد در این شهرک حضور دارند. به علاوه حدود ۶۰ شرکت مستقر دیگر هم ارتباط موردی و غیرمستقیم با صنعت فولاد دارند. رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در بومی‌سازی محصولات و تکنولوژی‌های خارجی گفت: تاکنون حدود ۱۸۰۰ محصول و فناوری بومی‌سازی شده در صنایع مختلف در نتیجه فعالیت شرکت‌های مستقر در این شهرک تولید شده است که بسیاری از آن‌ها قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را نیز داشته‌اند.